Terje Rypdal: «Vossabrygg»

Imponerende bestillingsverk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Terje Rypdal, «Vossabrygg»

(EMC Records)

En av de mest fascinerende aspekter ved jazzfestivaler er de såkalte bestillingsverkene.

Dette vil si at festivalen ber en musiker skrive et musikkstykke som da blir oppført første (og eneste) gang under den aktuelle festivalen. Et sådant spesialskrevet verk bringer med seg nærmest en høytidsstemning, og gjør til at festivalen kan skilte med noe helt unikt.

Egentlig er dette noe alle festivaler av en viss størrelse burde ta til seg, for hvor kult hadde det ikke vært om band som Motorpsycho, Madrugada eller de Lillos ble hyret inn til å komponere egne verk til Øya, Quart eller Norwegian Wood?



Utvilsomt en besnærende tanke, men sannsynligvis blir det bare med tanken.

Vakkert


I påvente av at slike utopier blir realitet, kan man trøste seg med at bestillingsverk som Terje Rypdals «Vossabrygg» faktisk blir utgitt.

Inspirert av Mils Davis' legendariske og revolusjonerende fusion-verk «Bitches Brew» fra 1969, står «Vossabrygg» seg som et ypperlig eksempel på Rypdals kompositoriske egenskaper, i skjæringspunktet mellom jazz, funk og elektroniske elementer (fusjon).

Dette kommer kanskje best fram på en låt som «Incognito Traveller», der de elektroniske rytmene og elementene skaper et aldeles herlig rom for Rypdals gitartoner å bevege seg i.

Imponerer


Det er generelt mye bra å ta tak i på «Vossabrygg», og uansett om man snakker om den trolske åpningslåten «Ghostdancing» (der trykket skifter fra drivakselen gitar/trompet til liflig el-piano), den drømmende «Hidden Chapter» eller harmoniske og vakre «Waltz For Broken Hearts/Makes You Wonder», er det som regel klingende vellyd å snakke om.

Det samme kan sies om «That's More Like It», og det er nesten som man kan ane et lite taktskifte (til det saktere), og resten av «Vossabrygg» glir nærmest hen i en deilig og avslappende døs («De Slagferdige», «Jungeltelegrafen», «A Quiet Word»).

Nå blir det kanskje feil å trekke frem enkeltspor all den tid det her er snakk om et helhetlig stykke, men det får så være.

Oppegående


Terje Rypdal viser seg uansett fram som en av våre mest oppegående musikere (selv om dette er tre år siden), og har med «Vossabrygg» prestert en utgivelse med en hel drøss med interessante nyanser som burde gjøre enhver musikkelsker observant på norsk jazz.

Meget sterk femmer.
Terje Rypdal er i dag en av Norges mest anerkjente musikere innenfor sjangrene jazz og samtidsmusikk, og har satt sitt klare preg på norsk musikkliv i over 40 år.

Rypdal startet riktignok sin musikalske karriere som pop- og rockmusiker, og sto blant annet bak bandene The Vanguards (1961-67) og The Dream (1967-68), før han solodebuterte med albumet «Bleak House» i 1968.

Tidlig på 70-tallet innledet han et samarbeid med det anerkjente tyske plateselskapet ECM, og sammen med felles labelmate Jan Garbarek har han vært sentral innenfor utviklingen av den moderne jazzen.

«Vossabrygg» er bestillingsverket til festivalen Vossajazz i 2003, og ble spilt inn live 12. april 2003. Foruten Terje Rypdal (gitar), bidro Palle Mikkelborg (trompet, synth), Bugge Wesseltoft (el-piano, synth), Ståle Storløkken (Hammond-orgel, el-piano, synth), Marius Rypdal (DJ, sampling, decks), Bjørk Kjellemyr (elektrisk og akustisk bass), Jon Christensen (trommer) og Paulo Vinaccia (trommer).

Låter:


1. Ghostdancing
2. Hidden Chapter
3. Waltz For Broken Hearts/Makes You Wonder
4. Incognito Traveller
5. Key Witness
6. That's More Like It
7. De Slagferdige
8. Jungeltelegrafen
9. You're Making It Personal
10. A Quiet Word

Spilletid:

1.08.03

Terje Rypdal: Fanside

Mer i Magasinet Neste Klikk:


Musikk
Plateanmeldelser

ABC Startsiden:


Musikk
Musikkanmeldelser


Personvernpolicy