400.000 elever synes skolen er meningsløs

Artikkelen fortsetter under annonsen

Halvparten av norske skoleelever er umotiverte og finner skolen meningsløs, viser en ny rapport fra forskningsinstituttet Læringslaben.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo (NTB):
Like mange får ikke tilpasset undervisning som de har krav på, skriver Stavanger Aftenblad.

- Vi mangler rett og slett en undervisning der elevene får vist potensialet sitt, samtidig som lærerne ikke har kompetanse på læring. Bare halvparten av lærerne i Norge kan føre en diskusjon med elevene om hvordan man lærer, sier forsker Yngve Lindvig ved Læringslaben.

Han mener den norske skolen er best tilpasset de middels flinke og pliktoppfyllende elevene.

Statssekretær Helge Ole Bergesen (H) i Utdannings- og forskningsdepartementet synes det er oppsiktsvekkende at lærerne ikke klarer å motivere elevene.