Tonje har mer substans enn media

Tonje, Tor Andre, Arne og andre bloggere har mer substans i sin valgkampdekning enn media.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bloggere har mer innhold, avslører Mandag Morgen. Tonje B. fra spaltet.net tar avsløringen med ro.Bloggere har mer innhold, avslører Mandag Morgen. Tonje B. fra spaltet.net tar avsløringen med ro.

Nå har bloggerne virkelig våknet og kvesset tastaturet etter sommerferien. Og skal vi tro en fersk og interessant undersøkelse som Mandag Morgen og Observer har gjort, er det mer substans i bloggosfæren enn i media.

«En alternativ form for politisk diskusjon og meningsdannelse gror nå frem i norsk offentlighet. Norske bloggere forholder seg til politikk på en annen måte enn de etablerte mediene», skriver Mandag Morgen på sine nettsider.

Ukebrevet har gjort en undersøkelse i samarbeid med Observer Norge, men innholdet av den, og analysen, er kun tilgjengelig for de som abonnerer på ukebrevet.

Disse bloggene observerte Mandag Morgen og Observer i perioden 4. juli til 14. august:
Arnes Anarki
blog.willy.no
Nytt fra Vestfronten
brodal.org
hablog.motime.com
Hjorthen
noeannet.blogs.com
norvegicus.blogspot.com
replikk.blogspot.com
snorre.urbanturban.no
ulsteinblog.blogspot.com
vaar.blogspot.com
www.document.no
www.erbest.com
www.spaltet.net
www.typiskta.com


Konklusjonen er at bloggere vil ha mer mat og mindre luft. Mens riksmediene er opptatt av taktikkeri, strategi og politisk spill, og ignorerer sak, er bloggerne mer opptatt av substans og innhold i valgkampen.

- Undersøkelsen viser tydelig at bloggerne er mer tematisk strukturert og opptatt av substans, mens de etablerte mediene i sommerukene har lagt vekt på det politiske spillet, regjeringsspørsmålet og - alternativene, sier senior medieanalytiker Henrik Høidahl i Observer Norge til Propaganda.

Det viktigste saksområdet for bloggerne er barn og familie. 39 prosent av alle sakene faller inn under denne kategorien.

Skatter/avgifter, skole/utdanning og miljø er de neste viktige områdene med henholdsvis 12, 11 og 10 prosent av sakene.

Til forskjell fra riksmediene har bloggerne en jevnere fordeling på temaer. Fraværet av saker om generelle valgkampspørsmål er, ifølge Mandag Morgen, også påfallende sammenliknet med hvor mye dette temaet dominerer riksmedienes politiske dekning.

Les mer:


Hjorthe Skappel


Blant de bloggene Observer har observert i sommer, er Hjorthens. Hjorthen er en favoritt i vår utrettelige jakt på gode blinkskudd fra bloggosfæren.

Nettstedet, som er pusset sterkt opp siden Norskbloggen anmeldte det i sin tid er en oase i en tidvis selvhøytidelig bloggverden.

Lekende og oppmerksomhets-junkie som han er, har Hjorthen for lengst begynt å utforske nye formidlingsmetoder. Podcasting er det hotteste om dagen. Under alter egoet Hjorthe Skappel konstaterer han at det kanskje ikke er så rart at Sputnik har solgt så mye som han har gjort, tatt i betraktning at flere enn 100 allerede har lastet ned hans podshow.

Blir du ikke gladere av Hjorthen, bør du vurdere om du er rammet av bloggedepresjon, så glimrende illustrert av jill/txt.

Sist i dag, ukens nykommer, som vedgår selv å ha vært en observatør av bloggosfæren en stund. Nå har han kastet seg ut på dypt vann, nærmere bestemt i Tidevann.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus