Stress ned!

Lever du et stressende liv? Her er fem tips for å få ned hvilepulsen:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Få nasjoner kan skilte med så korte arbeidsdager, lange ferier og gode sosiale tilbud som Norge. Likevel er norske arbeidstakere blant Europas mest stressede.

En av årsakene er at mange nordmenn tar på seg flere oppgaver enn det som forventes av dem på jobben.

Syv av ti norske ansatte opplever også høyt arbeidspress, viser en undersøkelse av det internasjonale konsulentselskapet ISR.

- Økende fleksibilitet og sterkt engasjement på jobben, sammen med krav om likestilling både hjemme og i arbeidslivet, ser ut til å ha en pris: høyt stressnivå. Det sier Tone Østgaard, konsulent i ISR til Aftenposten.

Er du plaget av stress og bekymringer? Da bør du lese disse fem tipsene for å senke skuldrene og få ned hvilepulsen:

Snakk med venner


Gode venner er som oftest bare en telefonsamtale unna. Og en god latter på telefonen kan være det som skal til for å redde dagen. En amerikansk undersøkelse viser nemlig at en god venninne kan være den beste medisin for å forebygge eller behandle depresjoner.

Undersøkelsen, som er gjennomført av firmaet Harris Interactive, bygger på intervjuer med 1.128 kvinner i alderen 25 til 54 år. Kvinnene ble spurt om blant annet mental helse og forhold til venninner.

Tre av fem kvinner svarte at de ofte snakket med venninnene sine når de følte seg engstelige eller triste. Og like mange mente at de kunne ta opp absolutt alle slags samtaletema med sine beste venninner.

LES HELE SAKEN: VENNINNER ER BEST MOT DEPRESJON

Riktig lys

Når du jobber skal du sørge for å ha rikelig med lys på arbeidsplassen. En godt opplyst bolig gjør det også lettere å våkne om morgenen, samt holde vinterdepresjonene på en armlengdes avstand.

Men når du kommer hjem fra en lang arbeidsdag er det ingen grunn til å tviholde på flombelysningen i stua. Flere mindre lyskilder med mykt lys gir en roligere stemning hjemme. Stearinlys er også en klassiker som senker skuldrene og hever romantikken.

Kos med Pus


Kjæledyr er en av dine beste garantier mot stress. En undersøkelse fra University of New York viser at en hund eller katt i huset kan senke blodtrykket og gi lavere hvilepuls. Vanskelige utfordringer blir også taklet bedre av de som har et kjæledyr å klappe på hjemme.

- Det er ikke innbilning at 'Fido' har helsemessige fordeler. Hunden kan bokstavelig talt kalles menneskes beste venn. Vi har i mange år visst at det å ha kjæledyr har mange fordeler, men ingen vet hvorfor, sier dr. Bonnie Beaver som er spesialist på dyrs væremåter og forhold mellom dyr og mennesker ved Universitetet i Texas, USA.

LES HELE SAKEN: KJÆLEDYR GIR BEDRE HELSE

Et varmt bad


Fyll badekaret med varmt vann, pøs på med badesalt eller godluktende oljer, demp lyset og stress ned med en stund for deg selv.

Et varmt bad virker beroligende på kroppen og er god behandling av stressede og stive muskler. Noen mener også at det varme vannet kan stimulere produksjonen av hvite blodlegemer som er viktig for immunforsvaret ditt.

Sov godt


En god natts søvn kan gjøre underverker for humøret. Og aller best er det om du klarer å sove regelmessig så mye som du føler at du trenger.

En jevn døgnrytme, avslapningsteknikker og riktig temperatur på soverommet kan være til hjelp om du sover dårlig. Flere råd for god søvn finner du her:

LES HELE SAKEN: TI TIPS FOR BEDRE SØVN

Mozon.no, 27.02.2006

Personvernpolicy