Meny

Nettmøte: Hudlegen ga gode råd!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Juletid er høytid for sminking, dandering og et «perfekt ytre». Men tenker du på hvordan huden egentlig har det? Jul eller ikke jul, les hva hudlege Bjørn Bondevik svarte dere alle.

Vi hadde besøk av hudlege Bjørn Bondevik som til daglig er privatpraktiserende hudlege i Oslo og tilknyttet ekspertpanelet Eksperthjelp.no.

Bjørn Bondevik utfører kosmetisk medisin for forebygging, reparasjon, vedlikehold og estetikk av huden uten bruk av skalpell eller permanente implantater.

I tillegg til tradisjonell skolemedisin legger Bondevik vekt på kost, ernæring, vitaminer og mineraler i sin behandling for å oppnå ønskede resultater.

Faktaboks

Vær oppmerksomme på at alle spørsmål vil bli publisert i denne artikkel. Det vil ikke være mulig å få svar fra legen privat på mail eller telefon. Vil du av hensyn til sensitiv informasjon være anonym så merk dette i mailen.

Av hensyn til personvern vil ingen mailadresser bli publisert i denne artikkelen.

Har du spørsmål direkte til legen som du, grunnet omfang eller privat karakter, ikke ønsker å ta via våre nettmøter?

Dr Bjørn Bondevik er også tilknyttet hudlege i

eksperthjelp.no


Har du flere spørsmål du ønsker å stille direkte? Trykk her.



Nettmøtet er avsluttet, men les her hva legen svarte dere:


Til alle dere som har spørsmål om kviser og hudormer:

Nesten alle har en eller annen gang opplevd å få kviser - de fleste takler dette uten hjelp, men for enkelte forblir akne et problem. Og det er ikke til å undres over. Det sitter jo midt i ansiktet (og noen ganger på rygg/bryst). Det finnes mange behandlinger, det gjelder å vite hva som er rett behandling for DEG!

Prøv ikke å starte behandlingen på egen hånd, men kontakt en hudpleier, din lege eller en hudlege. FØR en aktiv krem smøres på, rens huden med en mild såpe og påfør deretter en toner - her kan jeg anbefale serien fra OBAGI, som fås hos kosmetisk medisinske klinikker. Og så er det kosten, og her strides de lærde.

Generelt skal du være forsiktig med sukkerprodukter - og i hvert fall hvis du selv erfarer at dette forverrer huden din. Bruk gjerne kosttilskudd, som for eksempel sink, Nattlysolje og A vitaminer, for eksempel betakaroten.

Selvfølgelig hjelper det å spise sunt, masse frukt og grønt og fisk. Men gjør alle det? Det politiske slagordet "Fem om dagen" er et populistisk utsagn…

Ved små kviseutbrudd, kan jeg anbefale en retinoidkrem (A-vitaminsyre) - et alternativ er reseptbelagte kremer slik som Differin og Aberela. Min erfaring er at disse kremene ofte gir for mye flassing og rødhet. Har du råd, så kjøp heller OBAGI Blender+ A-vitaminkrem eller Retderm K. Disse koster litt mer, men er bedre både i effekt og hva gjelder flassing/rødhet.

Jeg har skrevet en lengre artikkel om dette, og

Den kan du lese her.


Mvh Dr. Bondevik
  • Hei.
    Jeg er 49 årig kvinne. Mine ungdomsproblemer fortsetter... talgkjertler, uren hud. De siste år har jeg fått porete hud. Samtidig som den er delvis tørr. Jeg vasker(uten såpe) Og jeg renser hver morgen/kveld. bruker produkter fra apoteket til rensing/smøring.(uten alkohol)

    Ser at det ikke bidrar til så mye. Prøver å dekke over med dagkrem tilsatt farve,men jeg ser porene, og tilløp til kviser som stikker frem over kremlaget. Jeg spiser ikke mye fet mat/sukker.Er igrunnen nøye med kostholdet. Spiser en del Omega 3. Til tider allergisk ovenfor en del produkter og prøver å holde meg unna ting jeg reagerer på. Hva kan du anbefale meg?
    Hilsen M

SVAR:

Hei,
Det er bra at du vasker og renser huden hver kveld - bruk gjerne toner i tillegg, som regulerer pH-en i huden din. Du har et bra kosthold - og det er bra. Fortsett å unngå sukker - dette kan forverre hudkvaliteten din.

Jeg anbefaler to ting : det ene er at du bruker en aktiv kvisekrem, for eksempel Retiderm-K eller OBAGI Nu Derm (fås kjøpt i enkelte kosmetisk-medisinske klinikker) - denne behandlingen gjør at huden flasser noe de første ukene, men etter hvert merker du svært lite til dette. Etter et par måneder blir huden glattere og porene forsvinner.

Så bør du ta kosttilskudd - Betakaroten kapsler fra Solaray - 3 per dag, samt sink 30 mg og Nattlysolje 1000 mg(omega 6). Hvis du tar omega 3, så ikke bruk mer enn 1000 mg. Hvis du spiser MYE fisk, så behøver du ikke omega 3 i forhold til ditt kviseproblem.

Lykke til,
Vh dr Bondevik

  • Fotsopp
    Hvordan kan man bli kvitt fotsopp. Har hatt dette i 40 år og har prøvd alt som fås på apotek + litt til, men aldri blir jeg kvitt dette. Et råd jeg leste for en del år siden var å fryse ned strømper og sko så skulle sporene i tøyet forsvinne.

    Jeg la alt ut i 30 kuldegrader i flere dager uten at dette hjalp. Hadde da samtidig en kur med det som fås kjøpt på apotek. Finnes det virkelig ikke noe forskning på dette som gjør at man kan få tak medisin som kan kurere dette.
    Vennlig hilsen Boter

SVAR:

Du har antagelig prøvd Lamisil krem fra apoteket. Hvis du har vært hos hudlege, så har vel han/hun tatt et avskrap av huden og sendt dette til et laboratorium for dyrkning?

