Meny

Briskeby: «Jumping On Cars»

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kjønnsløs og innholdsmessig død poprock.

Briskeby, «Jumping On Cars»

(Mercury Records/Universal)

Oslo-bandet Briskeby skapte en viss oppstandelse og interesse under bransje/musikkfestivalen by:Larm i Bergen i 2000.

Hvorvidt dette kunne tilbakeføres til bandets musikalske kvaliteter eller til vokalist Lise Karlsnes noe utfordrende scenefremtoning, skal jeg påstå verken det ene eller det andre om.

Det vi derimot kunne konstatere, var at Briskeby med debutalbumet «Jeans For Onassis» ble ett av det årets aller største musikalske navn her hjemme, samtidig som Norge omsider hadde fått en tøff kvinnelig frontfigur vi kunne være stolte av.

Spellemann


Nå gikk det ikke like bra med oppfølgeren til «Jeans For Onassis», «Tonight, Captain?» (2003), men så hadde også Briskeby lagt lista vanvittig høyt for seg selv med fire spellemannspriser (beste låt, popgruppe, artist og nykommer) og et salgstall som oversteg 100.000.

Dette hindrer de likevel ikke fra å prøver seg på nytt med album nummer tre, «Jumping On Cars».

Norsk-engelsk


Det åpner forsåvidt greit nok med den iørefallende duetten «Joe Dallesandro», der Karlsnes får solid vokal drahjelp av Ken Stringfellow (Posies, Big Star, R.E.M.). Det samme kan desverre ikke sies om den relativt plagsomme singelen «Miss You Like Crazy».

Ikke bare er låten dørgende kjedelig, men det går rett og slett ikke an å prestere tekstlinjen:

«But you looked as cool as ice cream».

Hallo?

Nå tar det seg heldigvis opp med den herlige rockeren «Substitute For Love», der kompet sitter som et skudd, gitaren hyler med herlig twang og Lise Karlsnes synger som hun aldri har gjort!

Hadde det ikke vært for at låten høres ut som snytt rett ut av nesen på jenterockebølgen på slutten av 90-tallet (Elastica, Republica), hadde jeg trodd Briskeby var på sporet av noe...

Fullstendig stopp


Etter «Substitute For Love» går det radig nedover kvalitetsmessig, og Briskeby viser etterhvert en nærmest unik evne til å produsere intetsigende poprock. Det er absolutt ingen ting spesielt eller nevneverdig ved de fleste arrangementene, samtidig som vokalen er mildt sagt anonym.

Unntaket til dette er «Between You And Me», men denne blir igjen ødelagt av et plagsomt kor, samtidig som teksten skurrer ørlite:

«I swear I must have written
your name a hundred times
no space on the paper
for anagrams I find».

Det stopper uheldigvis ikke der, for linjer som: «You get me shaking like a tambourine», «Hot tramp in a hot machine» og «In the deceitful heart of the city» grenser mildt sagt til det pinlige.

The list goes on...


Dette er bare en liten brøkdel av «poesien» Briskeby slenger rundt seg på «Jumping On Cars», og det må være lov til å spørre om det virkelig skal være lov å radbrekke språket på denne måten.

Man kan gjerne spørre seg hvorfor man fokuserer så mye på tekstene, men når musikken er såpass platt som i dette tilfellet, fordrer det at man tar tak i ett eller annet. I tillegg er tekstene nærmest umulig å ikke legge merke til.

Man kunne forsåvidt argumentert for at musikken til Briskeby holder en grei standard, men da får de enten droppe vokalen fullstendig eller få Karlsnes til kun å nynne, for teksten er en integrert del av musikken. Alternativt kunne man hyret inn en tekstforfatter.

Jeg sitter igjen med et lite spørsmål: Var Briskeby så utrolig mye bedre i 2000, eller holdt de oss bare for narr?


En undrendre toer.

Briskeby: Hjemmeside

Låter

:
1. Joe Dallesendro
2. Miss You Like Crazy
3. Substitute For Love
4. Tambourine
5. Ocean Drive
6. Out Of Town
7. There Is A Wave
8, Between You And Me
9, Light My Way
10. Bobby, Come Back

Spilletid

: 38.20

Mer i Magasinet Neste Klikk:


Musikk
Plateanmeldelser

ABC Startsiden:


Musikk
Musikkanmeldelser


Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus