- Primitive nordmenn leser kjendisblader

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nordmenn sluker kjendisblader som aldri før, viser tall som legges fram torsdag. Redaktør Hans Hjellemo i fagbladet Kampanje tror forklaringen er enkel. Nordmenn er primitive.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Faksimile fra shf.noFaksimile fra shf.no

Oslo (NTB): Hver uke leser nå tre millioner av oss et eller annet kjendisblad, skriver Aftenposten. I 1999 var det 1,5 millioner nordmenn som leste kjendisblader som Se og Hør.

Siden den gang har både Her og NÅ, C! og D! tatt seg inn på markedet. Lesertall for første halvår, som legges fram av MMI torsdag, viser at landets mange glitter- og glans-utgivelser har fått 58.000 flere lesere enn for bare ett kvartal siden.

- En formidabel økning, fastslår direktør Bjørn Kvernberg i MMI. Totalt har samtlige av landets registrerte magasiner som er med i målingen 26 millioner lesere, en økning på 831.000 lesere fra forrige kvartal.

Redaktør Hans Hjellemo i fagbladet Kampanje tror forklaringen på veksten er enkel.

- Dette handler om kikkerinstinktet hos folk, leserne er ganske primitive. Det samme ser vi også i forhold til reality-TV. Vi liker ikke å innrømme det, men vi er nysgjerrige. Det handler om kjendiser, som vi liker å assosiere oss med, sier Hjellemo.

Han tror nordmenn nærmest er umettelige på kjendisstoff, men at det likevel finnes et metningspunkt for dette markedet.

Tallene viser ellers at tradisjonelle kvinne- og familieblader har mistet lesere fra forrige kvartal. Mannebladet FMH har på sin side økt antall lesere med 87.000 fra forrige kvartal, og bolig- og interiørmagasinene er også blant vinnerne.

(©NTB)