Det er helt sikkert sopp? Hvis soppen ikke gir seg med krem, bør du prøve med Lamisil tabletter (resept) i 1 måned, 1 tablett daglig.

Noen gode "kjerringråd" er egentlig ikke så holdbare. Svetter du mye på føttene?Da kan du smøre inn føttene med Fungoral eller Selsun sjampo apotek, ikke resept) 2-3 ggr i uken - husk at det er viktig å holde føttene tørre. Sopp elsker fuktighet.
Lykke til!

  • Hei
    Jeg er en dame på 66 år. Det siste halve året har jeg vært plaget med kløe over hele kroppen. Ikke alle steder på en gang, og helst om natten. Jeg kan våkne av at jeg ligger og klør meg. Har ikke eksem, bare tørr hud. Jeg vasker meg med olje og drikker mye, men det hjelper ikke. Kan det være noe gale med blodet?

SVAR:
Ja - gå til hudlegen og få tatt relevante blodprøver - du kan ha en akenforliggende sykdom som må kontrolleres. Årsakene til kløe er mange, men ta dette opp med legen.

Lykke til.

  • Hei! Jeg sliter med uren hud. Har prøvd mange forskjellige produkter, men det virker ikke stort. I det siste har jeg brukt MD Formulations for ung hud, men produktene tørker ut huden min svært. Har du noen forslag til hva jeg kan bruke? Jeg har også et annet spørsmål: Jeg har mange nupper rundt om på kroppen, hvordan kan jeg bli kvitt dette? Takk!
    L

SVAR:
Du bør vaske og renser huden hver kveld - bruk gjerne toner også , som regulerer pH-en i huden din. Husk å ha et bra kosthold, unngå sukker - dette kan forverre hudkvaliteten din.

Jeg anbefaler to ting : det ene er at du bruker en aktiv kvisekrem, for eksempel Retiderm-K eller OBAGI Nu Derm (fås kjøpt i enkelte kosmetiske klinikker) - denne behandlingen gjør at huden flasser noe de første ukene, men etter hvert merker du svært lite til dette.

Etter en tid blir huden glattere og porene forsvinner. Så bør du ta kosttilskudd; Betakaroten kapsler fra Solaray - 2-3 per dag, samt sink 15-30 mg og Nattlysolje 1000 mg(omega 6).

Hvis du tar omega 3, så ikke bruk mer enn 1000 mg. Nuppene på kroppen er mest sannsynlig det som heter keratosis pilaris på fagspråket - disse kan behandles med en karbamidkrem (resept) som smøres 6-8 uker.

Lykke til

  • hei.
    jeg er ei jente som plages veldig med huden i ansiktet mitt,får sånn rødhet og kviser på en måte,det gjør vondt og det klør.. jeg sluttet med sminke men forsatt så er det kjempe rødt i ansiktet.. hva skal jeg gjøre?? gir nesten opp nå var hos legen og da ba han meg bruke grønnsåpe med vann og en krem som heter apobate.. bare bortkasta tid og penger uten no resultat.. kan du hjelpe meg..? vennlig hilsen kristina.

SVAR:
Hei Kristina,
Hvis du har rødhet i ansiktet, kan det være en type eksem. Hvis du i tilegg har flassing i hodebunnen, så kan du ha såkalt seboroisk eksem
(flasseksem) - bruk Fungoral sjampo (reseptfritt apotek) i hodebunn + ansikt. Hvis du er veldig tørr i huden i ansiktet, kan det være såkalt atopisk eksem - prøv da med Hydrokortison (reseptfritt apotek). Hvis dette ikke hjelper, gå til hudlegen.

Lykke til

  • Hei
    Jeg er en jente på 16 år som alltid har hatt ren og fin hud, men i det siste er det akkurat som om det er kommet "nupper" på kinnene og jeg liker det ikke. De føles litt grov når jeg stryker borti de... Har du noen råd om hva jeg kan gjøre for å få de bort??
    På forhånd takk :)
    J16

SVAR:

Du har nok en mild form for kviser.

Bruk en A-vitamin krem - kan anbefale Retiderm K eller OBAGI Nu Derm som fås på enkelte kosmetisk-medisinske klinikker. Et rimeligere alternativ er Differin (resept). Du må påregne flere måneders behandling. Lykke til,

  • Hei
    Huden er blitt plutselig tynn på øyelokket, slik at den drar innover
    øyet og det er irriterende å åpnet øyet. Det har bare skjedd på det ene øyet.

    Det har lagt seg markeringer på øyelokket som før aldri har vært der. Jeg sender et lite bildet slik at det blir lettere for å forstå. Den røde fargen på bildet, der drar huden inn nå,noe som aldri har vært der før.Det er kjempe ubehagelig. Hva kan gjøres? Det har vært slik i over en mnd nå.
    Hilsen A¨

SVAR:
(Jeg ser ikke bildet) Dette kan være eksem, spesielt hvis det flasser. Hvis det er så hovent som du skriver, bør du oppsøke fastlegen din for å utelukke en infeksjon i/rundt øyet. Et hovent øye kan også være en type elveblest (Quinckeødem) - og dette kan ha flere årsaker.

Du kan prøve å smøre tynt med Hydrokortison (reseptfritt) over øyelokket og se om det blir bedre etter noen dager.

Lykke til

  • Hei. Har fregner og veldig lys hud, atopisk eksem og strekkmerker. Tåler nesten ikke sol før jeg blir solbrendt, men jeg vil gjerne være litt solbrun. Er det veldig skadelig for huden min med solarium en gang i uken? Sol hjelper jo på eksemen min. Jeg tåler ikke mye sminke i ansiktet pga eksemen, men vil gjerne bruke noe pga poser under øynene. Har du tips? Og til slutt.. vet du noe som hjelper mot strekkmerkene mine? Har både på hofter, rumpe og bryster, og finner dette veldig sjenerende.
    På forhånd takk. Hilsen plaget 16-åring.

