Ta slankefri!

Er du på slanker`n etter en fet jul? Gled deg til helgen, da gir slankeekspert og ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky deg fri!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


Gunn Helene Arsky er slankeeksperten som gir deg helgefri.Gunn Helene Arsky er slankeeksperten som gir deg helgefri.

Forfatter, ernæringsfysiolog og ekspertrådgiver Gunn Helene Arsky er glad i å lage mat, spesielt liker hun å bake. Kanskje er det nettopp derfor hun nå lanserer slanking med helgefri?

«Helgefri slanking» presenterer slankedietten dietten man kan bli glad i. De ti slankeprogrammene er planer til ti uker; frokost, lunsj, mellommåltider, middag og kvelds.

Menyene er altså inkludert helgefri, og gir deg lov til utskeielser. Det er ikke mye som er forbudt, du kan tylle i deg både seigmenner, øl, hamburgere og andre fristelser.

Men hvordan er dette mulig dersom målet er å gå ned i vekt? Jeg stilte meg undrende til denne dietten og måtte dermed stille Gunn Helen noen spørsmål om utskeielsene hun godkjenner.


Tillater rause utskeielser


Selv sprudler hun av energi når jeg ringer, og sier at selvfølgelig skal hun svare på spørsmålene mine. Fem minutter senere tikker de inn i innboksen.

Hva mener du med Helgefri Slanking?
- Begrepet spiller hen på at man skal ha litt fri fra slankingen i helgen, men likevel kunne gå ned i vekt totalt sett. For ved å fokusere på kaloriinntak gjennom en hel uke, isteden for blindt å se på kaloriinntaket per dag, går det an å flytte kalorier til da vi gjerne føler vi trenger det mest - i helgen, skriver Gunn Helen overbevisende.

Hvordan kom du på å skrive om Helgefri Slanking? - Idéen springer ut fra de stadig tilbakevendende spørsmålene fra vektkundene både på dinkost.no og på littlettere.no i Dagbladet, der jeg er vektrådgiver, kan hun fortelle og hun fortsetter:

- Flere ganger i uken ba folk om hjelp til hvordan de skulle takle forretningsmiddager, venninnefester, sydenturer, konfirmasjoner og brylluper, eller bare det å skulle gjennomføre en barnebursdag. For hvordan motstå alle fristelser, og likevel gå ned i vekt, spør hun.

- Jeg mener at det ikke er mulig å omgås andre mennesker sosialt uten i det minste å kunne kose seg med søte, fete eller andre syndige fristelser - en gang i uken!

Hva er det viktigste med boken, synes du selv?
- At den lar det være lov å spise noe godt innimellom, uten dårlig samvittighet! Jeg foreslår mengde og type mat som kan gå an å skeie ut med, men det blir opp til enhver å fylle helgen med det de liker best.

- I forhold til alle andre slankeoppskrifter og dietter er det en befriende tillatelse til det søte, det salte eller det fete, opplyser eksperten.

Hvorfor er det så viktig å kunne skeie ut en gang i blant?

- For å unngå de bunnløse sprekkene som gjerne oppstår etter noen uker med jerndisiplin. Og all erfaring fra min vektrådgivning viser at det faktisk blir en sprekk eller to, medgir hun.

- Men om en endring skal være til å leve med resten av livet - og det må jo et nytt kosthold, dersom det skal ha varig effekt på vekten og helsen - så må det være lov til litt kake, litt snacks, litt vin eller en liten hamburger nå og da, medgir hun.


- Det gjør det enklere å være positiv når du vet det er rom for kosemat i helgen.


Tren hjertet ditt


Hva er det viktigste med å holde seg i form?

- Det aller beste ved å trene, er for meg ikke det ytre, men den indre helsen din.

Venner eller fiender?Venner eller fiender?

- Ikke bare blir hjertet sterkere, forbrenningen øker og du får økt overskudd i hverdagen til å ta i et tak både på jobben og hjemme, men du får også et lysere blikk på livet - det gjør deg i bedre humør og øker pågangsmotet i prosjektet ditt om å gå ned i vekt eller motvirke en vektøkning, forteller hun energisk før hun utbroderer videre;

- Om du ikke er vant til å trene, finner du ti ulike lavterskelaktiviteter det er billig og enkelt å komme i gang med - og som ikke minst er morsomme!

- Du bør holde deg i moderat aktivitet i 30-45 minutter hver dag. Det betyr til du er lett andpusten og litt svett. Du kan gjerne dele opp minuttene i flere økter, om det passer bedre, informerer hun meg.

Hvordan vil du råde leserne til å lese boken for å få mest mulig utbytte av den?
- Les innledningen og teoridelen først, så skjønner du raskt at du ikke selv trenger å tenke på kalorier eller annet traurig mas selv - alt er tenkt på for deg. Så kan du studere menyplanene og hva som må kjøpes inn for å komme i gang.

- Det meste fås på helt vanlige matbutikker, men det kan hende at du må bli kjent med matvarer du før bare har gått forbi. Start med uke 1, og jobb deg gjennom boken i din egen rytme, tilpasset dine helgeplaner. Og hun legger til;

- For om du ikke skal på hytta i uke 2, er det jo ingen krise - det er bare eksempler på hvordan du takler ulike fristelsessituasjoner og hvordan uken før kan støtte opp om nettopp en slik utskeielse.

Sundt og godt!Sundt og godt!

- Og om du skal ned mer enn ti kilo, er det bare å snu boken og fortsette forfra igjen, for dette er ikke en slankekur - det er en livsstilsendring som skal vare livet ut.


- Og da er det jo godt å vite at man ikke har vinket farvel til sin siste seigmann, eller det siste vinglasset…



Hva mener DU er den «verste» og vanskeligste fristelsen?
- Den verste er vel når en vi gjerne ikke vil såre, ber oss pent om å ta «bare ett stykke til», eller smake på det sjuende slaget julekaker, eller å spise opp resten av gryteretten som er laget til oss spesielt.


- For vi vil jo gjerne gjøre alle til lags, og det smaker så godt...



Når fikk du idéen til denne boken?

- Det var i juni 2005 at jeg begynte skrivingen, og så gjorde vi fotoopptak med den dyktige fotografen Nicolas Tourrenc i vakre høstfarger her hjemme på Røa i Oslo, forteller hun.

Hvorfor er denne boken bedre enn andre bøker om dietter, slanking og kosthold?

Seigt og godt...Seigt og godt...

- Nettopp fordi den legger opp til helgekos! Det betyr to unike fordeler:

1) Det er mye lettere å ikke sprekke, fordi det aldri er mer enn fem dager til neste godbit!

2) Du kan senke skuldrene fordi du ikke lenger trenger få en svart samvittighetssky hengende over hodet etter et glass vin, en sjokolade, litt snacks eller et kakestykke. Det hører med i dietten, du trenger ikke spare opp kosemerker eller «fortjene» det - helgefri slanking legger opp til det for deg! Avslutter hun energisk.

Så med Gunn Helenes Arskys energi friskt i minne, blar jeg meg gjennom «Helgefri slanking». Oppskrifter, menyer, tabeller, treningstips og utrekninger. Og se! Der er det jammen seigmenner også. Kanskje skal jeg hoppe over uken og allerede begynne på helgen...?

Om forfatteren:

Gunn Helen Arsky er utdannet ernæringsfysiolog fra Universitetet i Oslo. hun har jobbet i DinKost.no siden år 2000.

Vekt og helse er et av hovedområdene i arbeidet hennes, og hun har vært ekspertrådgiver i vektklubben Litt lettere på Dagbladet.no siden oppstarten.

For øvrig har hun vært tillitsvalgt i Norges diabetesforbund og er Litt letteres ekspert på kost og blodsukkerregulering og er i tillegg leder for Norsk Selskap for Ernæring.

Her kan du lese mer om flere:

Forfatter-portrett

Mer litteratur i

Neste Klikk

:

Litteraturanmeldelser
Litteratur
Litt.klikk
Lydbøker


Også på nynorsk



ABC.Startsiden.no:

Litteratur


ABC.Startsiden.no:

Helse og slanking









Personvernpolicy