Musikk-klikk: The Owens

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mandag kom debutplaten til The Owens, «It Was Near I Died». Vi har snakket med mannen bak prosjektet, Ove Svendsen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med inspirasjon fra John Irvings fantastiske «A Prayer For Owen Meany», har den bergensbaserte norsk-kineseren Ove Svendsen, laget sitt første album under navnet The Owens.

Vi har tatt en prat med Ove.

Hvordan vil du beskrive musikken din?

- Melodiøs musikk som er godt å lytte til. Den er også både minimalistisk og romantisk, og opererer i det klassiske singer-songwriter-landskapet.

Inspirasjonskilder?


Ove Svendsen (foto: www.theoewns.no)Ove Svendsen (foto: www.theoewns.no)

- Jeg er veldig inspirert av bøker og filmer, og i så måte er både Salman Rushdie og Tim Burton sentrale navn.

Rushdie fordi han skriver fantastisk bra, og hans evne til å skape noe magi. Burton gir vel omtrent seg selv, og jeg er for eksempel utrolig fascinert av «Nightmare Before Christmas»!

Musikalsk sett hører jeg på det aller meste, men har en klar forkjærlighet for Rufus Wainwright og Ron Sexsmith.

Hva er viktigst: tekst eller melodi?


- Begge elementene er like viktige! Jeg mener det er viktig å kunne lytte til musikken samtidig som jeg kan lese og lytte til tekstene. Tekstene kan på en måte forstås som tonesatte dikt, og elementene både kan og skal bidra til å fremheve stemninger i hverandre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En låt du er fornøyd med, og hvorfor?


- Tittelkuttet «It Was Near I Died» er jeg veldig fornøyd med, og låten er blitt både romantisk og urovekkende, samtidig som jeg er veldig tilfreds med produksjonen av låten. «Guarding This Cave» er et annet spor jeg er veldig fornøyd med, og da spesielt opplevelsen rundt hvordan jeg skrev den.

Beste konsertopplevelse?


- Utvilsomt release-konserten på Kamelon i Bergen sist fredag. Vi hadde jobba utrolig mye for å få til denne platen, og konserten hadde en herlig utløsende effekt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvorfor skal publikum kjøpe musikken din?


Owens debutalbum «It Was Near I Died» ble gitt ut mandag 5. september.Owens debutalbum «It Was Near I Died» ble gitt ut mandag 5. september.

- Hovedsakelig fordi jeg laget gode låter, det er noe som kan gi noe til folk nå på sensommeren / tidlig høst, samtidig som det er noe jeg har lagt hele min sjel ned i.

Hvis du kunne utvide bandet ditt med fritt valg av musikere, hva ville vært drømmelineup'en?


- Først og fremst ville jeg hatt med meg hele bandet mitt (Calle Hamre, Daniel Birkeland og Stig Wålberg). Deretter skulle Rufus Wainwright spilt piano og koret, Ron Sexsmith skulle tuslet rundt på scenen og kanskje koret nå og da mens Tom Waits skulle stått i bakgrunnen og laget «sinnsyke» klanger og lyder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Drømmekonserten (som publikummer)?


- Rufus i Canada på en bitte liten klubb. En konsert med Coldplay hadde heller ikke vært å forakte.

3 CD'er du hører på nå?


- Rufus Wainwright med «Poses» (2001), Ron Sexsmith med «Retriever» (2004) og Morriseys «You Are The Quarry» (2004).

Ditt største bomkjøp / hvilken CD hører du aldri på?


- Når jeg kom til Bergen som student i 1996, kjøpte jeg en pakke med flere CD'er. Midt inni bunken lå en plate med irske folkelåter. Du vet, en sånn type «The Essential Irish»-samling.

Umiddelbare planer?


- Vi skal ut og spille; masse! Det er det som er hele poenget med å gi ut plate, er det ikke? Det gir meg også muligheten til å reise mye i rundt Norge, og spesielt Nord-Norge gleder jeg meg til. Ellers skal jeg skrive masse låter.

The Owens: Hjemmeside

Mer i Magasinet Neste Klikk:


Musikk
Musikk-klikk