SVAR:
Hei , Plaget 16-åring.
Nettopp fordi at du har plager med eksem, kan solarium en gang i uken være gunstig for huden din, evt er lysbehandling hos en hudlege en veldig god behandling.

Tips om sminke har jeg egentlig ikke, kontakt en såkalt alternativ hudpleier som jobber mye med sminke som er laget av rene natur-produkter. Strekkmerker er VELDIG vanskelig å behandle - ikke la deg lure av alle mulige "vidunderkremer" - du kan prøve Aberela (resept) morgen og kveld i et par måneder, men det er ikke sikkert at det hjelper.

  • Hei. Mitt navn er Bård.
    Jeg trener hver dag. Hvor viktig er det å smøre huden etter dusjen? Og hvor ofte bør man smøre seg?

SVAR:
Hvis du har en normal hud, dvs ikke fet/ikke tørr, så behøver du ikke å smøre huden inn med fuktighetskrem. Huden ordner seg selv, dvs den
produserer nok fett. Ikke bruk så mye sterk såpe, det kan tørke ut huden. Lykke til

  • Hei!
    Jeg er en jente på 16 år. Jeg har så lenge jeg kan huske hatt nesten plettfri hud, normal men med litt fet t-sone innimellom. For ca. to måneder siden fikk jeg noen slags røde/rosa utslett rundt munnen. Jeg har aldri hatt dette før, så jeg gikk til legen.

    Han skrev ut Apolar med Dekvalin-salve til meg, som jeg skulle smøre på i et tynt lag 2-3 ganger daglig, avtrappende over 1-3 uker. Jeg brukte dette i nesten to uker, og det hjalp, utslettet ble synlig mindre. Men noen dager etter at jeg hadde sluttet å bruke Apolar, kom det tilbake igjen, bare på litt forskjellig sted enn det andre, så jeg begynte å smøre med salven igjen.

    For ca.2 uker siden fikk jeg dette rundt nesa også, og jeg må nå bruke Apolar hele tiden, men det hjelper nesten ikke! Det blir selvfølgelig bedre, men hvis jeg slutter å bruke det noen dager, kommer det bare tilbake igjen! Hva skal jeg gjøre? Dette er veldig sjenerende for meg, dessuten svir det rundt nesa hvis jeg feks. pusser den hardt. Anonym

SVAR:
Du har mest sannsynlig såkalt peroral dermatitt - dette behandles med antibiotika (resept), snakk med din lege,

Lykke til

  • Hei. Jeg har forsøkt snart alt som er å få kjøpt av kremer for å bli
    kvitt pigmentflekker i ansiktet. Har vært hos hudlege en gang også, men han mente det bare var forfenglighet,og at det ikke var noe å gjøre med.

    Det er ikke så fremtredende nå som om sommeren,men jeg skulle gjerne vært kvitt dem. Hva er ditt råd? Er det noe annet en enda flere kremer jeg kan prøve?

SVAR:
Forfengelighet kan være bra. Brune flekker i ansiktet kan fjernes med aktive kremer, det eneste som virker er Hydroquinon (resept)eller OBAGI
Blender (fås hos enkelte kosmetiske medisinske klinikker), 2 eller 4%.

Dette smøres enten på selve flekkene, eller, hvis det er veldig mange, i hele ansiktet. Du må bruke kremen i 6-8 uker før noe synlig resultat kommer, det kan svi litt i begynnelsen. På sommeren må du bruke solkrem under behandlingen.

Alternativt kan flekkene fryses hos hudlege, i noen tilfeller hjelper det med laser, såkalt CO2-laser. Styr unna vanlige kosmetiske kremer - de virker ikke.

  • Hei hei =)
    Jeg er en jente på 18 år, har noen kviser som jeg gjerne vil ha bort... Jeg bruker en krem som heter Basiron, men den hjelper ikke. Har du noen gode tips for meg som jeg kan få de bort? Spiser ikke søtsaker i det hele tatt. Kan det være noe jeg ikke tåler? Noen perioder kan det være mye, mens andre lite. Er det noen produkter eller tabletter som kan hjelpe?

    Setter stor pris på om du kunne svart meg, og vil hjelpe meg :)

SVAR:
Bra at du er forsiktig med søtsaker - dette kan hjelpe deg. Men du trenger også å smøre en krem, enten OBAGI Nu Derm eller Retiderm K
(kosmetisk medisinske klinikker). Et annet alternativ er Differin (resept) - beh tid er 2-6 måneder. Lykke til.

  • Hei
    Prøver å gjøre alt "riktig" når det gjelder huden. (Røyker ikke, bruker høy solfaktor, aldri solarium etc.) Men som fattig student blir det ofte litt dårlig med matvanene. Er det noe jeg burde passe spesielt på når det gjelder ernæring?

    Og en ting til: det hender jeg får endel små kviser og sår på haka. Alt tyder på at det er hormonelt. En ansiktsrens jeg bruker ser ut til å hjelpe bra (sårene gror fortere), men er det andre ting jeg kan gjøre for å forebygge dette? Har problemer med at jeg plukker på sårene, noe som skaper små arr i huden som ikke er spesielt pent.

SVAR:
Ikke plukk!!! Da ordner det seg.

Hvis ikke - styr unna søtsaker og fete melkeprodukter. Ernæring spiller en rolle ved kviseproblematikk, men ikke hos alle. Spis godt med grønnsaker som inneholder vitamin A (gulrøtter, tomater, etc), ta gjerne tilskudd i form av betakaroten, sink og nattlysolje. Dette kan forebygge kvisehuden.

  • Hei!
    Jeg er en jente på 18år som sliter med blank/våt hud. Huden er ikke fet på noen måte, heller tørr flere steder, men det er liksom som den "svetter" uten at jeg er varm. Dette gjelder hele ansiktet, også de tørre områdene. Hva kommer dette av og hva gjør jeg?
    K

SVAR:
Du har en seboroisk hud, dvs en hud med høy aktivitet i talgkjertlene. Bruk Fungoral sjampo (apotek) - den skal gnis i ansiktet , skylles av etter 10 minutter , gjøres 3 ggr i uken. Dette kan du gjøre for eksempel når du dusjer. Se pakningsvedlegget på Fungoralflasken.

  • Hei!
    Har spørsmål om eksem. For to år siden fikk jeg og min samboer hver vår lille "tørre flekk" på innsiden av albuen. Flekkene var ca 1cm i diameter, huden var litt rød og klødde veldig. Hos samboeren min forsvandt flekken av seg selv, men på meg ble den bare større og jeg fikk også en på leggen og en på den andre armen.

    Den på leggen forsvandt, mens de på armene fortsatte å spre seg utover. I løpet av de to siste årene har det gått fra å være en liten flekk på 1cm diameter til nå å dekke ca 10cm diameter. Flekken er der konstant, men kløen og hissigheten går opp og ned. Den opprinnelige lille flekken i midten er alltid litt mer rød og hissig kløende enn resten. Har snakket med fastlegen som sier det bare er tørr hud. Jeg er også sjekket for allergi og er ikke allergisk mot dyr (er daglig i kontakt med hest og ku). Har prøvd å smøre med allverdens kremer, bla canesten (etter et kjerringråd:).

    Hydrokortison 1%krem gjorde at eksemet forsvandt, men når jeg slutta med kremen kom det tilbake igjen med en gang. Nå smører jeg med vitapan og spenol hver dag for å holde det mykt og ikke klø i hjel.

    For hver gang det "blusser opp" sprer det seg videre, og nå har det snart gått helt rundt til albuen, og opp mot armhulen på innsiden av armen. Hva kan dette være? Har du noen råd til hva jeg kan gjøre?
    Hilsen "ei som klør"

SVAR:
Høres ut som atopisk eksem - kontakt hudlege og få resept og riktig anvisning (brukerveiledning) på enten en kraftig kortisonkrem (Betnovat,
Flutivate) eller kremer som heter Protopic og Elidel.
Lykke til

  • Bjørn Bondevik.
    Jeg er en kvinne på 48 år som i august 2004 fikk eksem inni hendene og under føttene. Pustulosis palmoplantaris (PPP) er diagnosen. Denne eksemen volder meg utrolig mange problemer. Synes den endrer seg til stadighet Fra blemmer som klødde til i dag der huden sprekker, spesielt under føttene, til såre ømme hender og fingrer, kjennes ut som om huden ikke "sitter fast" at det er luft under.

    Har vært hos en "hurtigarbeidende" hudlege, vil ikke nevne navn, det er henvist buckie (tror det heter det) behandling. Har vært i en utrolig stressende eksamenssituasjon så det er vel derfor det er så ille nå. Min mor har for mange år siden hatt et utbrudd av PPP og en kusine av meg også. Har lest på nettet at det kan være en sammenheng med stoffskifteproblemer og PPP.

    Da jeg fikk utbrudd av blemmer første gang var det i en periode der skjedde det ei forverring med, det til da, regulerte stoffskiftet. Jeg måtte tredoble dosen i løpet av kort tid. Bruker i dag 125 mikrogram levaxin. Ultralyd viser at det er flere cyster på skjoldbrukskjertelen.

    Er det tilfelle at det kan være en sammenheng? Er det noe å gjøre hvis det er slik? Har du noen gode råd om hvordan jeg kan lette min hverdagen. Har problemer med å gå. Brukte fuktighetskremer, plasthansker og plastposer, men fikk beskjed av min fastlege at det ikke var lurt.

    Bruker apolar 1% og vaselin og kaliumpergamanat og bomullshansker. Men det er mye kliss og søl med dette. Det er ikke til å unngå at sengklær, skotøy, matter osv lir under dette, en bagatell kan man jo si. Jeg trenger sårt et eller flere gode råd.
    På forhånd takk
    Hilsen B ¨

SVAR:
PPP er en type psoriasis, ikke eksem. En fordel med den type psoriasis er at den ikke sprer seg til andre steder av kroppen enn til håndflater og fotsåler. Ulempen er at den er vanskelig å behandle. Du forteller ikke om du har gått til BUCKY-behandling. Hvis ikke, så gjør det. Men før behandlingen, skal du bruke Dermovat (resept) oppløsning + Duoderm plater - dette avskjeller huden slik ay BUCKY-strålene kommer lett gjennom til den affekterte huden. Ellers er det vanskelig å behandle denne sykdommen med høydose omega 3 fettsyrer - min erfaring med dette er dårlig.

Apolar hjelper sjeldent - det er for lite potent. Fuktighetskremer og salicylvaselin (apotek) er kurant og bør brukes regelmessig! Likeså bomullshandsker/sokker. Vær forsiktig med kaliumpermanganat så lenge
utslettet er tørt. Husk å få hudlegen din til å søke deg inn på §5.22 for refusjon av fuktighetskremer, klesslitasje, ekstra utgifter pga kles/sengetøyvask.

Lykke til

  • Jeg er 21 år og har mye kviser på ryggen. Har tildels "vokst fra" kviser i ansiktet, så lurer derfor på hva jeg må gjøre for å bli kvitt
    ryggkvisene?

SVAR:
Prøv A-vitamin-dråper i høy dose (under kontroll av lege)- eller Roaccutan (resept hos hudlege) - det vil hjelpe.
Lykke til

  • Halla c",)
    Jeg har nettopp fått høre at det hjelper å ha potetmel i ansiktet før du legger deg og at du ligger med det om kvelden og at det hjelper mot kviser.. Gjør det det?
    Jente 88

SVAR:
Nei - men sikkert et "kjerringråd" fra gamle dager.

  • Hei!
    Jeg er plaget av atopisk eksem og lurer på om det har kommet noe ny behandligsform i det siste på den fronten. Har hatt dette i snart 2 år (er 20år) og er veldig lei, men har da i det minste funnet ut i det siste at B-vitaminer hjelper meg endel med å få bort kløen.

SVAR:
Prøv høye doser med omega 3 fettsyrer (5 gram) + ditto antioksidanter
(vitamin C og E og betakaroten) - hjelper godt mot kløen. Kontakt gjerne
en terapeut med god erfaring innen ernæring, slik at du får en optimal
dosering. Av kremer er det nå Protopic og Elidel på hvit resept - et alternativ til kortison.

  • Heisann!
    Har en tilstand hudlegen min mener er rosacea, med en del cuperose i ansiktet. Generelt rødhet rundt nesen/ under øynene. Det har vært snakk om en slags laserbehandling, og bruk av tetrazyklintabletter. Hva mener du om dette, noe hjelp i slikt?
    På forhånd takk Mvh meg ( ønsker å være anonym)

SVAR:
Har du prøvd Rozex krem? Hvis du har det, så kan du prøve Tetracycliner
i dosering 1000 mg de første uker for så trappe ned. Og en ting : når du bruker antibiotika, så beskytt tarmslimhinnen med probiotica (gode tarmbakterier) - de beste heter Bioacidophilus(helsekost). Laser kan fjerne blodkarene - ta kontakt med en kosmetisk klinikk som har personell med medisinsk erfaring. Det finnes mange "lurelasere", særlig ved mange "klinikker" i Oslo - pass på lommeboken_.

  • Hei, poser under øynene. Hva gjør jeg med det?
    Håkon

SVAR:
Sov mer. Hvis du får nok søvn, så går det an å operere, det gir ofte gode resultater. Kontakt Aestethic Clinic på Skøyen og spør etter ansiktskirurg Stein Tveten - han er god.

  • Hei! Noen dager har jeg veldig fet hud, andre dager er jeg så tørr at jeg flasser i ansiktet. Hvorfor? Håper på svar..

SVAR:
Fordi du mest sannsynlig har flasseksem (seboroisk dermatitt). Bruke en krem som heter Fungoral (resept) - den vil hjelpe. Lykke til.

  • Hei! Jeg har hvite mellomstore flekker (ser ut som pigmentflekker), det begynte for et år siden, og det er blitt flere på brystet og øvre del av rygg. Jeg startet også med p-piller for et år siden (trinordiol), kan det ha en sammenheng?
    Håper på svar
    -marita-

SVAR:
Det KAN ha en sammenheng - du kan også ha overvekst av sopp - dette bør sees på av lege.
Lykke til.

  • Hei. Har slitt med sopp mellom tærne i perioder, siden 1995... Hvorfor kommer det tilbake? Hva kan jeg gjøre for å unngå at det kommer tilbake? Har hørt at det har med dårlig hygiene å gjøre, men kan ikke skjønne det da jeg dusjer regelmessig og skifter sokker hver dag... Har du noen gode råd? Må jeg alltid være på vakt for dette?
    Mvh. Jane

SVAR:
Unngå å svette for mye på føttene - sopp elsker fuktighet. Bruk sandaler når du er i offentlig dusj/badstue. Har noen andre i familien fotsopp?
Den kan overføres på fuktige baderomsgulv. Det er ikke farlig å ha sopp, menkan være ubehagelig hvis det blir mye. Hvis du ikke har prøvd Lamisil tabletter (resept), så kan det være en løsning.

Hvis du har hatt det i 10 år, så vil jeg ha sjekket ernæringsstatus, evt om hudens forsvarsverk er ustabilt av en eller annen grunn. Har du frafør eksem? Har du andre sykdommer som svekker immunforsvaret. Bruker
du medisiner som påvirker huden? o.s.v.
Lykke til.

  • hei.
    huden på munnen og rundt munnen fornyer seg med gjevne mellomrom. har fått konstantert at det ikke er barneeksem. området hovner opp og sprekker. har prøvd alt av kortison...osv

SVAR:
Vanskelig å svare på ut ifra de opplysninger som du har gitt. Jeg må neste se det - kontakt meg gjerne i oslo eller an annen hudlege.


  • Hei. Jeg er 31 år gammel, og er plaget med kløende, rødt, utslett rundt munnen, og en del kviser i panna. Var ekstra plaget under mindre tre graviditeter, og nå har det kommet igjen. Plagsomt og skjemmende. Påvirkes også av stress. Gar ikke vært behandlert før. Hva kan jeg gjøre?

SVAR:
Dette kan være såkalt peroral dermatitt (en type eksem), men også noe som heter rosacea. Har du utslett på kinnene? Hva med forverringsfaktorer? Bedre/verre i solen? Jeg tør ikke å anbefale noen behandling før jeg har sett deg, eller at du gir mer info.

  • Hei!
    Etter ett langt opphold i Australia begynte jeg å få røde "prikker" i
    pannen, de utvikler seg liksom aldri helt til kviser heller selv om de
    kan ligne på veldig små kviser. Jeg har aldri hatt problem med uren hud før nå så jeg lurer på om det kan ha hatt noe å gjøre med all solen i Australia? Iallefall har vjeg vert hjemme ca 3 mnd nå så de burde ha stabalisert seg.Jeg har prøvt å ikke bruke verken krem eller rensemidler i pannen men ingenting virker.Hjelp:)
    Hilsen Maria

SVAR:
Det høres som en type kviser - prøv en A-vitaminkrem (resept) som heter
Differin, smør forsiktig en gang per dag i 1 måned, det kan flasse litt de første par ukene. Usikkert hvorvidt oppholdet i Australia har noen sammenheng - kanskje mer en tilfeldighet.
Lykke til.

