Blogging og sex i parkerte biler

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er penger i blogging, til tross for at brorparten av oss tror det har med sex i parkerte biler å gjøre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dogging - ekstremvarianten.Dogging - ekstremvarianten.

Det er stadig bedre tider på nett. Verdien av nettannonsering har vokst med 26 prosent det siste året, skriver Dagens Medier, og selv bloggere tjener penger, enten man liker det eller ikke.

OhMyNews, den kjente sør-koreanske borgeravisen som nærmest er for en stor blogg å regne, går med 60-70 millioner kroner i overskudd i år. Overskudd er riktignok ikke nytt for avisfenomenet fra Sør-Korea, som har tjent penger helt siden 2002. Men nå begynner det å bli riktig schwung over sakene for babyen til Oh Yeon Ho, som ble intervjuet av Neste Klikk for vel et år siden.

Dette til tross, er det nesten ingen der ute blant folk flest som vet hva en blogg er for noe. Dersom vi kan overføre resultatene fra en britisk undersøkelse til norske forhold, tror de fleste at blogging handler om å spionere på folk som har sex i parkerte biler og andre halv-offentlige risikosteder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På engelsk kalles denne sporten dogging.

Undersøkelsen det refereres til ble gjort blant drosjesjåfører, bartendere og frisører - de tre yrkesgruppene som

virkelig

vet hva som er inne og hva som er ute.

Blogging er ikke på radaren en gang, ifølge undersøkelsen omtalt her.

Godt å vite da, at landets første Bloggforum går av stabelen denne helgen. Selv om seansen kanskje først og fremst er for menigheten, kan det kanskje være en interessant lørdags-ekskursjon også for deg når kremen av bloggere møtes til dyst og debatt i Oslo denne helgen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For teknologi er vrient, også for de som har noe de gjerne skulle sagt. Det har også bladet Kampanje har erfart. Kampanjes nettversjon er lagt over på en ny publiseringsplattform nylig, noe som har ført til at bladet nå i en periode har «tvangsspammet» gamle lesere. Folk som har meldt seg av listene for bladets nyhetsbrev er gjeninnsatt, og denne gangen er det ingen steder du kan melde deg av igjen.

Vi sendte en epost til

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hans Hjellemo

, bladets redaktør, hvor vi ba pent om å bli fjernet fra listen igjen. Men den gang ei.

Hjellemo svarte:

«Vi har gått over til ny publiseringsteknologi, hvor også våre adresselister er overført slik de har bygget seg opp over fem år ... Vi har ikke greid å selektere ut de adressene som er registrert som inaktive i listene våre ... Beklageligvis kan ikke vi fjerne nyhetsbrevabonnentene fra listene våre, i det vi ikke har adgang til å overstyre folks epostadresser. Derfor må du selv melde deg av på nytt så snart denne funksjonen er på plass i vårt nye nyhetsbrev.»

Konklusjonen er altså at Kampanje, som overvåker reklamebransjen, selv ufrivillig måtte utsette sine lesere for aktiviteter som assosieres med noen av de minst sympatiske aktørene i nettopp reklamebransjen.

Og hvem får skylda?

Teknologien, selvsagt.