Professor lei late, svake studenter

Informatikkprofessor Kai A. Olsen er lei av å undervise middelmådige studenter, og mener man må innføre strengere opptakskrav dersom ikke høyere utdanning skal bli en vits.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Professor Kai A. Olsen (kilde: Høgskolen i Molde)Professor Kai A. Olsen (kilde: Høgskolen i Molde)

- Svake og middelmådige studenter er farlige for studiekvaliteten. Etter at vi åpnet universitetene har kvaliteten bare sunket.

- De siste årenes Kvalitetsreform i høyere utdannelse har dessverre forsterket denne tendensen, sier professor Kai A. Olsen, som er tilknyttet både Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen (UiB).

Systemet gir dårlig kvalitet

På oppdrag fra den liberale tankesmien Civita, har han skrevet en rapport hvor han refser det norske utdanningssystemet.

- Med få ressurser, høye produksjonskrav og et belønningssystem som favoriserer studiepoeng, hadde det vært et mirakel dersom kvaliteten kunne opprettholdes, hevder han.

Hensikten med rapporten har vært å skape debatt om det norske utdanningssystemet. - Ikke minst bør en slik diskusjon dreie seg om kvaliteten i den høyere utdanning, sier Terje Svabø, daglig leder for Civita i rapportens forord.

- Med reformen har man i praksis vedtatt at alle skal ut med en grad. Dette skal man oppnå gjennom kortere studietid og mer fleksibel evaluering. I tillegg har vi et system som belønner de institusjonene som er «snill» i vurderingene, sier Olsen til Universitetet i Bergens nettavis På Høyden.

Konklusjonen hans er at man må kreve minst 3,5 i snitt fra videregående for å få generell studiekompetanse, og fire i utvalgte fag for spesiell kompetanse, for eksempel innen realfag. Oppfyller man ikke kravene må man se seg om etter noe annet å gjøre, mener han. I dag er det ikke anledning til å stille karakterkrav.

- Ideen om at alle skal ta høyere utdanning må vi komme oss vekk fra, sier Olsen.

Stort frafall

Kai A. Olsen forteller i sin rapport at det ikke er uvanlig med 70 % frafall blant studenter som følger forelesningene. Det vil si at det kun er 3 av 10 studenter som følger forelesningene på enkelte studieretninger.

Som svar på sitt eget spørsmål om hvor studentene befinner seg, sier han følgende:

- Mange er i jobb. Vi finner dem igjen på Rema og hos Byggmakker. Noen har deltidsjobb, men mange er der på full arbeidsuke. Det lar seg selvfølgelig ikke kombinere med studier, i hvert fall om en ikke er villig til å forsake all fritid. Det er det få norske studenter som ønsker.

Olsen mener at studiet kan bli et skalkeskjul fordi enkelte har vanskelig for å innrømme overfor familie og venner at de satser på en karriere i butikk. Da er statusen som student langt bedre.

Få ikke lov å innføre karakterkrav

- Sivilingeniørstudiet ved NTNU var tidligere så populært at bare de beste kom inn. I dag, med øket kapasitet på studiene kombinert med redusert interesse for realfag synker kravene.

- Men NTNU får ikke lov til å innføre karakterkrav. Kunnskapsministeren vil at alle skal få forsøke seg. Derfra blir det hevdet at det viktige er ikke hva man tar med seg inn på studiet, men hva man kommer ut derfra med, sier Olsen.

Olsen er bekymret for arbeidsmoralen til den gjennomsnittlige norske studenten. Han mener at mange ikke har hverken motivasjonen, fokuset eller viljen som kreves for å være en god student.

- Går jeg gjennom data-laboratoriene på min egen institusjon og de jeg besøker, finner jeg at halvparten av skjermene er belagt med VG, Dagbladet, eBay, spill, chat, m.m.

Hva skal til?

Olsen mener at når vi har åpnet høyere utdanning for studenter med meget dårlige fagkunnskaper, svak motivasjon og dårlige arbeidsvaner, skal vi ikke bli overrasket over at kvaliteten synker.

Når det gjelder forslag til tiltak, sier han følgende: «Vi kan starte med å skyte to hellige kuer:

1. Høyere utdanning er saliggjørende for alle.

2. Alle er i stand til å ta høyere utdanning.

Hva mener du?

Har Kai A. Olsen viktige poenger, eller er han på ville veier? Bruk kommentar- knappen under til å legge inn din kommentar.

Personvernpolicy