«Gale-Matias»

Alle vil ha Matias Faldbakken, men Matias er kresen. Likevel fikk jeg møte den populære opprøreren, i hele fem og tyve minutter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon



Matias Faldbakken er aktuell med boken «Snort stories»Matias Faldbakken er aktuell med boken «Snort stories»

Matias Faldbakken er en opprører. En smart, kreativ og provoserende en som sådan. I tillegg er han ganske lur. Han kan lure de fleste, gang på gang, når det må til.

Når jeg får møte Matias, er det på en dag med svært stramt tidsskjema. Vi møtes i den pompøse bibliotekbaren på Hotel Bristol i Oslo.

Blant dresskledde menn, gamle damer med napoleonskaker og toner av taffelmusikk fra flyglet, sitter Matias Faldbakken med sort hettejakke, ringer i ørene og slitte jeans.

- Du får hente deg en tom kopp, jeg har bestilt en diger kanne med varm sjokolade, sier Matias i det jeg setter meg.

- Det var noen som anbefalte meg det, den skal visst være så god her, supplerer han mens han ser seg rundt.

Og mens jeg sjenker lunken kakao, titter jeg også. Han passer ikke inn her, slår det meg. Og det virker som om han ikke føler seg helt hjemme her heller.

Han er også mannen bak psedonymet Abo Rasul.Han er også mannen bak psedonymet Abo Rasul.

Eller er møteplassen strategisk bestemt, tenker jeg analytisk. Ironisk borgerlig i kontrast til ham som ynder å vri det gjennomsnittlige virkelighetsbildet og sjokkere mannen i gata med sine prosjekter?

Kunst av søppel


Jeg har lest at han lager kunst av søppel. I tillegg har jeg lest de to bøkene hans som har kommet ut under pseudonym; «Coca Hola Company» (en slags «sympatisk» insiderhistorie om pornoindustrien) og «Macht und Rebel» (som er skrevet med et visst svartsyn og handler om motkultur). Disse utgjør to tredjedeler av en misantropisk trilogi.

I bøkene blandes humor med tabulagte temaer, som for eksempel pedofili. Matias Faldberg nærmest forlanger en reaksjon av leserne i bøkene sine.

- Er du en opprører, Matias Faldbakken, spør jeg.

- Ja, det må jo rive litt, sier han bestemt mens han smiler.

- Du har blitt spurt mange ganger om researchen til bøkene dine og du vil ikke svare på det....?

Matias Faldbakken er sønn av Knut Faldbakken, men det snakker vi ikke om her.Matias Faldbakken er sønn av Knut Faldbakken, men det snakker vi ikke om her.

- Hehe... Ja, jeg har for eksempel blitt spurt om jeg har infiltrert pornoindustrien, men jeg bruker å svare at all den informasjonen og researchen jeg trengte til «Coca Hola Company», fikk jeg fra dokumentarene om pornoindustrien som TV2 sendte på lørdagskveldene på slutten av nittitallet.

- De dokumentarene var nesten porno i seg selv, som TV2 kunne sende med sjangeren som påskudd. Det var der jeg fant alt jeg trenge, påstår han med latter i blikket.

- De to forrige bøkene dine er del av en misantropisk trilogi, når kommer den tredje?

- Den er på vei, jeg jobber med prosjektet nå, innrømmer han mens han bøyer seg framover bordet.

Misantropen


- Er du misantropisk selv?

Han venter litt og ser ut i luften før han svarer.

- Det er veldig mange ting jeg ikke liker, og jeg er nok ganske likegyldig til det meste, sier han og fortsetter:

- Det er veldig lite jeg setter virkelig pris på, for å si det sånn.

- Disse bøkene er et eksempel på hva som kan skje om man virkelig bruker tid på å hate noe, sier han ærlig.

- I disse bøkene har jeg satt meg ned og brukt tid på ting jeg virkelig misliker.

Nei til Skavlan


- Du har tidligere sagt nei til intervjuer, blant annet har du sagt nei til Skavlans «Først og Sist», hvorfor det?

- Den første boken min skrev jeg jo under pseudonymet Abo Rasul. Ikke en gang forlaget visste hvem som gjemte seg bak dette navnet da boken først ble antatt.

- Dette gjorde jeg blant annet fordi jeg ikke ville at boken skulle forbindes med familienavnet mitt (Matias' far er Knut Faldbakken, red.anm.); jeg ville se hvordan den ble mottatt slik den stod alene, som bok. Derfor var det naturlig at det ikke ble så mye presse da, forklarer Matias.

- Men da pseudonymet ble avslørt, ga jeg noen få intervjuer, både her og der. Enkelte medier sier jeg likevel nei til, også i dag, som for eksempel TV.

- Og hvorfor det?

I det samme øyeblikket jeg stiller spørsmålet, tenker jeg at Neste Klikk er ganske beæret...

- Fordi enkelte medier ikke passer mine prosjekter, sier han med en naturlig mine.

- Du er både forfatter og billedkunstner, når bestemte du deg for å bli kunstner og hvorfor begynte du å skrive?

- Jeg bestemte meg virkelig for å bli kunstner da jeg var rundt femten tenker jeg, sier han og smiler igjen.

- Og i min familie hadde de da naturligvis ikke noe de skulle ha sagt, legger han til spøkefullt.

- Det å begynne å skrive bestemte jeg meg for siden jeg etterhvert fikk veldig mange ideer som var krøkkete å overføre til bildekunst. Jeg måtte bruke det mediet som egnet seg til å presentere mine prosjekter.

Snort stories


- Men den siste boka di er helt annerledes enn de to første. Hva handler «Snort stories» om
?

Coveret på boka viser bildet av mannen på bussen bak forkjemperen Rosa Parker. Det har også sin mening.Coveret på boka viser bildet av mannen på bussen bak forkjemperen Rosa Parker. Det har også sin mening.

- Historiene i boken er tekster som har vært publisert før, i ulike aviser og magasiner både i Norge og i utlandet. I tekstene ønsker jeg å rote det litt til, og sannheten vris og vrenges på for å passe mitt program, om du forstår, forteller han engasjert, med lys i øynene.

- De fleste tekstene har jeg skrevet på oppdrag fra de ulike mediene, og målet har vært å bryte opp i det folk forventer å lese i den aktuelle avisen i en slik type tekst.

- Selve tittelen på boken, «Snort stories», er en vridning av uttrykket «short stories» som de fleste kjenner til. «Snort stories» forandrer denne virkeligheten, forklarer han ivrig.

Rus som virkemiddel


- Ja, for du skriver mye om rus og narkotika, hvorfor er dette så viktig for deg?

- Rus og narkotiske stoffer tilbyr en slags mulighet til å forandre virkeligheten, til å danne et annet verdensbilde. Det blir en større trussel enn rusen selv tror jeg, sier Matias, og han fortsetter:

- Det er veldig interessant å se hva som skjer når man modellerer videre over slike forandringer. Bruk av rus blir som et virkemiddel for å endre.

Matias Faldbakken er engasjert nå, det er definitivt den eksperimentelle kunstneren som snakker.

Den tredje boka i Matias Faldbakkens misantropiske triologi, er på vei.Den tredje boka i Matias Faldbakkens misantropiske triologi, er på vei.

- Denne effekten som rus har, synes jeg er interessant. Hva skjer når man bryter forventningene, det gjennomsnittlige verdensbildet og forlenger historiene, spør han over bordet.

- Det er denne muligheten myndighetene slår ned på. Det å endre blir forbudt, det blir vanskelig med sosiale forandringer.

- Men det er ingen promo-bok for dråger det her altså, legger han til for sikkerhets skyld.

- Noen har spurt meg om jeg for eksempel virkelig snorta heroin slik som jeg skriver i den ene historien i denne boken.

- Ja, gjorde du det da? Bruker du narkotiske stoffer selv?

Jeg stopper opp et øyeblikk.

- Det har jeg selvfølgelig valgt å ikke svare på, sier Matias mens han gliser lurt.

I bakgrunnen ser jeg Inger fra Cappelen nærme seg, og vi må bryte opp. Jeg knipser raskt noen bilder før vår tid er omme.

Matias Faldbakken passer virkelig ikke inn blant de dresskledde. Og det passer meg utmerket.

Her kan du lese flere

Forfatter-portrett


Mer litteratur i

Neste Klikk

:

Litteratur
Litt.klikk
Litteraturanmeldelser
Litt.klikk
Lydbøker

ABC.Startsiden.no:

Litteratur



Personvernpolicy