  • -- Er eselmelk bra for huden?-

SVAR:

Nei

  • Jeg er ei jente på 21 som har lys hud som lett blir rød jeg klør meg... Jeg er også plaget med kløe, har alltid vært det... Har røvd å ikke bruke parfyme, hverken rett på kroppen eller i askemiddel for klær osv. prøvde dette i et halvt år, men hjalp lite, eller ingenting.

    Og det er igrunn greitat det klør, men det blir store røde områder etter det, og det blir gjerne utslett av det, som forsvinner fort. Vet du noe om hva dette kan være? er det grunn til å kontakte lege? har igrunn ike følt det har vært god nok grunn til å kontakte lege, men det er jo plagsomt.
    Takk

SVAR:
Dette er elveblest (urticaria) -må utredes og behandles av hudlege. Det er ikke noe farlig, og du kan leve med det - mange gjør faktisk det hvis behandlingen ikke hjelper.
Lykke til

  • Er det helt bra for huden å smøre den inn med fete, dyre, såkalte gode kremer hele tiden? Mamma smører ansiktet sitt hver eneste kveld med en dyr krem, som hun sier hjelper huden hennes å holde seg myk og fin. Blir huden mykere og finere når man smører seg med en fin krem?

SVAR:
Godt spørsmål - og vanskelig å svare på. Fuktighetskrem (bl.a. dyre kremer) er ikke nødvendig hvis huden i utgangspunktet ikke er tørr. Men mange har glemt utgangspunktet, for din or er det kanskje noen år siden at hun ikke har smurt? En teori er at fuktighetskrem framskynder aldringen av huden - det legges et lokk på den, og da får ikke huden "puste" og produserer ikke sin egen naturlige alg og fuktighet. Rynker dannes (blant kosmetikkleverandørene er vel dette som å banne i kjerka).

MEN - kjære datter av din mor - hva skal man gjøre med dette. Mye handler om tradisjon og kultur - man blir jo fortalt at huden trenger fuktighetskremer - for da holder den seg ung. Ok - hvis huden er av den
tørre typen, så er det viktig å tilføre fuktighetskrem. Unge jenter med
såkalt normalhud må ikke bruke fuktighetskrem. Men industrien er smart - nå finnes det dyre flotte kremer som også inneholder solfaktor, og vips, så slår man to fluer i en smekk. Løp og kjøp__ Hils til din mor_

  • Hvordan ungår man nupper etter intim barbering? Er det noe man kan smøre seg med? Kan man bruke hårfjeningskrem rundt vagina og rundt analåpningen?
    Dag

SVAR:
Bruk alltid en egnet høvel med ditto skum - hvis du (eller din kjære) ofte plages med nupper, så er et alternativ ikke å barbere seg - men det
er vel heller en uaktuell løsning på problemet_ Det er faktisk ikke lett å forebygge nupper, huden er forskjellig fra person til person, og noen får alltid nupper etter intim barbering. Urettferdig? Brasiliansk voksing utføres ved enkelte hudpleiesalonger, prøv det. Men det kan gjøre vondt!
Jeg vil ikke anbefale hårfjerningskrem, da dette vil gi svie.
Lykke til

  • Hei!
    Jeg er en jente på 17 år, og lurer på om en ting:

    Jeg bruker sminke daglig, også har jeg jevnlig uren hud, også lurer jeg på om det kan han en sammenheng, for man stenger vel porene?? Evt. om det er noe annet, om hva jeg kan gjøre med det??
    Mhv Maria

SVAR:
Tror ikke at det er en sammenheng - men prøv sminke fra såkalte alternative hudpleiere - jeg vet at de finnes i Oslo. Lykke til

  • Jeg er en gutt på 18 år som har problemer med poser under øynene. Har brukt kosmetiske øyeprodukter siste halvåret, men dette har ikke hjulpet veldig. Lurte på om du hadde noen råd eller tips om hvordan jeg kan begrense dette?
    Med vennelig hilsen,
    Andreas

SVAR:
Husk å sove godt - og mye. Operasjon av øyelokkene (fjerning av deler av huden) er et alternativ - kontakt en kosmetisk medisinsk klinikk.
Kutt bruen av krem - det hjelper ikke.
Lykke til

  • Hei!
    Jeg har fått et eksemlignende "utslett" i ansiktet; rundt nesevinger og på haken. Utslettet ligner bitte små blemmer, det er ikke noe i de fleste, men i noen er det hvitt puss. Det klør ikke, men huden ser helt vablete ut! Hva er dette? har ikke hatt det før og har fått det de siste to-tre ukene. Det begynte litt og nå er det stadig mer.
    Ellers er huden min veldig fin. Jeg er 28 år, og har ikke nå eller har
    noen gang hatt kviseproblemer. Setter stor pris på svar på dette "problemet"
    Vennlig hilsen
    Anita

SVAR:
Rundt nesen kan være flasseksem, likeså på haken - prøv med en krem som heter Dactacort (ikke resept, apotek) morgen og kveld - det bør bli en bedring etter en ukes tid.
Lykke til

  • Hei Bjørn.
    Jeg er ei jente på 21 år. Har ikke store kvise utbrudd som er røde, men jeg har områder med mye hudormer. Sånne svarte prikker. I perioder er det virkelig ille, og jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å bedre dette? Jeg renser huden daglig, men det "tar" på en måte ikke de svarte prikkene. Om jeg damper ansiktet og porene åpner seg har jeg en liten sjangs å få tak i de, men jeg gjør ikke det lenger for jeg blir så sår. Jeg vet at det er mange som har det på nesen og det ikke er så uvanlig, men jeg har det på nesen og haken. Og det virker som det sprer seg på en måte.

    Jeg lurer på en ting til angående "sprukken uderhud". Det er det jeg har hørt det er ihvertfall. Over store deler av ryggen min, hele øvre del og noe av nedre, er det sånne små blå/lilla streker. Er det noe som har skjedd når jeg var liten når jeg vokste eller hva kommer det av? Er det noe jeg kan gjøre for å bedre det? Det er noe som jeg har infunnet meg med at er en del av meg, men har aldri fått svar på hva det ER.
    Mvh ei som lurer :o)

SVAR:
1. ansiktet : få respt på Differin aknekrem - den vil garantert hjelpe.
2. Ryggen : er strekkmerker - dessverre, ingen behandling. Noen har blitt bedre av Aberela (resept) krem, men det er ikke stor sjanse for at det hjelper.

  • hei
    Jeg lurer på om Dermalogica er bra produkter for huden? hva slags masker er bra for ansiktet og resten av kroppen,hva anbefaler
    du?
    Jeg kan få kviser i ny og ne ganske ofte syns jeg, og de gjør så vondt,i ansiktet hvorfor det???Hva skal jeg gjøre for å unngå det? jeg får også noen ganger kviser eller nupper som inneholder noe hvit, på kroppen altså på lår og mage ,er det uren hud.Hva anbefaler du at jeg kan gjøre for å ikke få det? Hva anbelfaler du av vitaminer og mat og drikke som er bra for huden?
    Jeg håper du har tid til å svare på spørsmålene mine
    Tusen hjertelig takk på forhånd
    Hilsen en som er hjelpesløs

SVAR:
VELDIG mange spørsmål - Dermaologiva er gode kosmetiske produkter. Når det gjelder masker - obs - snakk med en hudpleier..... Kviser : IKKE KLEM!!!!La de roe seg ned og prøv med en aktiv A-vitaminkrem, det rimeligste er Differin og Aberela (resept), de beste er OBAGI Nu Derm og Retiderm K , begge fås kjøpt hos kosmetisk medisinske klinikker.
Viatminer etc - se svar avgitt tidliger i dag.

  • Synlige blodårer i ansiktet: Vet at slike kan fjernes med laser.
    Vet også at EN av hudklinikkene i Oslo ( Hudklinikken i Torggata) gjør dette uten bedøvelse og at inngrepet er smertefullt. Er det mulig å få denne behandligen utført under lokal bedøvelse?
    MVH

SVAR:
Hos noen pasienter hos meg har jeg brukt Emlakem (resept) to timer før
behandlingen - om det hjelper - tja?! Snakk med Langeland om det,
Lykke til

  • Hei.
    Nærmer meg 30 år nå. Å fikk liksom litt"panikk" med hensyn tl huden min, rynker å sånn. Har aldri brukt rensemelk å diverse kremer, men nå har jeg vært på apoteket å kjøpt rensemelk, dag å nattkrem. Har det noe fo seg å bruke dette. Eller lurer jeg meg selv? Har huden min godt av at jeg bruker disse produktene? Eller kan jeg like godt la vær?
    Veronika 28 år

SVAR:
Det kommer an på - du bør bruke en aktiv krem, for eksempel Retiderm K eller OBAGI Nu Derm som en nattkrem - denne peeler huden din på en
effektiv måte, Lykke til

  • Hei
    Jeg har et slags utslett i området rundt munnen min som nå har kommet og gått i ca 3år. Det kommer nå og da og når det først kommer så blir det der i 2-3mnd. Det er veldig irriterende å gå rundt med, for det er rødt og det svir veldig. For å få det til å slutte å svi smører jeg det med leppomade, som jeg altså da må smøre rundt munnen og ikke bare på leppene. Jeg føler at dette hjelper.

    Noen ganger kommer det verk ut av utslettet når det har sprukket opp litt. Når jeg våkner om morgenen gjør det veldig vondt fordi det har blitt tørt i løpet av natten og det har da irritert seg igjen og blitt rødere. Leppene blir ofte på en måte "stive", og jeg klarer ikke å smile ordentlig for da sprekker leppene opp. Jeg lurer veldig på hva dette faktisk er.

    Folk trodde det var herpes, og det er ikke veldig koselig å gå rundt og føle at folk stirrer på deg og tenker på hva du har rundt munnen. Jeg er tross alt snart 18 år, og ved denne alderen er det jo vanlig at man tenker mye på hvordan man ser ut.

    Siden jeg veldig gjerne vil ha det vekk har jeg begynt å gå til en homeopat. Hun sier at det er eksem som jeg har arvet, og at det ikke er herpes. edisinen hun da gir meg går da ut på eksem, og ikke herpes og skal hjelpe innvendig i kroppen min først for så å begynne en behandling som skal hjelpe utvendig. Hun sier også at det ikke er på grunn av noe jeg spiser eller drikker så jeg spiser alt mulig og drikker alt mulig. Jeg er så utrolig lei av utslettet og å være flau av utseendet mitt på grunn av det, så jeg vil gjerne høre noe fra deg og høre hva du tror det er og hvajeg burde gjøre.

    Det er ca 1mnd siden utslettet gikk bort igjen, og jeg vet at det kommer snart. Sist jeg hadde det tok jeg et bilde, jeg prøver å sende det med i mailen slik at du kan se hvordan det ser ut.

    Vennlig hilsen

SVAR:

Hei anonyme deg ,
Har dessverre ikke tilgang til bilde. Herpes er det ikke, med det KAN være såkalt peroral dermatitt - da er eneste behandling antibiotika (Tetracycliner). Hvis det er en eksem (som kan ligne på peroral dermatitt) - prøv med en hydrokortisonkrem (apotek uten resept) eller Locoid fet krem (resept). Det er egentlig viktig å vite diagnosen FØR behandling, så kontakt en grei hudlege.
Lykke til

  • hei, jeg lurte på hva jeg burde gjøre når jeg har tørr hodebunn. Og
    masse store røde kviser, som stikker seg fram under huden

SVAR:
Smør med Diprosalic liniment (resept) - det hjelper,
Lykke til

  • Har problemer med at huden min ikke tåler å være ute i dagslys. etter en kort stund blir huden rød og det klør. huden hovner også opp. får jeg lys på store deler av kroppen faller blodtrykket og jeg må legge meg ned. hva skyldes dette? PS. bruker jeg solkrem med høy faktor går det greit.

SVAR:
Kan være en speisell type soleksem, PLE - gå til hudlegen for utredning og behandling!!!
Lykke til

  • Før hadde jeg gjennomført fet hud, det var enkelt å finne produkter til huden min da, men nå har jeg noe fet t-sone; sliter mye med hudormer på haken og på nesen. Kinnene mine er ekstremt tørre.Har du noen tips til hva jeg kan bruke til å rense huden min nå? Bruker jeg produkter til tørr hud så blir t-sonen skikkelig fet, og bruker jeg til tørr hud så blir kinnene RØDE og TØRRE. Har prøvd noen kombinasjonsprodukter,men de funker dårlig. Tips meg om noen gode produkter, ikke så ekstremt dyre. Har i tillegg sensitiv hud
    mvh Tanya

SVAR:
Prøv Fungoral sjampo(apotek, ikke resept), smør den inn i ansiktet 3 ggr i uken -følg medværende bruksanvisning.
Lykke til

  • Jeg er en mann som alltid (så lenge jeg kan huske) har hatt veldig
    tørr hud. Særlig på vinteren. Jeg smører meg med ulike kremer, men det hjelper bare en kort stund. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe kroppen til å produsere mer fuktighet i huden? Er det noen typer mat som kan hjelpe? Hvilke vitaminer bør jeg evnt ta som kosttilskudd?

SVAR:
Ta høydose med omega 3 fettsyrer - prøv for eksempel Triomega (helsekost), prøv med 6 kapsler per dag samt en høy dose med vitamin E
og C. Spis fisk, unngå matvarer som du evt reagerer på.
Lykke til

  • Fikk latex og gummiallergi når jeg var 35 år med kraftige utbrydd og har gått på neotigason i 18 mnd. Lurte på om tablettene har noen bivirkninger?
    med hilsen Terje

Alt som virker har bivirkninger - har du lest pakningsvedlegget? Gjør det! Lykke til!

  • hei. er plaget med atopisk eksem/psoriasis. kommer bitte små blemme spesielt på hender og bak knær. disse begynner å klø sprekker og ender i sår og rød hud som tørker inn og så starter syklusen på nytt. har prøvd et hav av kremer men har nå fått anbefalt omega tre. hvor mye kan jeg eventuelt ta av dette og kan det gi noen bivirkninger?

SVAR:

Omega 3 kan, ved høy dosering gi kvalme og diarre, men det er svært sjeldent at dette oppstår. Noen kan få øket kviseaktivitet. Du bør ta 3-4 gram omega 3 hver dag, hvis du spiser fisk en gang i uken.



  • Hey! jeg er en gutt på 16 år som sliter veldig med kviser. I tilleg har jeg noen arr og noe ugjevne farger i huden. Ansiktet mitt er ikke særlig pen etter at kvisene begynte å komme! Vil jeg noengang få ren, jevn og fin hud igjenn? Jeg vet det er naturlig og normalt, men det hjelper ikke akkurat på utseende! Håper du kan hjelpe meg med noen gode råd og tips! Er villig til å prøve nesten alt for å få bukt med kvisene og uren hud, og hadde satt kjempestor pris på om du kunne hjelpe! Med vennlighilsen: Gutt 16!


SVAR:

Prøv en A-vitaminkrem på resept, Differin eller Aberela - påregn 3-6 måneders behandlingstid. Dette går sikkert bra, og huden blir helt sikker fin igjen.


Lykke til!

  • Er gravid og lurte på om det er noe man kan gjøre for å unngå sprengninger i huden.


SVAR:

Du tenker på strekkmerker - sorry - du får tenke på at det er ditt eget barn som gjør det mot deg, og at det har vært slik i alle de år hos mange gravide kvinner. Det finnes dessverre ingen behandling.


Lykke til videre



  • Dette er ikke et spørsmål men siden jeg ser mange sliter med hudproblemer, spesiellt i kviser/akne ansiketet tenkte jeg å dele min egen erfaring på dette området. eg er en mann på 28 år som har hatt dette problemet siden puberteten, jeg har aldri hatt noen aktiv livsstil, men har heller ikke hatt problemer med vekta. jeg har hele tiden levd med illusjonen om at dette problemet forsvinner med aldreren, noe det ikke gjorde. For ett år siden begynte jeg å trene (for første gang i mitt liv), jeg startet på Jazzercise (en form for aerobic), etter kort tid, bare et par uker merket jeg stor forskjell på huden i ansiktet mitt. de klumpete kvisene forsvant, og jeg merket en kraftig reduksjon av antallet kviser. Jeg får fortsatt en og annen kvise, men er på langt nær så plaget som før. min teori er at når jeg er på trening å svetter skikkelig renser kroppen huden selv, jeg har forsøkt kremer og tabeletter i da jeg var yngre uten at det hjalp. så til de som har problemer med kviser, vist du ikke trener, begynn med det, finn noe du liker som gjør at du får svettet ut skikkelig et par ganger i uka, før dere prøver medikamenter, det hjalp for meg. Egil


SVAR: