Meny

Slik blir du større enn Coca-Cola

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Er du ung og lurer på hva du skal bli når du blir stor? Kanskje du skal bli et varemerke? Tenk å bli like stor som Coca-Cola, da! Paal viser deg hvordan.


Vi lever i en rar verden. Det er blitt slik at det brorparten av oss lever av, er det som sitter mellom ørene våre. Kunnskap, talent, evne til å få ting til å skje, vett og forstand, slike arkaiske verdier har fått en helt ny renessanse i dag.

Jada, fremdeles trenger vi deg som kan skru sammen en bil og snekre et hus, men alle vi andre, de fleste av oss, vi har faktisk ikke mer enn det du ser. Eller rettere sagt: Det du ikke ser.

Det er ikke det du lager du skal leve av, det er det du er. Hvis du henger rundt med lave skuldre, senket blikk og mumlende stemme, vel så spiller det nesten ingen rolle hva du kan - du er en fyr med lave skuldre, senket blikk og mumlende stemme.

Hva kan vi bruke deg til?

Svaret er at du må skille deg ut. Akkurat som Coca-Cola og andre megabrands er blitt internasjonale varemerker, må du bygge din egen identitet opp i verdens bevissthet.

Du må bygge ditt eget varemerke.

Men hvordan gjør man det?, spør du.

Du kan kanskje begynne med en blogg. Mange bruker bloggen til å skape sin egen identitet, til å sette et avtrykk av seg selv som andre lærer å kjenne.

En blogg kan være en god start.

Men det er ikke nok.



I tillegg må du tenke nøye gjennom din strategi.

Du må rett og slett legge en plan, og følge den til punkt og prikke.

(Med mindre en del av varemerket er å være en fyr som ikke følger planer da.)

Det å bygge et varemerke av deg selv, er nemlig ikke svært annerledes enn å bygge et varemerke av et produkt.

Og da koker det hele ned til å lese en lærebok, eller kjøpe «Brand-building for dummies» på Amazon.com.

Eller lete deg fram på nett.

På nettstedet Entrepreneur.com gir for eksempel

Paige Arnot-Fenn

en 6-punkts oppskrift på hvordan du lager et varemerke av deg selv.

Den er slik:


Vær original


Hva er ditt mest karakteristiske kjennetegn? Har du ekstra store ører? Har du Barbra Streisand-nese? Er det stemmen din? En diger føflekk på kinnet? Eller kanskje du er ekstra atletisk, holder deg svært godt, eller har en sløyfe i halsen? Vær original. Vær bemerkelsesverdig. Vær deg selv, men spill på det som er unikt for deg. Slik fanger du oppmerksomheten, og blir sett.


Vær kreativ


Hvordan vil du at folk skal tenke, føle, agere eller reagere etter at de har vært i kontakt med deg, via bloggen eller på andre måter? Hvordan skal opplevelsen være annerledes enn hos konkurrentene dine? Hvilke fire ord kommer til overflaten når folk skal beskrive deg? Er det slik du ønsker å bli beskrevet?


Vær ærlig


Det å si sannheten om hva du er og hva du ikke er, hva du kan og hva du ikke kan, er forfriskende. Brutal ærlighet er blitt killer-app'en. Det er så mange varemerker å velge blant at tillit ofte blir det utslagsgivende når en kunde skal velge. La ditt varemerke bli kjent for å si sannheten, og du blir den de går til for å høre det som det er. Det er ikke alltid folk ønsker å høre sannheten, men de vil respektere deg for å si den, og når de er klare til å lytte, vil de huske deg for det.


Vær relevant


Et varemerke skapes ikke i et tomrom, de krever masse oppfølging, omsorg og næring. Når du lager varemerket, tenk som om du skulle brande selskapet ditt, eller et produkt. Utvikle en misjon, visjon, unik posisjon, og så videre. Når ditt varemerke er skapt, skal du kommunisere det, og revidere det med jevne mellomrom, slik at det forblir aktuelt.


Vær konsistent


Sørg for at budskapet ditt henger sammen, og lev det hver dag. Repetisjon forsterker nøkkelpoengene slik at folk husker dem. Ting tar tid, også å bygge et varemerke. Vær tålmodig, og invester tid og energi i det. Hver eneste gang du har en interaksjon med dine målgrupper, får du en ny mulighet til å bygge tillit til ditt varemerke. Du har sikkert begrensede midler, så plukk de ideene og konseptene som betyr mest, og sørg for at det er en del av alt du gjør.


Vær entusiastisk


Om du glemmer alt annet, husk dette. Det kompenserer for mangler i punktene over. Alle liker å være nær og få energi fra mennesker som har en pasjon for det de gjør. Så bygg ditt varemerke rundt det du liker og husk at der kjærlighet og kompetanse møtes skapes mesterverkene.

Fins det noen norske bloggere som er varemerker på vei mot stjernehimmelen da?


Kanskje.

Noen blir det naturlig, andre har en gjennomtenkt plan for det. Bloggere som Tonje , Vampus , Hjorthen og Drusilla er alle svært tydelige personligheter, og de er i hovedsak skapt gjennom bloggene.

En kan undres: Hvem av de har vært klar over at de bygde seg et varemerke, og hvem av dem har bare blitt sånn?

Det overlater jeg til deg å undre deg over.


Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus