Gode tips fra karriereveileder og headhunter!

Går du med en uoppfylt drøm i maven? Har du tvil angående karrierevalg? Vil du bytte karriere-rede?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Karriereveileder Ine Foss kan kanskje hjelpe deg med retningen?Karriereveileder Ine Foss kan kanskje hjelpe deg med retningen?

Karriereveileder og «headhunter» Ine Foss svarte våre lesere angående karrierevalg og endringer, drønmmer og vyer.

Ine har bred erfaring fra Human Resource Management i store og små bedrifter som leder, rådgiver og konsulent og 10 års erfaring med rekruttering og utvelgelse til stillinger i ulike bransjer og nivåer.

Her kan du lese hva hun svarte om for eksempel jobbsøknader, utforming av CV-er, jobbintervju og karrieremuligheter.

  • Hei
    Jeg har tenkt å søke meg ny jobb etter endt småbarnspermisjon på 2 år og 4 mnd, lønner det seg å gå uten arbeid til den rette dukker opp...eller bør man starte i den gamle jobben og være i arbeid til man får napp..

    Det er en ting jeg synes virker ?litt skremmende? med mange bedrifter idag. Det er ofte man må gjennom en psykologisk test, dette er jeg ikke særlig glad for.

    Har gjort det en gang ifrb med en søknad, og man får jo ingen tilbakemelding på dette i det hele tatt så lenge man ikke er blant de som event går til neste runde.

    Hvordan kan man være så sikker på at en slik test gir et riktig bilde av en person?

    Jeg føler at jeg er litt uten kontroll og påvirkningskraft, at det er vanskeligere og presentere seg selv dersom testen blir tillagt større vekt enn det jeg sier og forteller. Etter å ha samtalt med flere kolleger etc har jeg en følelse av at de ofte blir vektlagt ganske tungt.....

    Mvh
    Snart yrkesaktiv

SVAR:
Etter endt småbarnspermisjon kan det være greit å gå tilbake igjen til samme jobb, dersom du har anledning til dette. Det vil gjerne være en innkjøringsfase med små barn når du starter i jobb, dermed kan det være trygt og greit å være i en kjent arbeidssituasjon.

Det er ikke uvanlig med arbeidspsykologiske tester som et av elementene som blir vurdert i en rekrutteringsprosess. Jeg har selv jobbet mye med ulike testverktøy, og har svært gode erfaringer med dette. Det er veldig viktig at du svarer ærlig og oppriktig, det lar seg ikke gjøre å manipulere slike tester, da blir du gjennomskuet.

Uansett har du krav på en tilbakemelding etter gjennomført test, og etter etiske prinsipper bør alltid en testadministrator gjennomgå resultatet sammen med deg. Slike tester definerer ikke ?tapere? eller ?vinnere?, men gir et subjektivt bilde av dine personlige egenskaper basert på dine egne svar.

Dersom du ikke har gått videre i prosesser hvor du har gjennomført slike tester, er dette sannsynligvis etter en samlet vurdering. Det er mange ting som skal stemme i det en ansetter nye mennesker, du skal selv også bli fornøyd og passe inn i miljøet samtidig som du skal oppfylle de formelle kravene til kompetanse og erfaring. Her kan tester bidra til å skille ut viktige egenskaper som kan si noe om hvorvidt du vil lykkes eller ikke i denne jobben.

Altså ? ikke fortvil ? Stå på, svar ærlig på tester, vær deg selv og gled deg til neste intervju.

Hilsen Ine

  • Hei!
    Hvordan er mulighetene for jobb om jeg går på Næringsakademiet og studerer nettverksadministrator? Har hørt det er lett å få jobb etterpå, men er litt usikker siden det koster en del penger og er et ganske kort studie.

    Tenkte ta nettverksdesign i tillegg. Har meget gode datakunnskaper fra før, men mangler papirer. Er 25 år. Hadde vært utrolig kjekt om du kunne svare på mailen.
    Hilsen Robert

SVAR:
Hei Robert,
Du har valgt en utdanning som kan være litt generell innenfor IT. Det finnes svært mange med tilsvarende kompetanse og konkurransen om jobbene er stor.

Det som likevel er positivt er at det skjer mye i IT-bransjen for tiden, og flere jobber utlyses.

Kanskje du skulle prøve å søke en noe enklere jobb, for så å jobbe deg opp og få mer erfaring i et selskap hvor du får utviklingsmuligheter. Du kan eventuelt også forsøke en supportjobb en periode for å opparbeide verdifull praksis og erfaring. Deretter kan du eventuelt vurdere aktuell videre- eller tilleggsutdanning. Ønsker deg lykke til.

Hilsen Ine

  • Hei,
    jeg er en 31 år gammel kvinne med et barn på 2 år (og er gift). Har vært arbeidsledig 1 år etter at jeg var i fødselspermisjon, men har nå begynt å jobbe via et vikarbyrå.

    Jeg er veldig i tvil om hva jeg bør gjøre da jeg ikke føler jeg får de
    jobbene jeg ønsker meg.

    Har også en 3 årig markedsutdannelse som jeg i liten grad har fått benyttet.

    Mitt spørsmål er: bør jeg satse på å få meg en jobb via vikarbyrå? Hvordan kan jeg sikre meg at de gir meg riktig jobb? Eller bør jeg ta mer studier da jeg er veldig kreativ av meg og kunne tenke meg f.eks å ta en grafisk design - utdannelse.

    Hvilke skole vil du anbefale? Jeg er også tilknyttet Aetat, og mottar dagpenger, men har hittil ikke sett at de tilbyr noe grafisk utdannelse (AMO - kurs).

    Er dette noe jeg i tilfelle må betale selv, eller kan Aetat støtte hele utdannelsen min? Ser frem til noen svar fra deg.
    Hilsen Kristine

SVAR:
Spørsmålet ditt vedrørende grafisk kurs gjennom Aetat må du ta opp med din rådgiver, som samtidig kan gi deg en videre veiledning. Generelt er det viktig at du velger et yrke du har lyst til.

Dersom du ikke får de muligheter du ønsker deg gjennom vikarbyrå, er det viktig at du tar dette opp med din konsulent som kan legge en plan sammen med deg.

Vanskelig for meg å anbefale hvilke valg du skal ta i forhold til videre utdanning, dette krever en nærmere samtale. Lykke til.

Hilsen Ine

  • Hei!
    Jeg jobber i det offentlige (innen informasjon/kommunikasjon) og har begynt å snuse på det private arbeidsmarked. I Intervjusituasjoner virker de en smule negativ til at jeg jobber i det offentlige.

    Hvordan kan jeg snu dette til noe positivt? Lurer også på hvilken etterutdanning/kurs jeg kunne tatt som kunne gjort meg mer attraktiv?
    Vennlig hilsen
    Elisabeth

SVAR:
Hei Elisabeth,
Jeg vet ikke noe om din bakgrunn, generelle erfaring, eller hvor lenge du har jobbet i det offentlige. Derfor blir det vanskelig å gi et konkret svar.

Det at du har jobbet i det offentlige er ingen ulempe. I jobbintervju, er nok det viktigste at du legger vekt på dine kvalifikasjoner og erfaring, fremfor dine begrensninger.

Kanskje er det bare din egen følelse at dette er negativ? Du har uansett kommet til intervju, i motsetning til svært mange andre søkere. Så behold selvtilliten og selg deg selv.

Hilsen Ine

  • Jeg jobber som sykepleier i skjermet enhet for demente. Har
    spesialutdanning innen eldreomsorg og nesten 18 års erfaring som sykepleier.

    Ønsker etterhvert å prøve noe nytt. Vurderer videreutdanningen "prosjektledelse" f.eks ved nks, eller annen videreutdanning. Usikker på om det er bortkastet tid eller om dette er noe å satse på.
    TP

SVAR:
Jeg vet for lite om din bakgrunn og situasjon, men det er uansett verdifullt å ta kurs eller etterutdanning. Din motivasjon for ny utdanning må først og fremst være fordi ønsker selv og har lyst til å utvikle deg videre.

Utdanningen bør være målrettet mot et fagfelt som kan gi deg flere jobbmuligheter. Ta eventuelt kontakt med en karriereveileder eller et rekrutteringsbyrå som kan si mer om jobbmuligheter i ditt nærmiljø.
Hilsen Ine

  • Hei
    Er 42 gutt INTJ/INTF. Mangler totalt klisterhjerne (lite optatt av
    fakta), men er normalt flink med og nysjerrig på hvordan ting virker. Elsker å lære noe nytt, finne ut av noe, men går lei ! når jeg begynner og få det til. Er mer intuitiv en konkret. Sliter i nåværende jobb fordi den krever klisterhjerne som jeg ikke har. Greier ikke å se hva jeg burde ha drevet med?? IQ og evner er som gjenomsnittelig. Opptatt av detaljer. Sosialt uerfaren. Bachelor.

SVAR:
Dersom du mistrives i nåværende jobb er det viktig å gjøre noe med situasjonen din.

Kreative mennesker som deg har sikkert masse ressurser og kan være verdifulle i næringslivet. Samtidig må du også kunne bidra med noe som genererer resultater.

Har du vurdert å starte egen virksomhet, eller jobbe som rådgiver? Vanskelig for meg å gi deg flere gode råd basert på så vidt sparsommelig informasjon. Lykke til med nye muligheter.
Hilsen Ine

  • Hei!
    Har 4 års høyskole innen næringsmiddelteknologi. Har jobbet i næringen i 9 år. Det meste av tiden som kvalitetsleder/driftsassistent med utvidet ansvar. I flere år har jeg følt at mine resurser ikke blir fult utnyttet. Har også vært inne på tanken at jeg har valgt feil retning i mitt yrkesvalg. Det store spørsmålet er hva jeg egentlig vil.

    Men, det er ikke lett å finne ut av. Finnes det veiledere som kan hjelpe meg til å finne mine sterke sider for på den måten kunne gi råd om hva jeg bør satse på?

    Mvh
    Nina

SVAR:
Hei Nina,
Det finnes selvsagt mange rådgivere og profesjonelle på dette området som kan hjelpe deg et stykke på vei.

Dette finner du mer informasjon om på internett.

Men uansett må du hente frem din egen motivasjon, drømmer og ønsker for din fremtid. Jeg mener samtidig at ingen veivalg nødvendigvis er feil, men vi utvikler oss og retningen endrer seg underveis. Du har sikkert opparbeidet deg mye erfaring og verdifull kompetanse, som kan brukes på mange forskjellige områder.

Har du forsøkt å snakke med din egen arbeidsgiver om din situasjon? Dette unngår dessverre veldig mange før det er for sent. Ofte kan denne samtalen lede til noe konstruktivt for begge parter. Lykke til.
Hilsen Ine

  • Hei!
    Finnes det noen ferske undersøkelser som viser hvor mange som blir ansatt (%) uten at stillingen er blitt utlyst? Anbefaler du å oppsøke arbeidsplasser og /eller sende interessesøknader?
    Med hilsen
    Ketil

    SVAR:

Hei Ketil.
Hva jeg vet finnes det ikke noen undersøkelse på dette, tror heller ikke det er mulig å definere dette nærmere. Men at det er et stort arbeidsmarked som ikke blir utlyst i avisen eller på nettet, er helt på det rene.

Det som er viktig er at man søker de stillinger man finner på nettet/avisene som man er motivert for. Du kan gjerne sende åpne søknader til bedrifter du ønsker å jobbe i, eller mener du har rett kompetanse for.

Det å oppsøke bedrifter uten avtale bør du likevel være litt forsiktig med. Dette blir ikke alltid oppfattet som like positivt. Jeg vil heller anbefale deg å sende en skriftlig søknad.

Send gjerne åpne søknader, registrer deg hos rekrutteringsselskaper, som du finner mange av på nettet, og søk de stillingene du mener er relevant for deg.

Hilsen Ine

  • Hei!
    Jeg er en gutt på 29 år som virkelig ønsker meg en ny jobb. Jeg er inne og kikker på aetat jevnlig etter jobber og ser i Aftenposten. Så langt har jeg ikke funnet så veldig mange jobber jeg passer til og som virker lokkende.

    Men; På fredag skal jeg på intervju. Jeg har vært i min nåværende jobb en god stund, og det er lenge siden jeg har vært på intervju. Derfor er jeg også en smule nervøs... Bedre ble det ikke da jeg leste igjennom søknaden jeg sendte til dette firmaet. Der var det to grove skrivefeil, og det merket jeg selvfølgelig ikke før i dag!!! Jeg vet jo selvfølgelig at jeg skal få en annen part til å lese igjennom søknaden min, men denne gangen gjorde jeg altså ikke det. Har du noen generelle tips for hva jeg bør si, ikke si, klesvalg, holdning etc. på intervjuet. Bør jeg gjøre dem oppmerksom på at jeg er klar over skrivefeilene i søknaden min?

    Hatte satt stor pris på noen oppløftende ord og en hjelpende hånd på veien!

    Med vennlig hilsen
    Jørn

SVAR:
Hei Jørn,

Skrivefeilen er gjort, og kanskje blitt sett, men uansett ikke blitt vektlagt, i og med at du er blitt innkalt til intervju. Så dette skal du ikke skal tenke på, du er nå i en ny fase hvor det er intervjuet som skal ta deg videre i prossesen.

Når det gjelder intervjuet, noen gode råd: Vær ærlig, kle deg komfortabelt, ikke for pent, men korrekt. Vis oppriktig engasjement for stillingen og selskapet. Sett deg litt inn i hva de driver med, og forbered noen spørsmål på forhånd.

Bruk gjerne humor, men ikke overdriv, husk du skal selge deg selv. Unngå å snakke om lønn i første samtale, gjør deg kjent med selskapet og dine eventuelle nye kollegaer. Vær forberedt på følgende spørsmål; Hva er dine sterke og svake sider, hvorfor skal vi velge deg, hva kan du bidra med, hvorfor søkte du denne stillingen etc.

De fleste er nervøse under et intervju, vinn tid ved å stille spørsmål, og ikke prate hele tiden. Lykke til.

PS: Husk å beregne god tid, og kom tidsnok.

Hilsen Ine

  • Hei
    Jeg har lyst til å bli politi. Er 24 år. Har bare vk1 videregående og
    har fullført førstegangstjeneste. Jeg har en kjedelig butikkjobb og er kun butikkmedarbeider. Saken er at mange av fagene fra vk2 fikk jeg karakterene 2 og 3 i og i tre fag så strøyk jeg. Jeg vil ikke kunne ta opp alle disse på voksenopplæringen siden de bare lar deg ta opp fag du har stryki i så eneste utvei for å få et greit karakterkort er å gå opp som privatist. Hvordan gjør jeg dette? Koster det mye?

    Hilsen Tom som er rimelig lei tilværelsen slik den er nå

SVAR:
Hei Tom,
Jeg synes du skal ta kontakt med voksenopplæringen i ditt distrikt, eller en annen privat videregående skole hvor du kan få hjelp til å legge en plan videre. Jeg kjenner dessverre ikke til priser på dette.

Hilsen Ine

  • Hei hei
    Jeg er en mann på 37 år, har to jenter på 9 og 12 år og samboer som jobber i helsevesenet, hun er 32 år. Vi har hus, bil, hund og nok gjeld til at mine muligheter for å låne noen vesentlige beløp for å starte noen bedrift er veldig små.

    (Historien fjernet grunnet privat karakter)

    HVA GJØR JEG????
    Sliter veldig med ulogiske regnestykker som ikke gir meg noe svar, sliter med å være student når jeg ikke vet hva målet er
    Vennlig hilsen
    Jonny

Hei,

Dette var en lang historie, som er vanskelig å besvare på et kort nettmøte. Synes uansett det er fint at du har bedring i din helsesituasjon, og er motivert for å jobbe igjen.

Det jeg ofte pleier å si til mennesker som har slitt de siste årene i og utenfor arbeidslivet, er å se fremover. Jeg vil henstille til å konsentere deg om å bli helt frisk, før du trer ut i arbeidslivet igjen, i motsatt fall kan du få et tøft tilbakeslag.

Rådfør deg med din lege, og eventuelt rådgivere på aetat. Alternativt en karriereveilder.
Lykke til.

Hilsen Ine

  • Hei
    Jeg er en 50 år gammel (ung) mann som har jobbet i salg i ca 20 år, for 4 år siden fikk jeg angina, innlagt på Feiring x 2 og er fullstendig hjertefrisk igjen,

    MEN.... jeg får ikke tilbake samme GO og glød som jeg hadde tidligere.. Jeg har prøvd meg i 3 ulike salgsjobber etter Feiring oppholdet, men jeg har ikke stayerevnen som skal til lenger. det kreves så mye av en selger idag.. Hva skal jeg gjøre ? Jeg er jo erklært frisk, men jeg klarer allikevel ikke å følge med..
    Trenger noen RÅD !!! please!!
    Mvh
    Knut

SVAR:
Hei Knut. Fint at det går bra med helsen din!

20 år i salg er unektelig en verdifull kompetanse. Utfordringen du skisserer er ganske vanlig i næringslivet i dag, på grunn av høye krav til lønnsomhet og effektivitet.

Du er nå 50 år og har fortsatt mange muligheter i arbeidslivet. Kanskje du likevel skal lytte til kroppen din og prøve noe annet enn salg.

Har du hobbyer, interesser eller drømmer som du kunne gjøre noe ut av? Inspirasjon og arbeidsglede er uansett det viktigste.

Som selger har du sikkert opparbeidet deg et stort nettverk mange relasjoner. Bruk dette! Min erfaring med rekruttering er at din kompetanse kan brukes på flere områder. Som eksempel har jeg tidligere rekruttert flere dyktige selgere til stillinger innenfor innkjøp, produktansvar, salgsledere, kundeservice. Kast deg ut i det og finn din retning. Lykke til og god bedring!
Hilsen Ine

  • Hei...
    Jeg jobbet ved en Bygg- og vedlikeholdsenhet. Har jobbet her i vel 4 år, var 2 år i personalavdelingen før det. Jeg sitter i ekspedisjonen ved sentralbordet.

    Nå er jeg dritt lei hele jobben og kommunen og vil ut av det offenlige. Jeg har søkt på flere stillinger, men uten hell. Jeg har 6 års jobb erfaring innen kontorfag/administrasjon og har fagbrev og veldig gode attester. Har på føleslen av at ingen vil ansette en gift 24 åring. Har jeg rett.....?

    Selv mener jeg at jeg er for god for den stillingen jeg har i dag. Å
    gjøre ting som andre ikke gidder eller har "tid" begynner å bli
    forferdelig kjedelig. Men jeg må presisere at kollegaene mine er kjempe
    kjekke. Har du noen råd å komme med til meg.

    Vennlig hilsen
    S

SVAR:
Høres for meg ut som om du ikke er helt sikker på hva du vil videre i livet.

Skal du søke nye jobber er det viktig å være motivert og positivt engasjert.

Dersom du er veldig lei jobben din i dag trenger du helt klart ny inspirasjon eller eventuelt nye utfordringer hos eksisterende arbeidsgiver.

Håper uansett du har tatt dette opp med din leder, slik at du åpner for en mulighet til å gjøre noe med situasjonen din. Dersom dette ikke fører frem kan du for eksempel ta kontakt med et vikarbyrå for å undersøke dine muligheter for helt nye utfordringer.

Med dette vil du også kunne ufordre flere sider av deg selv og opparbeide deg ny og verdifull erfaring. Du er ung, i starten på din yrkeskariere og har alle muligheter for å lykkes. Ikke glem å være tålmodig, ta tak i din egen situasjon og finn tilbake din motivasjon. Det at du er 24 år og gift er slett ingen ulempe, legg heller vekt på at du har en stabil privatsituasjon som også er viktig i arbeidslivet. Lykke til videre!

Hilsen Ine

  • Hei,

    Jeg jobber nå i Oslo, men min kone og jeg er veldig sugne etter å flytte hjem til hjemlige og landligere trakter på Toten og la den kommende arvingen min vokse opp der. Det eneste som hindrer meg i å flytte er jobb.

    Jeg har sendt mange søknader og fått like mange avslag. Kanskje er det noe galt med søknaden eller CV'en jeg legger ved, men jeg tror de er helt greie.

    Finnes det noen "gode tips" jeg kan bruke for å prøve å gjøre meg litt mer attraktiv i jobbmarkedet utenfor Oslo? Jeg har sett på mange av tipsene man kan finne på nettet om å skrive søknader og CV, men ingenting ser ut til å hjelpe... Jeg har en etter min mening, allsidig arbeidserfaring, alt fra pleieassistent til objektleder via
    kioskmedarbeider og støttekontakt og arbeidsviljen er det ikke noe å klage på (så lenge jeg har en jobb jeg trives i).

    Kan du hjelpe meg???

    Mvh
    Christia

SVAR:
Det er en realitet at jobbmulighetene er færre på et mindre sted utenfor de store byene. Flere arbeidstakere er samtidig stabile over lengre tid i sine arbeidsforhold.

Mitt tips er å ta direkte kontakt med lokale bedrifter eller offentlige etater i Totenområdet for å sjekke ut dine muligheter.

Svært ofte lyses ikke ledige stillinger ut i avisene. Dermed må du bruke andre kanaler som internett, direkte oppsøkende kontakt, åpne søknader, Aetat, vikarbyrå etc. Flott å lese at du har arbeidsvilje og pågangsmot ?

Dette må du bruke for alt det er verdt. Vær tålmodig og fortsett jakten. Lykke til!
Hilsen Ine

  • Til Ine Foss
    Jeg har siden 1985 vert selvstendig næringsdrivende. Jeg nærmer meg 50 år. Jeg har flyttet og startet firma 3 ganger først i Oslo så i NordØsterdalen siden 1991 i Bergen.

    Fikk en ansatt i 1994, før dette et rent enmanns firma. Vi reparerer og selger elektriske maskiner for industri og næringsmidler. Firma går greit men, jeg føler meg helt ferdig med dette.

    Finnes det alternativer for en 49 åring? med denne type erfaringer? Kunne tenke meg nye utfordringer med andre problemstillinger. Finnes det en god måte å styre en avvikling på. Kan jeg selge firma når det er privat. eller må jeg lage et AS først? Er det behov for rådgivere konsulenter med min bakgrunn. Kan jeg begynne med omskolering eller videre utdanning?

    Tar gjerne imot noen tips.

SVAR:
Hei! Når det gjelder å avvikle eller selge ditt firma vil jeg anbefale deg å kontakte en advokat eller rådgiver for mer informasjon.

Alternativt kan du forsøke å inngå samarbeid med noen som ønsker å drive denne virksomheten videre.

Husk at det er din kompetanse som er verdifull i selskapet.

Du kan selvsagt starte omskolering eller videreutdanning. Det viktig å tenke på at du skal fortsette med noe du virkelig brenner for og selv har lyst til, fordi du har en lang arbeidskariere fremfor deg. Din kompetanse er ganske unik i forhold til et spesielt fagfelt.

Enten kan du utvikle dette videre gjennom ditt eget nettverk innenfor bransjen, eller bryte helt over og finne andre utfordringer du har mer lyst til.

Kanskje finnes det flere store bedrifter som trenger en rådgiver med din kompetanse? Umiddelbart vil jeg si det kan være relativt begrensede muligheter på helt nye områder, med mindre du er veldig fleksibel, lærevillig og innstilt på å prøve noe nytt!

Bruk all din verdifulle kompetanse, finn ut hva du selv helst vil og jobb målrettet mot dette. Lykke til!
Hilsen Ine

  • Hei! Jeg ble forsøkt mobbet ut av bedriften av ledelsen, og mottok tilslutt en usaklig oppsigelse. Er nå i arbeidsrettsak. Vil dette ødelegge for meg fremover?

SVAR:
I utgangspungspunktet er dette en privatsak som du ikke plikter å informere nye arbeidsgivere om.

Dersom dere ligger i pågående konflikt kan det være greit å avslutte denne prosessen, slik at du har masse positiv energi for å søke nye jobber.

Jeg vil uansett anbefale deg å være ærlig ved spørsmål under eventuelt intervju, det vil alltid lønne seg i det lange løp. Det kan være mange årsaker til en arbeidsrettsak, og en sak har gjerne flere sider.

Det viktigste er at du selv viser oppriktig engasjement og vilje til å sette deg inn i nye arbeidsoppgaver og utfordringer. Lykke til med nye utfordringer.
Hilsen Ine

  • Hei!
    Hva vektlegger næringslivet på en søknad og CV? Da tenker jeg på: Hva er pluss og hva er minus? Som oftest søker fleste stillinger siviløkonomer, men som en utdannet sivilmarkedsfører med økonomisk spesialisering (det blir egentlig en siviløkonom). Hvordan ligger jeg ann i forhold til siviløkonomer?
    Tusen takk,
    Mvh
    Plaha

SVAR:
Søknad og CV bør være ryddig, kortfattet og informativ.

CV skal inneholde arbeidserfaring, relevant utdanning, kurs, verv eller annen relevant informasjon for stillingen du søker.

Søknaden skal være kortfattet og inneholde informasjon som er viktig for stillingen du søker og gi et kort og personlig inntrykk av deg (se tidligere svar). Du må gjerne få en bekjent til å lese gjennom før du sender søknaden din, og pass på språket, ingen skrivefeil. Bruk internett eller CV-databaser for råd og tips.

Ofte bruker en arbeidsgiver krav til utdanning i annonseteksten, bare som veiledende informasjon. Det trenger ikke være et absolutt krav.

Dersom du oppfyller flere av de øvrige kravene i annonsen kan du likevel gjerne søke stillingen. Siviløkonombegrepet er en 4 årig høyskoleutdanning, tilsvarende retningen du har valgt.

Mange bruker dette som et samlebegrep for krav til lignende høyskoleutdanning. Søk de stillingene du selv har lyst på og føler deg kvalifisert for.

Hilsen Ine

  • Hei!
    Skal over i en ny jobb nå som jeg egentlig er i tvil om. Men avdelingen skal legges ned så alle må gå uansett. Burde jeg ta den nye jobben og se hva som kommer ut av det. Eller gå for dagpenger og bruke tiden på og søke etter noe annet?
    Hilsen Tviler

SVAR
Omorganiseringer er svært vanlig i næringslivet i disse dager. Det kan også være en nyttig læringsprosess, som for mange åpner for nye muligheter.

Vi mennesker er ofte lite endringsvillige og holder fast ved det som er kjent. Det finnes mange eksempler på bedrifter som har omorganisert, hvor de ansatte har fått en langt bedre hverdag i ettertid. Kanskje kan dette også bli en realitet for deg?

Gi deg selv litt tid og en sjanse for å samle krefter og motivasjon til nye utfordringer. Deretter kan du eventuelt vurdere hva du vil gjøre videre, eller om du bestemmer deg for å søke nye jobber. Vil uansett ikke anbefale deg å gå arbeidsledig.

Hilsen Ine

  • Hallo.
    Jeg har en bred erfaring innenfor arbeidslivet og er atter en gang på søken etter en FAST jobb innen kontorvirksomhet, men det er visst ikke så lett FOR det er ikke så mange jobber nå fortiden.

    Jeg tror ikke man kommer så langt med all verdens laaaang cv og utallige erfaringer NÅR det ikke er jobber der ute. På 80 taller var det lett å få jobb - helt fram til slutten av 90 tallet, men så har det blitt skåret ned i stillinger over alt - og plutselig står man der blandt 400 søkere på en sentralbordjobb.

    I grunnen har jeg ikke noen spørsmål til deg, for du er ikke innen regjeringen og kan derfor ikke endre politikken her i samfunnet, men ville bare vise deg et bilde av en realitet. Heldigvis skal jeg på et kurs innen en bedrift snart og håper å få fast jobb der - etterhvert.

    Du må gjerne ta en titt på cv'en min - om du har tid.

    Med vennlig hilsen
    Heidi

SVAR:
Hei Heidi, Du har rett i at det er stor konkurranse i arbeidsmarkedet i dag. Du og jeg kan heller ikke påvirke de politiske rammebetingelsene, på annen måte enn å bruke stemmeretten vår.

Det finnes likevel mange andre muligheter enn tradisjonelle medier for å spore opp drømmejobben. Svært mange stillinger blir aldri utlyst, men kan finnes gjennom blant annet eget nettverk, bekjentskap, CV-databaser på internett, rekrutterings- og vikarbyråer, eller ved personlig kontakt og profilering.

Start med å kartlegge bekjentskapskretsen din, jobb aktivt og ikke gi opp! Har dessverre ikke anledning til å se på din CV her. Ønsker deg lykke til videre i jakten på ny jobb.

Hilsen Ine

  • Hei!
    Jeg har en variert og allsidig bakgrunn, - jeg har først arbeidet 14 år i statlig sektor, - fra 1978- 1993. Fra 1993 og frem til dd har jeg vekslet mellom små oppdrag av 4 mnds varighet og lengre oppdrag på intill ett år, før jeg startet opp i statlig sektor i 2002-2004, - det har også vært vært veksling mellom regnskap/lønn/adm oppgaver på den ene siden og design / blomsterbinding / egen produksjon av kunsthåndverk på den andre siden, altså estetiske fag,

    Jeg vil karakterisere dette som to karrierestiger, med utdanning innenfor begge arenaer.

    Hvordan ville du sette opp en cv for meg? Dersom jeg setter opp aktivitetene mine etter dato / årstall, vil den for noen se uoversiktlig ut, siden jeg har veklset mellom disse to karrierestigene omtrentlig annenhver gang.

    Kunne det vært en idè og sette opp to bolker med utdanning / yrkeskarriere / kurs etc, men da uavhengig av dato, men selvsagt i rekkefølge innenfor fagfeltet?

    Jeg ser jo at pr dd får jeg mest postitiv tilbakemelding fordi jeg har en bred bakgrunn. Jeg har også plukket vekk ting jeg ikke tar med på CV, - fortrinnsvis små oppdrag,- og noen ganger legger jeg til disse igjen dersom jeg mener de har betydning for jobben jeg søker.
    Håper du kan hjelpe meg!
    Friedhild

SVAR:

Du har en svært allsidig bakgrunn, og har sett poenget i å tilpasse din CV noe i forhold til jobben du søker. Dette er bra!

Forsøk å være så kort og saklig som mulig i en CV, ikke bruk for mange ord, og for all del bruk stavekontroll. Konsentrer deg om arbeidsoppgaver/ansvarsområder i korte trekk.

Generelt bør en CV være satt opp i kronologisk rekkefølge etter årstall, fordelt etter arbeidserfaring, kurs og utdanning. Husk også alltid personalia, og at ikke all informasjon er relevant informasjon. Lykke til!

Hilsen Ine

  • Hei,
    Jeg har 6 års erfaring med salg.
    1 år er bilsalg,
    2 år er salg av kontorutstyr til offentlig / Privat sektor (Storkunde)
    3 år er innen distribusjon i elektronikkbransjen

    Av uttdannelse har jeg elektronikk utdannelse med fagbrev. samt 4 års erfaring på feltet. Jeg er 29 år gammel.Jeg er nå interessert i å gå videre fra en ren salgs jobb og til noe mere markeds rettet.
    Som salgs sjef for "mindre" selskap ell. Har selvlærte gode egenskaper i Photo shop og Office etc. Hvordan er mine muligher?
    Mvh
    Martin

SVAR:
Hei Martin,
Salgserfaring er utrolig etterspurt kompetanse i dag! Samtidig er det viktig at du selv brenner for faget eller jobben du søker.

Du må selv vise et engasjement enten gjennom søknad, telefonhenvendelse eller ved intervjuet for å virke troverdig. Ofte kan det være smart å starte med en jobb som nødvendigvis ikke er drømmejobben, hvor du likevel får anledning til å utvikle deg og vise hva du kan, for så å få tilbud om nye og ennå mer spennende stillinger på sikt i samme selskap.

Dersom du ønsker å bli salgssjef, er det selvsagt viktig å kunne vise til gode resultater og lederegenskaper. Du kan selvsagt også vurdere tilleggsutdanning eller kurs innenfor ledelse for å stå ennå mer styrket i kampen om de spennende jobbene.

Med vilje og mot kommer du langt!

Hilsen Ine

  • Hei!
    Mitt spørsmål er kanskje litt "stort". Jeg er musiker og ønsker og satse på dette, men tenker at jeg kanskje i framtiden vil ønske/være nødt til å velge noe annet også. Jeg er glad i ledelse men ikke sikker på at mine lederegenskaper holder- det jeg egentlig ser for meg i framtiden er å være selvstendig næringsdrivende gjennom noe musikk- relatert.

    For det jeg ønsker- hvor bør jeg starte, hva bør jeg studere. Nå tenker jeg ikke på den musikalske delen, men den hvor jeg ønsker drive f.eks mitt eget plateselskap og studio.

    Jeg skjønner dette kan være noe vanskelig å svare på.. Jeg har veldig store ambisjoner for musikk, men bortsett fra dette har jeg ingen ønske om noe annet.

    Jeg har gått gjennom de fleste yrker både en og to gang, prøvd meg litt på skolebenken etter videregående (Jeg er 22)- men finner ut at jeg absolutt ikke ønsker noe annet enn dette.

    Hvilke råd kan du kanskje ha å gi. Det slår meg at dette spørsmålet kanskje er umulig å svare på, siden den ikke omhandler den vanlige A4- måten å leve på, men jeg forsøker likevel.

    På forhånd tusen takk
    Mvh
    Lea

SVAR;
Hei Lea, Dette var et omfattende spørsmål, eller kanskje refleksjoner?

Det første jeg har lyst å si deg er at det er kjempebra du følger dine egne ambisjoner og hva du selv brenner for!

Alt for mange reflekterer lite over dette og gjør "som alle andre", uten å være fornøyd med egen tilværelse.

Karrierevalg og yrkeslivet er utrolig viktig for oss, og for egen selvfølelse. Samtidig må du sikre en inntekt som du kan leve av fremover. I dagens arbeidsmarked med etter hvert høyere utdanningsnivå, er det selvsagt en fordel å ha med seg grunnleggende kunnskap i ryggsekken eller videreutvikle denne gjennom utdanning/kurs eller annen yrkeserfaring (realkompetanse).

Kanskje kan du også kombinere din interesse for musikk med en annen jobb en periode?

Bruk nettverket ditt og eventuelt finn deg noen samarbeidspartnere som kan hjelpe deg videre. Ønsker deg lykke til, og husk du som er så ung kan tillate deg å bruke god tid på å stake ut kursen videre.

Hilsen Ine

  • Hei
    Har nettopp skrevet en søknad på en lagerjobb i et stort norsk firma. Passer det seg å ringe før man sender søknad og spørre om lønnsnivå?
    Vennlig hilsen jobbsøker

SVAR:
Lønnsnivå er nok ikke det første jeg ville spurt om. Dette vil du eventuelt få anledning til å spørre om under intervjuet.

Enkelte bedrifter har lønnsavtaler som er tariffestet og gjør oppmerksom på dette i annonsen.

Dersom lønnen fastsettes individuelt, vil din bakgrunn, alder og erfaring være av betydning, og følgelig vanskelig å si noe om før senere i prosessen. Dersom du har relevante spørsmål om stillingen kan du selvsagt gjerne ringe på forhånd. Din hovedmotivasjon bør uansett være jobben og arbeidsoppgavene i dette selskapet, før du deretter vurderer lønn.

  • Hei.
    Jeg er snart nyutdannet revisor pt uten praksis med bakgrunn fra offentlig forvaltning, har praksis fra:
    - offentlig forvaltning
    - offentlig saksbehandling
    - offentlig personalformidling
    - vikarformidling
    - lærer i videregående skole, datafag
    - avdelingsleder ettermarkedsavdeling innen bilbransjen.

    Utdanning:
    - videregående skole, handel og kontor
    - Økonomi/administrasjon i videregående skole
    - grunnfag pedagogikk
    - 3 år revisjonsstudier ferdig våren 06

    En bred og broget bakgrunn. Er nysgjerrig på det meste og ønsker
    taktiske vinklinger fra forumet mtp hva jeg kan brukes til i fremtiden. Gode, artige og interessante innspill tas i mot med takk.
    Mvh Roa

SVAR:
Du har en bred bakgrunn og helt sikkert mange muligheter!

Skjønner likevel det er vanskelig å finne ut hva du skal fortsette med i fremtiden. Lang erfaring fra offentlig virksomhet gjør at du kanskje også bør vurdere noen nye bransjer i privat næring.

Utover dette kan det være smart å bruke utdannelsen din og opparbeide deg relevant erfaring.

Veien blir ofte til mens du går. All erfaring og utdanning er verdifull kunnskap du aldri mister. Pedagogikk kan være verdifullt i en lederstilling, ved personalbehandling, eller ved annen kunnskapsformidling. Revisjon åpner i tillegg mange dører blant annet innenfor controlling, QA, saksbehandling og rådgivning. Bare din egen motivasjon og fleksibilitet kan begrense deg.

  • Hei
    Hva gjør man når man har fylt 50 år, og finner ut at du har gått ut på dato i arbeidslivet? Har lang erfaring innen kontoryrket/regnskap, men blir ikke engang innkalt til intervju. Trenger gode råd og en jobb.
    Mvh
    MD

SVAR:
Du må ikke gi opp! Det er tungt å føle at en ikke lenger er attraktiv på arbeidsmarkedet. Samtidig vil det alltid være behov for lang erfaring og stabil arbeidskraft.

Dersom du er fleksibel, endringsvillig, rimelig oppegående på PC, har god helse og bra referanser vil du ha gode muligheter for å komme deg tilbake i jobb.

Lengre avbrudd fra arbeidslivet kan dessverre gjøre det vanskeligere. Ta gjerne personlig kontakt, send åpne søknader, og bruk nettverket ditt. Du kan også prøve deg gjennom et vikarbyrå eller rekrutteringsselskap, som kan åpne flere muligheter ved å bruke sine ressurser på å ?selge? deg inn til sine kunder.

Lykke til!

  • Hei!
    Jeg har et spørsmål angående det med å skrive søknad på en stilling. Siden jeg var ferdig med videregående for 10 år siden, har jeg flere ganger sendt inn søknad på jobber.

    Etter hvert har jeg blitt mer og mer bevisst på hvordan man bør utforme en søknad. De siste årene har jeg vært ute på nettet for å tilegne meg andres tips og erfaringer.

    Ofte, når jeg har postet konvolutten, går jeg og føler at jeg har levert en super søknad, både i innhold og form, og tenker at NÅ må de da i det minste kalle meg inn til et intervju. Og utdannelsen min er det ikke noe i veien med.
    Den er både omfattende og relevant for de stillingene jeg søker på. Det samme gjelder praksisen jeg har. Likevel får jeg avslag. Ingen innkalling til intervju. Hvorfor? Hva skal til for at ledelsen skal plukke ut nettopp meg? Håper du kan gi noen tips som virkelig funker!
    Hilsen Rune.

SVAR:
Dette er også et vanskelig spørsmål uten fasitsvar. Flott at du bruker internett for å orientere deg.

Her finnes mange gode tips og hente.

Generelt vil jeg si at en god CV er ditt salgsverktøy. Deretter skal den følges av en kortfattet søknad. Søknaden bør kun inneholde relevant informasjon i forhold til stillingen, din motivasjon for å søke jobben og hvorfor de bør snakke med akkurat deg.

Vi som jobber med rekruttering bruker svært kort tid på hver søknad, i snitt 2-3 minutter, dermed er det viktig med kortfattet og relevant informasjon.

Bruk gjerne en bekjent til å lese gjennom innholdet for deg før du sender den fra deg. Skrivefeil er ikke tillatt! Det vitner også om god selvinnsikt at du bare søker stillinger du virkelig er motivert og kvalifisert for.

Lykke til videre med gode søknader!

  • Hei
    Jeg er nettopp utdannet Image artist. Lurer på om hvordan jeg nå kan "promontere" meg selv for å få tak i kunder, få en kunde krets.
    Mvh
    Rune Winther

SVAR:
Dersom du tenker på å starte egen virksomhet kan det være lurt å kontakte en profesjonell rådgiver som kan hjelpe deg videre, eller bruke internett for å hente og søke informasjon om etablering.

For å profilere deg i markedet er det kun hardt arbeid som gjelder. Start gjerne med en egen web-side og jobb aktivt med salgsarbeid ute i markedet.

Kundene kommer ikke av seg selv. Du må stå på, være aktiv på telefon, drive oppsøkende salg, annonsering eller annen profilering for å lykkes med å etablere og utvikle en suksessfull bedrift.

  • Hei
    Jeg holder på med mitt tredje år på allmennlærerutdannelsen. I det siste har jeg imidlertid funnet ut at jeg kunne tenke meg å utdanne meg til vernepleier. Det er sikkert et dumt spørsmål, men er det mulig å få en tilnærmet slik utdannelse ved å bygge på den utdannelsen jeg allerede har?

    Vil jeg for eksempel ha en god sjanse på arbeidsmarkedet med en master i spesialpedagogikk eller bør jeg ta bachelor i (Tenker spesielt på en jobb i forsterket avdeling på en skole, eller andre jobber som involverer barn)

SVAR: