Me and You and Everyone We know

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kunstferdig, melankolsk og beint ut vidunderlig. Få med deg en av årets beste filmer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke ofte at en film får deg til å gråte, rett og slett fordi den viser verden som et vidunderlig vakkert sted. «Me and You and Everyone We know» er en slik film.

Den amerikanske kunstneren Miranda July spillefilm-debuterer med denne forunderlige perlen som gjennom originale historier og et merkverdig personlighetsgalleri, rører ved noe inne i oss.


Ensomhet


«Me and You and Everyone We know» handler i stor grad om ensomhet. I dagens samfunn skriver vi e-mail til kollegaen ved siden av oss istedenfor å prate, vi plugger i iPoden og prøver å unngå blikk-kontakt på trikken, vi sjekker hvem som ringer før vi svarer mobilen. Men, uansett hvor alene vi

Regissør Miranda July spiller hovedrollen som «Christine». (Foto: arthaus)Regissør Miranda July spiller hovedrollen som «Christine». (Foto: arthaus)

føler oss, er det noe som binder oss alle sammen. Og det er nettopp dette bindeleddet July gransker i filmen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Debutanten spiller selv hovedrollen som kunstneren Christine. Christine lager eksperimentelle videoer på fritiden, kjører pensjonist-taxi på dagtid og nekter å frykte nærhet.

Da hun møter den ny-skilte, nokså dystre skoselgeren Richard (John Hawkes) bestemmer hun seg ganske kjapt for at dette er mannen i hennes liv.


Poetisk


Veien til kjærligheten er imidlertid ikke lett. I én scene spaserer hun ogDet er mulig du liker «Me and You and Everyone we know» dersom du likte:

Happiness


American Beauty

hennes utkårede sammen ned et kvartal. Kunstneren Christine sammenligner gåturen med det livet hun og Richard kommer til å leve sammen. Uten kvaler gir hun av hjertet sitt til denne mannen som hun nettopp har møtt. Poesien i scenen er så slående at man blir sittende og måpe.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Richards to sønner står også sentralt i handlingen. Robby på syv og 15 år gamle Peter (som blir framstilt mesterlig av de unge skuespillerne Miles

Artikkelen fortsetter under annonsen

Robby og Peter chatter på nett med desperate damer. (Foto: arthaus)Robby og Peter chatter på nett med desperate damer. (Foto: arthaus)

Thompson og Brandon Ratcliff) chatter om henholdsvis bæsj og sex på nettet. Lite vet damene på mottagersiden at det er smågutter de prater med.

Peter blir i tillegg utsatt for sexpress av noen jevngamle jenter. Selv er han mest interessert i tiåringen Sylvie som nærmest har en fetisj på husholdningsartikler.

Lært av Altman


Som dere forstår er handlingen i «Me and You and Everyone We know» kompleks. July har lært av Robert Altman (Short Cuts, The Player), og får de ulike historiene til å veves inn i hverandre på en finurlig måte.

Utgangspunktet til Miranda July er, som hos mange andre uavhengige filmskapere, forstadslivet i USA. Og det er nesten umulig å ikke tenke på

10-åringen Sylvie samler på husholdningsartikler for å kunne flytte ut. (Foto: arthaus)10-åringen Sylvie samler på husholdningsartikler for å kunne flytte ut. (Foto: arthaus)

Artikkelen fortsetter under annonsen

regissør Todd Solondz (Happiness, Welcome to the Dollhouse) når man ser denne debutfilmen. Forskjellen på de to er at mens Solondz har et beksvart, pessimistisk syn på menneskeheten, så ser July håpet.

Fin balansekunst


«Me and You and Everyone We know» beveger seg inn på noen (i utgangspunktet) skumle områder rent tematisk. Framstillinger av barns seksualitet på film kan fort tippe over til det spekulative. July viser imidlertid at hun mestrer denne balansegangen til det fulle.

Dersom du og alle du kjenner skal se én film denne romjulen bør det bli «Me and You and Everyone We know».

Me and You and Everyone We know: Offisielle hjemmesider