Mira Craig: «Mira Mira»

Artikkelen fortsetter under annonsen

Imponerer med stor stemme og ypperlige låter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mira Craig, «Mira Mira»

(Homemade Records/Bonnier)

Forhåndsomtalene rundt norsk-amerikanske Mira Craig har surret i den norske musikkpressen i en god stund nå.

Som de fleste andre her hjemme hørte jeg først om artisten gjennom låten «Boogeyman» som gjorde det bra på vår alles kjære VG-liste i fjor sommer. Nå appellerte vel ikke akkurat «Boogeyman» så voldsomt til meg personlig, men jeg må innrømme at jeg ble passe overrasket (som kanskje en del andre) da jeg fant ut at den hadde sin opprinnelse i Norge (iallfall delvis).

Det var greit nok at vokalisten sang uhyre kraftfullt, men en karibisk dancehall-influert låt av dette kaliberet hadde jeg ikke ventet skulle finnes i Norge med det aller første.

Mislykket stagediving


Debutalbumet til Mira Craig var vel egentlig planlagt for utgivelse i etterkant av nevnte singel, men av diverse grunner har dette blitt utsatt. Denne forsinkelsen må vel ut fra rene markedshensyn kunne sies å ha vært relativt vellykket, og Craig har benyttet tiden til å sementere navnet sitt i platekjøpernes bevissthet.

Det hele toppet seg i desember, da Alarmpris-nominasjon (beste låt og årets nykommer), deltakelse på Snoop Doggs mixtape «Welcome To Tha Chuuch» (med låten «Dinner In Bed») og et noe mislykket scenestup ga henne stor oppmerksomhet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Imponerer


Nå er «Mira Mira» klar for utgivelse, og det skal vel mye til om ikke albumet til Mira Craig kommer til å stå som en av de mer imponerende debuter i Norge i 2006.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For det første synger hun rett og slett imponerende bra.



Selv om man sannsynligvis legger mest merke den vanvittige kraften i stemmen hennes, er det likevel de harmoniske vokalpartiene og fraseringen som viser aller best hvilke orale kvaliteter Craig er i besittelse av.

For det andre har hun laget et knippe veldig bra låter som sannsynligvis vil gjøre henne til en stor stjerne.

Kanskje når hun ikke ut av landet med det aller første, men råheten i låter som «Boogeyman», «Who Make Yuh», «Someofdathomemadepie», «Trouble» og «Headhunted» bør fikse det aller meste angående hitpotensiale for henne i Norge.

Musikalsk er det en spennende smeltedigel av en hel haug med etniske og eksostiske stilarter (les dancehall, keiso, soca, raggasoca), samtidig som referansene til R'n'B ikke er så voldsomt lang unna (bare mer spenstig).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tøyer grensene


Men det er når Mira benytter seg av sin hjemlige referanseramme at jeg virkelig blir imponert!

Da snakker jeg først og fremst om låtene «Huldra 1» og «Huldra 2» der hun suller og traller seg gjennom en usannsynlig miks av norske folketoner og moderne rytmer. «Snake Charmer» har også mye av disse kvalitetene ved seg, mens herlige «Dinner In Bed» henter mye inspirasjon fra Japan.

Avslutningsvis slenger hun fram den slepne R'n'B/soul-saken «Dizzy» og den funky og forførende «Devotion» omtrent bare for å vise at hun fikser det aller meste.

Kult


Mira Craig har laget et meget variert og oppegående album som bare vokser i styrke for hver gjennomlytting. Spesielt imponerer hun når hun slakker ned på tempoet og lar stemmen sin stå for underholdningen.

Dette gjør seg særlig gjeldene på albumets andre halvdel, som på tross av labert hitpotensial, inneholder platas aller beste og mest overbevisende musikalske ideér.

Utrolig kul femmer.

Låter:


1. Intro
2. Boogeyman
3. Who Make Yuh
4. Someofdathomemadepie
5. Trouble
6. Huldra 1
7. More Fire
8. Headhunted
9. Snake Charmer
10. Huldra 2
11. Dinner In Bed
12. Dizzy
13. Dizzy Outro
14. Devotion
15. Outro

Spilletid:

54.12

Mira Craig: Hjemmeside

Mer i Magasinet Neste Klikk:


Musikk
Plateanmeldelser

ABC Startsiden:


Musikk
Musikkanmeldelser