Meny

Dannede gangstere

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Du trenger ikke være gangster for å lage gangsterfim, sier mannen bak årets tøffeste action-drama. Vi møtte Ulrik Imtiaz Rolfsen.

Regissør Ulrik Imtiaz Rolfsens guttedrøm har gått i oppfyllelse. (Foto: Filmkameratene AS/Erik Aavatsmark)Regissør Ulrik Imtiaz Rolfsens guttedrøm har gått i oppfyllelse. (Foto: Filmkameratene AS/Erik Aavatsmark)

De er både søte, sjarmerende og høflige, disse råtøffe unge mennene som har laget filmen «Izzat». Hovedrolleinnehaveren Emil Marwa betror meg at han ser på «Kramer vs. Kramer» med mammaen sin, og debutregissør og manusforfatter Ulrik Imtiaz Rolfsen er overraskende «polert» og dannet.

Og til tross for utallige spørsmål fra sensasjonshungrige journalister om hvorfor de vet så mye om Oslos underverden, er det ingen av «Izzat»-guttene som kan påberope seg noen fortid som gjengmedlem.

- Du trenger ikke være gangster for å lage gangsterfim. Det vil være det samme som å spekulere i om Scorsese er verdens største gangster. Faktum er at han er verdens beste filmskaper, sier Ulrik og medforfatter Leon Bashir tørt til et kanskje litt skuffet pressekorps.

Guttedrøm


Og etter å ha sett «Izzat», er det ikke tvil om at de ferske filmskaperne har sett sin Martin Scorsese, Sergio Leone og Brian de Palma. Filmen, som tar sikte på å bli Norges første hardkokte gangsterfilm, har klare referanser til mesterverk som «Mafiabrødre» og «Scarface».

Regissør Ulrik Imtiaz Rolfsen og hovedrolleinnehaveren Emil Marwa. (Foto: Elise Nyborg Eriksen)Regissør Ulrik Imtiaz Rolfsen og hovedrolleinnehaveren Emil Marwa. (Foto: Elise Nyborg Eriksen)

Rolfsen har virkelig boltret seg i gjengoppgjør, æresbegrep og rein action. Når jeg får tid med regissøren på tomannshånd, innrømmer han at han er spent før premieren.

- Det er ikke fritt for at guttedrømmen går i oppfyllelse når debutfilmen din vises på Colosseum, sier han med et strålende smil.

Ikke inn med teskje


Rolfsen har jobbet med manuset til Izzat i tre år.

- Leon Bashir skrev et manus i 1997, som jeg tok over i 2002. Jeg valgte å flytte handlingen tilbake i tid for å kunne si mer om hovedpersonene i filmen og miljøet. Jeg opplever i det hele tatt at folk flest i Norge har liten innsikt i pakistanske miljøer. Når det er sagt, så er ikke dette en politisk film, forteller han.

Ulrik er opptatt av at publikum selv skal trekke sine konklusjoner etter å ha sett «Izzat».

- Det er klart at det er en mening med filmen og at den har et budskap, men det kommer jeg ikke til å fortelle til deg, sier han med et lurt smil.

Vi møtte «The Izzat Crew». (Foto: Elise Nyborg Eriksen)Vi møtte «The Izzat Crew». (Foto: Elise Nyborg Eriksen)

- Poenget er at jeg ikke gidder å gi folk budskapet inn med teskje. Først og fremst ville jeg lage en film som jeg selv hadde lyst å se på kino, og det skjer jo ikke så ofte i Norge.

Friske fjes


I «Izzat» treffer vi en hel rekke ferske skuespillere som ikke er kjente fjes for det norske publikum. For utrolig nok er dette en norsk film hvor hverken Bjørn Sundquist spiller skurk eller Kristoffer Joner dukker opp som raring.

- Vi var veldig opptatt av å finne nye tryner. Vi ville at dette skulle være en film som var spennende å se på i alt fra skuespillere til miljø. Vi låner tross alt to timer av folks liv, og folk blir veldig sure dersom de ikke får noe tilbake. Det hadde i alle fall jeg blitt, forteller han med et smil.

Med skråblikk


Gutta i «Izzat» prøver å overta Oslo. (Foto: Filmkameratene AS/Erik Aavatsmark)Gutta i «Izzat» prøver å overta Oslo. (Foto: Filmkameratene AS/Erik Aavatsmark)

Ulrik er halvt norsk og halvt pakistansk, og bodde hos sin norske kunstner-mor i oppveksten. Hver uke besøkte han sin pakistanske far som hadde «glemt» å fortelle moren hans at han var gift med en kusine hjemme i Pakistan og hadde familie der. Fetteren til Ulrik, Khalid Hussain, som tidligere i år spillefilmdebuterte med «Import Eksport », bodde hjemme hos faren hans og de to vokste opp som brødre.

- Det at jeg vokste opp i både et norsk og et pakistansk hjem gjør at jeg kan se med et skrått blikk på nordmenn og pakistanere.

En ting er sikkert. Ulrik er ikke redd for å si hva han mener om både pakistanere og nordmenn. I forrige uke utbasunerte han i Dagsavisen at «den pakistanske kulturen vi har her i Oslo har grobunn i et skikkelig harry høl av et jordbruksområde i Pakistan. Som Sirdal eller Hokksund her hjemme. Kulturen er veldig patriarkalsk, og den utrolige respekten for faren er helt meningsløs».

Beinharde tøffinger, men snill i virkeligheten. (Foto: Filmkameratene AS/Erik Aavatsmark)Beinharde tøffinger, men snill i virkeligheten. (Foto: Filmkameratene AS/Erik Aavatsmark)

Og til tross for at gjengmedlemmene i Izzat gir et heller slett bilde av pakistanere, tror han ikke at «Izzat» nødvendigvis kommer til å skape oppstyr i det pakistanske miljøet i Oslo.

- Jeg tror egentlig at pakistanerne liker å endelig komme i sentrum. Dersom folk vil klage så kommer de til å klage uansett. Jeg står for det jeg sier og vet hva jeg snakker om. Jeg prøver å underholde, ikke gi publikum eller andre noen form for sannhet.

Ulrik er ikke særlig lysten på å kommentere Shabana Rehmans rumpe- og kyssestunt på fetterens premierevisning av «Import Eksport».

- Det stuntet syns jeg faktisk taler for seg selv, sier han hemmelighetsfult.

Norsk smerte


I håp om å lure Ulrik til å komme med et lite tøffing-utsagn, spør jeg ham om filmen hans kommer av at han sitter inne med mye sinne.

- Jeg føler ikke sinne, men mer smerte, sier han alvorlig.

- Et godt drama kommer ut av smerte. Her i Norge er det så trygt, men likevel finnes det mye smerte. Vi er på toppen i selvmord, og overdosestatistikken sier sitt. Dette er noe norske filmskapere ennå ikke har tatt tak i, avslutter debutregissøren.

Les vår anmeldelse av Izzat her.


Besøk filmens hjemmesider.


Fakta om Ulrik Imtiaz Rolfsen


Regissør og manusforfatter av «Izzat» (sammen med Leon Bashir). Han debuterer som spillefilmregissør, og har tidligere laget en rekke reklamefilmer og musikkvideoer. Han har i tillegg jobbet som motefoto-assistent og vært ansatt ved Nationaltheatret. Ulrik har også vært B-regissør på spillefilmen «Import Eksport».


Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus