Forbrukerombudet mener SAS Braathens lurer kundene

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo (NTB): Forbrukerombud Bjørn Erik Thon mener SAS Braathens fører kundene bak lyset ved å oppgi to forskjellige priser for reiser som består av to eller flere flyginger på samme tur.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen


Forbrukerombudet mener SAS Braathens' prissystem for gjennomgående reiser innenlands, det vil si to eller flere flyginger med bytte, kan gi passasjerene en unødvendig dyr reise.

Hvis du bestiller slike reiser på nettet eller via telefon i én operasjon, kan prisen på en tur/returreise i Sør-Norge bli langt dyrere enn dersom du bestiller én og én strekning om gangen.

- Dette er å føre folk bak lyset, og det kan være brudd på både prisopplysningsforskriftene og markedsføringsloven, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Aftenposten.

Nå vil ombudet vurdere om selskapet er pliktig til å opplyse om forholdet

En tur/returreise mellom Trondheim og Kristiansand neste helg koster 4.290 kroner. Bestiller du først Trondheim-Oslo tur/retur og deretter Oslo-Kristiansand tur/retur på de samme avgangene, blir prisen 3.543 kroner, 747 kroner billigere.

(©NTB)