Nettmøte: Fenrik Lane

Når vi sier «Fenrik Lane», så sier du «Kurt Nilsen»? Kurt er ute, og nå er Fenrik Lane ute med nytt album. Hva synes de om Idol, skostørrelser og framtiden? Gutta svarte på spørsmål om det meste her i

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Foto: Paul Bernhard)(Foto: Paul Bernhard)

Kurt Nilsen var med helt frem til han ble Idol, og senere Verdens-Idol.

Gamle-bandet hans lever derimot videre, nå med gitarist Knut Glesnes som frontfigur og vokalist.

Forrige utgivelse «Come Down Here» solgte nærmere 20.000 eksemplarer, og trofaste fans har lenge ventet på en utgivelse nummer to!

Den 10. september 2005 kom Fenrik Lanes etterlengtede andrealbum, «Lane Of Life».

Men før dette...


Småguttene i Åsane utenfor Bergen begynte tidlig med band. Trommis Christer Unneland og gitarist Knut Glesnes begynte å spille sammen da de var 15 år gamle.

Besøk Fenrik Lanes hjemmesider hvor du kan lytte til musikk, lese om bandet og mer.


Etter hvert kom Kurt Nilsen med i bandet. Etter pubertet, militærtjeneste og utallige kjeller-sessions, vant bandet Åsane Rock i 1997. Det resulterte i singelen «Shoe», som ble trykket i beskjedne 300 eksemplarer.

Den gang het Fenrik Lane Breed. I 2000 meldte de seg på By:Larm, men kom ikke med!

Gutta arrangerte like godt sin egen utekonsert i kraftig snøvær i Bergen Sentrum. Stuntet førte faktisk til mediedekning i riksdekkende presse fordi prosjektet rett og slett var helt absurd!

To år senere tok de navnet Fenrik Lane og kom ut med EP'en «Come Down Here» på egen label, og solgte nærmere 20.000 eksemplarer.

Kurts suksess i Idol gjorde bandet landskjent, og solgte jevnt og trutt.
Men da det ble klart at Kurt'n ble Idol, og Verdens-Idol, begynte bandet etterhvert å tenke på seg selv som en trio. Kurt var opptatt med turné og solo-album, flere konserter og enda et album.

Og nå ligger album nummer to, «Lane Of Life», snart klar i butikkene.

Ble vennskapet satt på prøve? Har de skiftet sound? Er de bestevenner fremdeles? Har alle sammen vært like produktive på hjemmefronten som Kurt? Hva slags musikk digger de selv?

Fenrik Lane svarte dere:

  • Hallå! Noen som vil shotte sprit fra naveln min?
    Hilsen Alf G. Wold
    PS, Lenge siden sist Johnny! Staute gardist:>

SVAR:
Heisann du. Tror vi må melde pass på den der. Har hørt at du er meget god på å shotte sprit fra din egen navel, og det er mer enn godt nok for oss. Johnny hilser tilbake.

  • Hvilken skostørrelse bruker dere kjære fenriker? :P elsker cold water, geniale sangen ^_^ klææm Michaela

SVAR:
Christer: str. 12 år
Johnny: 45
Knut: 44

  • Hvilken type musikk vil dere si dere spiller?

SVAR:
Energispekket rock/pop

  • Hei. Chris. Hvorfor har du fått kallenavnet "Smestad" ? Er det artist navnet ditt ? MVHJølsrud

SVAR:
Tror faktisk det kun er to personer i verden som kaller meg Smestad, og det er du og naboen din........

men et fantastisk artistnavn er det jo:) skal vurdere det på neste plate:)


  • Har noen av de gjenværende bandmedlemmene noen gang vurdert å stille opp i «Idol»? Marit

SVAR:
Tror ikke vi er idolmateriale;) Men kanskje vi stiller opp i paradise hotel;)


  • Hva synes dere om valget? Hilsen Pia

SVAR:
Vi har en policy å ikke svare på politiske spørsmål nå som Knut skal overta for Jens Stoltenberg og alt det der..........;)

  • Er dere Bergens-patrioter? Holder dere med Brann? Petter

SVAR:
Selvfølgelig er vi det, vi skal faktisk synge nystemten på stadion i nær fremtid;)


  • Ville i grunnen bare si at jeg gleder meg kjempe mye til jeg får tak i cden, har bare fått hørt ett par sanger, men de er kjempe bra. The moon wears a ring er helt fantastisk nydelig! Håper at dere har konsert litt mer oppover på vestlandet snart. Kjempe glad for at dere bestemte dere for å gi ut cd nå :) Har dere noen planer fremover nå eller? Hilsen Maria

SVAR:
Tusen takk for det. Planen fremover er å spille mest mulig, flest mulig steder. Vi kommer nok skal du se.


  • Ja, min bror Thomas takker for tips om å kjøpe trommer hos favoritten til Christer. Trommesett er nå innkjøpt, og han er stolt over å ha "kjøpt trommer hos Fenrik Christer's trommebutikk". Så hvis du noen gang tenker på å gi trommekurs... Vi betaler godt :) :P Er Radio skrevet av deg foresten? :) Siden Knut synger "with my drumbs and my band ..." hehe.. Du er kjempe flink, Christer. Og utrolig hyggelig.

    Thomas Soltvedt

SVAR:

Bare hyggelig å kunne hjelpe til gode råd........slitan med nytt batteri;) Radio er skrevet av Christer og Knut, -setningen drums and my band er skrevet av Christer:)


  • Hei... må bare skryte litt av det siste albumet deres... min kusine Monica Christine sendte meg den nydeligste sangen jeg har hørt på lenge altså... husker ikke hva den het, men er sang nr 11:) Uansett... fått dere ett nytt fan nå og jeg stiller opp på konsert på fredag:)Monica har fint klart å smitte meg med "FENRIK feberen " sin;)Merkelig dere har kjnskap t familien min... tror dere kjenner til min halvbror også... "Toki"...Uansett.. godt gjort på album... Hilsen nytt fan...

SVAR:

Heisann, det varmer å høre. håper å se deg på konserten på Knarvik på Fredag;)


  • Utrolig fin sang. Rikke er heldig som har deg.. Men fra sangen så virker det også som at du er heldig som har henne.. Det er flott at så fine mennesker finner hverandre :) Lykke til videre.Samme til Christer og Cathrine, og Johnny og Marie.. Dere er skikkelig søte sammen.. :) The Moon Wears A Ring, hva handler den om? Den er vakker. Rett og slett, vakker.. Og sangen til moren til Knut! Rivers Run Dry tror jeg må være en av de mest meningsfylte sangene.. Jeg viste teksten til min egen mor, og hun var på gråten da hun leste det.. Skjønner godt moren din sin reaksjon på releasen, ja..
    M

SVAR:

Tusen takk for at du liker låtene våre....det varmer å høre:) Vi har egentlig ikke lyst å fortelle spesifikt hva tekstene handler om. Det er viktig at folk danner sitt eget bilde og egne assosiasjoner. Likevel.....Moon Wears a Ring.....:stress og motgang.....gi aldri opp!!


  • Kunne jeg valgt, tror jeg Knut hadde vært en veldig god kandidat. Selv om vi ikke har president i Norge.Knut, hadde jeg stemt. Den klokeste mannen jeg har møtt.
    Åsabu.

SVAR:

Takk for det, du får skrive et brev til Jens Stoltenberg og høre om han også vil ha et friår;):) !


  • Gratulerer med verdens beste plate! Det er den nydeligste platen jeg noen gang har hørt. Tekstene er kjempefine, koringen er herlig, og låtene er varierte og spennende. Alle sangene har noe fint ved seg. Dette var vellykket gutter! Konserten var forresten ufattelig bra! Lykke til videre, fenriker :) Jeg digger dere... - Monica R

SVAR:
Gratulerer med kjøpet av verdens beste plate og selvfølgelig ...tusen takk for det. Sees på konsert


  • Det var skikkelig tøft å se deg snurre rundt på trommestikkene mens du spilte, Christer! Ble imponert jeg. Er det ikke vanskelig? hehe... Anonym

SVAR:
Takk for det....det er faktisk nesten umulig, så jeg er rimelig imponert selv.


  • Hei. Gratulerer så mye med ny utgivelse, og en sinnsykt bra konsert. Det var en herlig opplevelse, og endelig se gutta man ser opp til fremføre de fineste sangene som finnes. Tekstene er så meningsfylte, melodiene så bra, og stemmen til Knut så utrolig vakker. Jeg sitter med tårer i øynene på flertallet av sangene, og på de resterende blir jeg skikkelig happy og mimrer fra konserten! Utrolig flinke er dere, håper norge endelig får øya opp for talentet deres, virker jo som om man må stave det for dem. Problemet er jo ikke at dere ikke når opp, problemet er at for få folk har hørt musikken før de dømmer. Nå til spørsmålet: Synes dere selv det gikk bra på konserten, og var det bra å ha kjentfolk og familie der? (Sto blant annet ved siden av halve familien til Knut :P) Og tror dere det kommer musikkvideo? Får håpe dere klarer det. Er det noe dere trenger så stiller vi opp, uansett om det er vasking av FL bil eller luftetur med hunden :P You name it. Monica Soltvedt.

SVAR:

Heisann;) Det betyr mye å høre at fansen hadde det gøy på konserten. Det hadde absolutt vi også. Vi er kjempefornøyde med konserten. Kjempe fint å få dele releasen med venner, kjente og trofaste fans;) Det kommer nok video, men akkurat nå har vi mer enn nok med lanseringen.


  • Skryt til dere: platen er super-duper-mega-uber! begynte å tenke på en ting, hva om jeg hadde vært døv, hva skulle jeg gjort da? får frysninger hver gang jeg hører noen av de rolige sangene (helt sant!) og får skikkelig kick på de andre! (sant det og) helsningar fra elina

SVAR:
Godt at du ikke er døv. Takk for at du liker platen.


  • Sikkert mange som lurer på det samme. hva skjer med kurt nå?leste at han har slutta helt av, at han aldri kommer tilbake. tror ikke det er så farlig uansett jeg da! dere er stein flinke alle mann! knut du har en herlig stemme, og jeg kommer alltid til og være fan av Kurt Nilsen og Fenrik Lane uansett:D *E10*

SVAR:
pr. dags dato er FL en trio. Kurt har fri i året som kommer. Tusen takk for at du har tro på oss.......det har vi også;)

  • kan vi date dere?????? Anonym

SVAR:
Selvfølgelig;) - men da må dere stille med grandiosa og cola:

  • Heisann :)
    Konserten på Garage var helt sinnsykt bra! Noe av det kuleste jeg har vært med på! Og cd'en er utrolig bra, har nesten ikke gjort annet enn å høre på den de siste dagene. Hvem ser dere på som deres musikalske forbilder? Og har dere noen konkrete planer om konsert på østlandet snart? Hilsen Emilie :)

SVAR:
Takk for det, Emilie:) ar ingen konkrete forbilder sånn på stående fot, men noen band vi liker.......Matchbox20, Sister Hazel, Blink182, U2, Dishwalla, Muse, Metallica, Eve6, Kashmir, Bon Jovi, Audioslave, Iron Maiden...og selvfølgelig PETER JØBACK.........NIIIIIIIIIIIIIIX :)


  • Knut: Hvordan fikk du idèen til den røde luggen?

SVAR:
dæææ!! Det ble liksom bare sånn:) Har alltid vært glad i rødt, så hvorfor ikke i luggen...


  • Hei Christer,Knut og Johnny. Kjekt å se at det har gått så bra for dere. Dere er kjempe flinke. Stå på videre. Eg ønsker dere alt godt. Hilsen anne på lande :-)

SVAR:
tusen takk for det, anne på lande........


  • heisan gutta! ble dere fornøyd med konserten på lørdag ? hva blir til mest spennede fremover nå ? hva gleder dere, dere til mest? helsningar fra Eline

SVAR:
Vi er strålende fornøyd med konserten. tusen takk for den fantastiske støtten fra publikum. Alle bidro til å gi "Lane of Life" en verdig fødsel.


vi ser frem til alt som skal skje fremover.......


  • Hvor intime er dere med hverandre? hilsen hyyyper jente :P

SVAR:
Vi har vasket hverandre mang en gang;);) -men selvfølgelig med alle klærne på;) Vi er gode venner, men vi kjenner våre intimgrenser.......:) en god klem pleier å holde!!


  • Hallaien :D Tina (Marie) her. nå har jeg hørt igjennom Lane og Life på hele togturen hjem igjen til Oslo fra Bergen og nå kan jeg alle sangene og må bare si at dette er den beste platen jeg noen gang har hørt :-) og konserten på lørdag var så utrolig bra! jeg gleder meg til neste konsert, og dere må love meg at dere kommer lenger mot østlandet, for vi 4 vet jo alle at jeg har snille foreldre men Bergen annehver helg? nei det funker nok ikke helt... men jeg må jo nesten spørre om ett spm... Hvem av dere har skrevet The Moon Wears A Ring? dere har jo sikkert samarbeiden på den, men hvem var det som fikk noen setninger i hodet som ble til den? jeg bare elsker den sangen, og det pianospillet. Og hva skjer med Kurt nå? er det tv2 skrev en stor overdrivelse eller er Fenrik Lane Knut, Johnny og Christer nå? Uansett så er jeg ett trofast fan, always where and always will be :D KlemKlem fra Tina digger dere!

SVAR:
Hei og Tina Marie.....takk for sist.Vi kommer nok nærmere østlandet etterhvert Kjekt at du likte konserten....det gjorde vi også. The Moon Wears a Ring er skrevet av selveste Fenrikkene, og det er dødskult at du liker den!!! Kurt prioriterer sin karriere og vi prioriterer vår. Vi er fortsatt gode venner, men akkurat nå er FL en trio;)

-Et trofast band;)


  • hallo! Dere var helt fantastiske på lørdag! det er noe av det beste jeg har vært med på! men så til spørsmålet: hvem har laget tekstene på platen? hvem lager melodiene? har hørt så mye forskjellig, så kanskje dere kunne si fasiten;) stå på gutter! dere er talentfulle, og ikke minstnoen av verdens beste mennensker. ser dere kanskje på turneèn da:) *Eline*

SVAR: