Hotell til besvær
Å slå på lyset på et hotellrom er ikke en aktivitet for hvermannsen. Når du skal slå på lyset hjemme, retter du ut fingeren til den stikker noenlunde ut fra hånden. Deretter skyver du bare fingeren fremover mot lysbryteren, og fortsetter å skyve den frem til du hører et klikk.
Men på hotell fungerer det ikke sånn. Neida. Der måtte de selvfølgelig finne opp kruttet på nytt.
Det å slå på lys på et hotellrom, er et helt konsept i seg selv. Og hvorfor man i det hele tatt skal være nødt til å stikke et kort inn i veggen for at lyset skal fungere, er for meg en gåte.
Du putter inn kortet i veggen. Ingenting skjer. Du drar det ut og putter det inn igjen. Det lyser litt her, det lyser litt der, men ikke der du vil.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDu klikker på en bryter, lyset går til venstre, men starter til høyre.
Ut med kortet, og inn igjen med det. Lyset virker ikke, hverken til høyre eller til venstre. Etter ett kvarter med inn og ut og et tynnslitt kort, har du endelig fått såpass til lys at du tør å gå inn i rommet.
Og lyset forblir på. Natten igjennom. I frykt for at du aldri skulle få det på igjen.
TV for nobelprisvinnere
TV-en er et annet forundringsobjekt. Skal jeg være ærlig så forstår jeg ikke så mye av det, i hvert fall gjorde jeg det ikke tidligere. Normale fjernkontroller har PÅ-knapper, AV-knapper, kanalnummer og så videre.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDette gjelder selvsagt ikke TV-er på hotellet.
Der har de en knapp for tv, en knapp for informasjon, en knapp for radio, og en knapp for både radio og tv. Videre har de innfløkte menysystemer, som selv prisbelønte forskere i store multinasjonale telekom-selskaper har problemer med å forstå.
Artikkelen fortsetter under annonsenEr du så heldig å få svitsjet TV-en over i TV-modus (!), klarer du sikkert også å bytte kanal. Det fungerer akkurat på samme måte som på en normal fjernkontroll, ved at man trykker på ønsket nummer eller pil opp eller ned.
Problemet er bare at hver gang du trykker på en ny kanal, går det minst to sekunder før kanalen dukker opp på skjermen. Hvorfor har de lagt inn denne forsinkelsen? Har vi ekstra god tid når vi er på hotell?
Og da har jeg ikke engang
nevnt
betalings-TV.
1.235 tonn melkesjokolade
De fleste hotell med respekt for seg selv har minibar. De plasserer også sjokolade og slikt strategisk rundt i rommet. Men hvorfor har alle hotell det samme godteriet? Jeg tror jeg har til gode å være inne på et hotellrom der det ikke ligger en Troika fint plassert i en kurv sammen med peanøtter (nesten alltid Maarud) og små poser med potetgull. Har de en felles, langsiktig innkjøpsavtale for godteri?
Artikkelen fortsetter under annonsenRepresentanten for alle hotellene i hele Norge: «Ok, vi kjøper 870 tonn Troika dersom alle ansatte i Freia lover å bruke vår hotellkjede.»
Freia: «Hmm, det er ikke godt nok. Dere må også kjøpe 1235 tonn med Melkesjokolade.»
Artikkelen fortsetter under annonsen«Næmmen, så søøøøt»
Spritflasker. Alle vet hva en spritflaske er. En vanlig flaske brennevin er i stand til å gi mange mennesker en helt brukbar vorspiel-opplevelse - eventuelt nachspiel. Men hotellflaskene er så små at damene bryter ut med: «Næmmen, så søøøøt» når du prøver å by på en drink. En flaske vodka på hotell, rekker til cirka 0,022 vorspiel - eventuelt nachspiel. De er så små at dersom du søler en flaske ut på gulvet, blir det ikke vått engang.
Dyrt er det også. Ikke vet jeg hva du må betale for en slik flaske, men du kan føle deg rimelig trygg på at de ikke blir blakkere når du naivt spretter den ene flasken etter den andre.
Artikkelen fortsetter under annonsenDøde dyr på gulvet
100 % av hotellene har vegg-til-vegg-teppe på gulvene sine. Overalt. Og har de ikke vegg-til-vegg-teppe, er det like før de får det. De holder bare på å bytte ut det gamle.
Er du så uheldig å ha på deg et lite gjennomtenkt klesplagg på, risikerer du dermed statisk elektrisitet i slike mengder at du gruer deg i ett kvarter før du skal lukke opp døra.
Hvorfor hotellene belegger gulvet med noe som gikk av moten for 20 år siden, er for meg en gåte. Hva blir det neste? Saccosekk på alle rom?
Omvendt markedspris
Jo mer avsidesliggende et hotell er, desto dyrere er alt (omvendt markedstenkning?). Sist jeg kjøpte en pakke røyk på et konferansehotell, betale jeg 98 (!!!) kroner. Og dette er mange år siden.
Ølen derimot, kostet ikke mer enn 75 kroner.
Det var forresten en 0,4 ...