Fruktbart nettmøte med boligadvokaten

Sensommer og høst er storsesong for boligbytte, kjøp og flytt. Vi hadde advokat Rune Selbo på nettmøte. Her kan du lese resultatene. Dersom du vet hva du søker etter, trykk CTRL + F, skriv inn f.eks

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Advokat Rune Selbo har bred erfaring i spørsmål knyttet til bolig og fast eiendom, og jobber til daglig med slike spørsmål ved et advokatkontor i Oslo. Selbo er også tilknyttet Eksperthjelp.no.

Les hva Rune svarte om alt innenfor kjøp, salg og leie av bolig. Hvilke rettigheter har du ved mangelssaker, og hvordan gå frem for å klage?

Nettmøtet med advokat Rune Selbo:

  • Hei.

    Jeg eier en bolig, en rekkehusleilighet, selveier, med min eksmann. Jeg
    bor ikke lenger på stedet leiligheten er, og han kan ikke kjøpe meg ut, så jeg ønsker da å selge.

    Han har imidlertid leid den ut til to 17-åringer uten mitt samtykke, så jeg har da heller ikke skrevet under på den leiekontrakten. Nå får jeg telefoner fra naboene i denne rekkehusleiligheten angående rot, bråk og fyll, og min eksmann overholder heller ikke avtaler med hverken meg eller megler for å få i gang et salg. Det jeg lurer på er om jeg kan kaste ut leietakerene og få ryddet opp der og få solgt, de har fått advarsler. Lurer også på om jeg kan gå til sak mot han for at han hele tiden setter kjepper i hjulene for meg ved å
    hale ut salget.

    Jeg ønsker å få solgt og kunne starte på nytt med min nye samboer.

    VELDIG takknemlig for svar.
    Mvh
    Rita

- SVAR:
Dette var da en komplisert affære. Selvfølgelig kan du foreta deg skritt både for å få kastet ut leieboerne og for å få solgt leiligheten.

Det ser imidlertid VELDIg ut som du trenger en advokat til å bistå deg og få fart på sakene.

  • Hei
    Jeg og min samboer kjøpte oss te hus den 29.10.04
    Huset er bygd i 95/96 og garasjen blei bygd sammen med huset i 97/98. Det er i overgangen mellom taket ifra huset til garasjen problemet er.

    I vinter oppdaget vi at det rant vann over takrenna via karnappelen også på trappa. Og nedfallet via dreneringa er tett i forbinnelse med dette. Ingenting blei opplyst i salgsoppgaven og det blei ikke nevnt noe om dette når pappirene blei skreve.

    I ettertid fikk vi høre ifra naboer at garasjen blei bygd "svart". Det
    blei brukt feil takrenne i forbindelse med sammenbygninga. Da kommer det snø og is i renna som presser vann over renna og ned.
    Det var en snekker som såg litt hvordan det var gjort. Han mente det var gjort heilt galt. Jeg har ringt til tidligere eier og innformert om dette i vinter. Han sa at han ikke har merket noe men det er umulig å ikke se det på vinters tid.

    Jeg lurte på hvor jeg står?
    Må jeg ta å koste reperasjonene selv?
    Hvordan går jeg fram?

    Med Vennlig Hilsen
    Norco AS
    Håvard Størdal

- SVAR:
Dette høres ut som en opplagt mangel. Jeg vil imidlertid anta at huset er solgt "as is" og med mindre selgeren har tilbekeholdt opplysninger eller gitt uriktige opplysninger, kreves det i så fall at mangelen er "vesentlig". Ut fra din beskrivelse vil jeg neppe anta at utbedringskostnadene vil være så omfattende at "vesentlighetskravet" er oppfylt.

Spørsmålet blir da hvorvidt du kan bevise at selgeren har vært selv har vært klar over mangelen. Forutsatt at det dreier seg om kostnader av en viss størrelse ville jeg nok bedt en advokat om å se på saken.

  • Hei.
    Jeg skal skriver over huset på min samboer, og lurte på om det koster noe, jeg skal bare stryke navnet mitt.


SVAR:
Det gjør det nok. Du må dessverre betale dokumentavgift på verdien av din andel.

  • Hei
    Jeg har en selveier leilighet som jeg har hatt i noen år, men aldri bodd i selv. jeg leier den ut og betaler skatt av inntektene.

    Nå vurderer jeg å selge den, men er usikker på hvilke skatte juridiske sider jeg må vurdere mht. gevinst og annskaffelses verdi etc. Eller med andre ord, må jeg bo der et år før jeg selger eller er det andre muligheter for å slippe beskattning?

    Vennlig hilsen,
    Dag Nyrud

SVAR:
For å slippe gevinstbeskatning kreves det at du har bebodd leiligheten minimum 1 av de 2 siste år.

  • Hei
    Ved beregning av lån til ny bolig/leilighet, er det 60 el 80 % av
    bruttoinntekt?
    Mvh

SVAR:
Jeg skjønner ikke helt spørsmålet. Her er det ikke snakk om prosenter av inntekten. Poenget er at du får bedre rentevilkår jo mindre du låner i forhold til låneobjektet(boligens) verdi.

Låner du 600.000 til kjøp av en bolig til 1 mill så får du bedre vilkår enn om du må låne 800.000 til samme bolig. Med andre ord så lønner det seg å ha mye egenkapital (eller tilleggssikkerhet).

  • Når man bor i egen bolig, utløser ikke salg av denne skatt. Men må man
    da investere i ny bolig innen en viss frist?
    Hilsen Eva

- SVAR:
Ikke meg bekjent, men jeg er som sagt ingen skatteekspert.

  • Hei!
    Jeg vurderer å kjøpe en bolig med utleie-del.
    Hva bør jeg foreta meg rent papirmessig i tillegg til det å skaffe
    dugelige folk som skal bo i denne hybelen?
    Det jeg tenker på er gode leieavtaler, betalingssikkerhet, depositum osv. Tar imot alle gode innspill med takk.

    mvh.
    Frode Fredriksen

SVAR:
Du har vel i grunnen gitt svarene selv. Ordentlige leietakere er alfa omega. Husleieavtaler finner du i bokhandelen og på nettet.

Depositumkonto får du hjelp til i banken. NB sørg for å få inn depositum før leietakeren flytter inn. Du bør også skaffe deg noen råd om eventuelle tillegg til leiekontrakten samt vurderingen av tidsbestemt eller tidsubestemt kontrakt.

  • Hei
    Jeg har 2 leiligheter for utleie - kan selge dem ( en til hver av ungene mine) med ubergrenset tap - og få fradrag for 28 % av tapet i min eller ektefelles skatt. Regner med at det ikke er fullt så lett, - hvor går i så fall grensen for hvor billig jeg kan selge i forhold til kjøpspris ?
    Med vennlig hilsen
    Kjell - Erik Hansen

SVAR:
Her er det vanskelig å si noe generelt. Jeg ville tatt opp spørsmålet med likningskontoret.

  • Hei!
    Kjøkkenvasken vår har vært tett siden vi kjøpte leiligheten i vår. Det bobler opp når vaskemaskinen tømmer ut, eller når vi tapper mye vann eller slår ut i den ene vasken (er dobbel vask med felles avløp). Når naboen i etasjen over tapper vann, kommer det ekle
    "pumpelyder"/"blump-blump" fra vasken vår og det kommer en svak eim av kloakk.

    Dusjdøren er ikke tett, med det resultat at det renner vann ut over
    gulvet og legger seg i en hukk - hvor det ikke er sluk.

    Rotter har vi hatt besøk av inne i leiligheten to ganger (som vi vet
    om!). Vi har etter kjøp fått vite fra våre naboer at det er avtale med et skadedyrfirma 4 ganger i året om utlegging av gift.

    Tidligere huseier har ikke opplyst oss om noe av dette på forhånd, og
    det var vel ikke dette vi forventet oss i en tilsynelatende strøken
    leilighet til 2,6 millioner!!!

    Er det noe vi kan klage på og hvordan går vi eventuelt frem? Tidligere eier har tegnet eierskifteforsikring, noe som jeg ikke er helt sikker på hva innebærer.

    Mvh til tider frustrert eier av en fin leilighet.

SVAR:
Uff, da. Det første dere bør gjøre er å sende en reklamasjon til eierskifteforsikringen og/eller selger. Dernest bør dere søke bistand fra advokat.

Dere har sikkert rettshjelpsdekning på innboforsikringen som dekker det meste av utgiftene til juridisk bistand. Slik dere beskriver det burde dere ha en opplagt sak i forhold til selger. Dere må gjerne ta kontakt.

  • Hei.
    Vi kjøpte en enebolig i nov. 1999. Det stod i prospektet og annonsen at tomten var ca 2500m2. Vi var såre fornøyd med størrelsen på tomten etter å ha bodd i leilighet før, og trodde derfor at dette målet oppgitt av megler stemte.

    Jeg har i sommer foretatt en kontroll måling selv da jeg hadde en liten mistanke om at tomten kunne være litt mindre enn opgitt av megler/selger. Jeg kom frem til at tomten er på 2100m2. Den er altså ca 400m2 mindre enn det vi ble opplyst om.

    Det har jo nå gått ca 6 år siden vi kjøpte, har jeg noen sak?
    Mvh Ove

SVAR:
Etter avhendingsloven § 4-19 nr 2 kan reklamasjon senest skje 5 år etter at du overtok bruken av eiendommen. Etter samme bestemmelse nr 3 kan du likevel reklamere også etter den tid, dersom selgeren har vært grovt uaktsom, uærlig eller handlet i strid med god tro. Mao bør du først undersøke hva selgeren faktisk visste om arealet.

  • Hei
    Spørsmål:
    Hvor lenge kan eiendomsmegleren holde tilbake ett boligoppgjør? I dette konkrete tilfellet er boligen solgt og kjøper har betalt pr. 15. juni 2005. Det er 3 søsken (arvinger) som skal hva hver sin tredel av nettosummen.

    Med vennlig hilsen
    Tor Gunnar Haugerøy

SVAR:
Så lenge handelen er gjennomført vil dere ha krav på oppgjør. Når oppgjøret uteblir vil jeg anta at dette skyldes instrukser fra enten kjøper eller noen av dere selgerne som gjør at megleren er i tvil om hvordan han kan foreta et befriende oppgjør.

Megleren opptrer på vegne av begge parter og skal utføre oppdraget uten unødig opphold og med omsorg for begge parters interesse.

  • Hei
    Jeg har en datter på 23 som har tre år foran seg i Oslo på et
    Masterstudium. Hun tenekr å leie en leilighet sammen med en eller to venninner. Leien ligger på 3,500.- til 4,000.- pr måned. Altså opp mot kr 50' pr år. Hun har studielån og jobber litt ved siden av
    Kan du si noe konkret og opplysende om det å leie kontra det å kjøpe?
    Med vennlig hilsen

SVAR:
Dette bli jo litt på siden av de rene juridiske betraktninger. Generelt kan jeg likevel si at dersom man klarer å stille tilfredsstillende sikkerhet og man legger inn en forutsetning om at prisene i boligmarkedet ikke vil synke i løpet av leie/eierperioden så vil vel de fleste regnestykker vise at det er langt mer gunstig å kjøpe.

Da vil jo datteren din få rentefradrag og de årlige boutgiftene vil trolig ligge langt under årlig leie. Men, som sagt et leieforhold er jo risikofritt med tanke på et eventuelt boligkrakk da.

  • Hei
    Vi har kjøpt et hus på Roa, i Lunner kommune. Det viser seg at det er feil og mangler på huset. Priset til ca 700.000.

    1. Hva kan vi kreve i en sånn situasjon? Vi har hatt store utgifter, mistet husleieinntekt på leilighet, tapt arbeidsfortjeneste, reiser advokat..etc, renter (vi kjøpte huset med tanke på utleie av leilighet) * fagfolk, Sopp og råte ekspert, to rådgivende ingeniører og takstmenn. * Advokater.

    Huset er fra 1939 - mye å gjøre på det. Det stod aventert og framvist som et moderne nyopp pusset hus i dagens standard. Her var det store avvik. Har også blitt syke av å bo her - våre barn og jeg er astma/alergikkere.

    2. Hva kan evt motparten kreve - hvis vi går for å heve kjøpet? Takstmann står inne for den summen rettslig. Vi kan også forvente andre skader ved oppussing - at de kommer fram.

    3. hvordan beregner man og sikrer seg mot disse etterkostnadene.
    Vi spør for det at advokaten vår hører til i miljøet her, og vi er innflyttere i Lunner kommune.

    med vennlig hilsen
    Gunnar

SVAR:
Jeg beklager men jeg vil nødig blande meg opp i det arbeidet som advokaten deres gjør. De opplysningene dere gir er uansett alt for omtrentlige til at jeg kan gi noe fornuftig svar.

  • Hei, vi skal flytte og har en bolig med 2 leiligheter på Grefsen/Oslo som kan leies ut tilsammen for 18000,- pr.mnd. Dette selvfinansierer boliglånet helt opp til en rente på 5,5 % hvor vi går break-even. (lett å leie ut)

    Derfor vil vi helst ikke selge når vi skal kjøpe nytt. Utfordringen da er at vi ikke får noe egenkapital til ny bolig, vil det være umulig å kjøpe nytt uten egenkapital ? (ville satt igjen med ca 1.3 mill i egenkapital hvis vi selger, men som sagt det vil vi ikke)


- SVAR:
Det burde da være rom for en diskusjon med banken. Lånevilkår er til slutt et spørsmål om forhandlinger mellom kunden og finansinstitusjonen og sikkerhet i nåværende bolig burde da være jevngodt med egenkapital.

  • Hei!
    Lurer på fordeler/ulemper ved å selge bolig uten bruk av eiendomsmegler (privat).Vil du anbefale dette??
    Mvh
    Birger Ståhl

SVAR:
Fordelene er at det blir billigere. Ulempene er vel først og fremst at du neppe vil ha de samme mulighetene til å oppnå en god pris og at du umulig vil kunne markedsføre boligen like bra.

I tillegg er det mye jobb og jeg vil uansett anbefale deg å få bistand med selve kjøpekontrakten og oppgjøret. Svaret på spørsmålet ditt er også i en hvis grad avhengig av hvilket marked du opererer i og hvor lettsolgt boligen er.

Personlig ville jeg valgt å bruke megler.

  • Hei!

    Vurderer nå og selge vår leilighet. Tenker og kjøpe enebolig
    m/utleie,rekkehus eller tomannsbolig. Hva anbefaler du og kjøpe? Er det rett tid og kjøpe på?
    Kristian Trondheim

SVAR:
Dette er vel strengt talt ikke juridiske spørsmål, men jeg kan gjerne svare dere ut fra mitt eget "legmannskjønn".

Alt har sine fordeler og ulemper og hva dere bør kjøpe er dere vel selv de nærmeste til å besvare. Enebolig med utleiedel er jo skattemessig gunstig idet du da som hovedregel vi ha en skattefri inntekt som bidrar godt på nedbetalingen av lånet.

Minuset er at du da må forholde seg til leiekontrakter og fremmede i huset samt at utleieverdien i alle fall i noen utstrekning gjerne er hensyntatt i salgssummen.

Rekkehus gir gjerne mindre vedlikehold og lavere driftskostnader enn enebolig, mens tomannsbolig har det minus at du kanskje mer enn ellers er prisgitt et godt naboforhold. Hvis jeg kunne svart deg eksakt på om det er rett tid å kjøpe på nå så ville jeg vært søkk rik for lenge siden. Dette blir en risikovurdering som bare du kan ta, og det er jo mange ulike råd man kan lytte til.

Jeg ville i alle fall lagt inn at renta er historisk lav og at fremtidig renteoppgang gjerne medfører en prisnedgang på boliger. Det rådet flere eksperter gir, og som er verdt å lytte til, er at bolig er noe man bør kjøpe ut fra behov og ikke ut fra spekulasjon om oppgang/nedgang. Boligen er noe du gjerne skal bo i noen år og historien viser at oppturer/nedturer i markedet jevner seg ut over tid. Lykke til i boligmarkedet!

  • Hei
    Kan et ektepar eie to borettslagsleiligheter samtidig dersom man ønsker å bo hver for seg, men likevel være gift med hverandre?
    Vennlig hilsen
    Tosom - men med måte

SVAR:
Ja, det skulle være helt kurant etter borettslagsloven.

  • Hei
    Jeg fikk leie en leilighet i juni i år og flyttet inn samme mnd.
    Ventet lenge på at utleier skulle komme med kontrakten slik at jeg fikk skrevet under den. Istedet ringte han etter 2 mnd med beskjed om at han skulle skilles og trengte leiligheten selv.

    Jeg skulle få tre mnd på å finne meg et nytt sted å bo. Kan han "kaste" meg ut på et slikt grunnlag? Jeg betaler husleie i tid, og det er ingenting å utsette på meg som leietaker.Jeg har et barn som går på skole.
    Mvh
    T

SVAR:
Etter husleieloven § 1-4 kan en husleieavtale inngås både skriftlig og muntlig, hvilket betyr at du har en gyldig leieavtale. Idet det ikke foreligger noen skriftlig avtale vil leieforholdet i sin helhet reguleres av husleieloven.

I og med at ingen ting er fastsatt om leietiden vil leieforholdet være "tidsubestemt". Etter husleieloven § 9-5 bokstav a) kan utleieren faktisk si opp leieforholdet forutsatt at leiligheten skal brukes av ham selv. Etter § 9-6 er oppsigelsesfristen 3 måneder regnet fra utløpet av den kalendermåneden da oppsigelsen ble gitt.

Oppsigelsen skal imidlertid være skriftlig. Jeg beklager.

  • Hei.
    Jeg bygget nytt hus i 2004. Det var fult av mangler så jeg hold igjen 45000.- kroner Huset kom på 3,1 millioner. Vi har nå solgt huset og måte gå ned pga. manglene. Hva skal jeg gjøre?
    Oddvar Høgstøl

SVAR:
Søk bistand hos advokat ! Jeg vil anta at du har rettshjelpsforsikring over innboforsikringen som dekker store deler av advokatkostnadene. I samråd med den advokaten du velger bør det snarest utarbeides en fullstendig takstrapport hvor samtlige mangler gjennomgås.

Det bør reklameres overfor utbygger eller aktuelle håndverkere snarest (det fremgår ikke hva slags entreprise det var snakk om), da kravet går tapt med mindre du reklamerer innen rimelig tid.

Jeg vet ikke hva slags kontrakter det her er tale om, men etter generell kontraktsrett kan du kreve prisavslag og/eller erstatning for det som kan konstateres som mangler.

  • Hei!
    Har datter som flytter til Polen for medisinstudier. Hvordan er det med kjøp av leilighet i Polen ? Noe man bør være oppmerksom på?
    Mvh
    Berit

SVAR:
Beklager Berit, men polsk rett er dessverre ikke min sterke side. Kanskje burde du få bistand fra en polsk advokat dersom du velger å kjøpe.

Vårt firma har f.eks samarbeid med polske advokatfirmaer gjennom International Jurists.

  • Hei
    Boligkjøp der selger går konkurs.

    Vi kjøpte en ny leilighet i mars 2004 og fant en rekke feil og mangler. Alt fra lekk vinduer til mugg og vann på loftet, ikke våtromsfug i dusjen, lekk veranda ikke pipebeslag +++ småsaker.

    Vi klagde umiddelbart og fikk etter utallige tlf. mail og brev beskjed
    om at så snart alle leilighetene (8 stk ) var solgt skulle de komme og utbedre feil i alle leilighetene. Jo da, de kom og satte inn nye dører hos de som trengte dette men, så i desember 2004 slo de seg konkurs og vi har fått beskjed om å ikke kontakte dem, får heller ikke kontakt på noen måte...

    Hva kan vi gjøre nå? Har vi nå ingen rettigheter?
    Mvh Linda Os

SVAR:
Dette er dessverre noe vi alt for ofte ser. I etterpåklokskapens ånd burde dere selvfølgelig ha forlangt sikkerhet eller holdt tilbake deler av kjøpesummen, i alle fall til ettårsbefaring var gjennomført.

Dere bør uansett få taksert manglene. Mangelskravet burde også vært meldt som krav i boet, selv om jeg vil anta at det er lite penger å hente dert.

Styreansvaret etter aksjelovgivningen er imidlertid skjerpet og det er ikke utenkelig at dere kan fremme kravet mot styret i "selgerselskapet". Kanskje burde dere gå sammen og oppsøke advokat for å få vurdert saken. Du må gjerne ta kontakt.

  • Hei,
    Jeg har ett gammelt hus som jeg har solgt i høst, Kjøpte det for 545 000 for 11 år siden og selger det for 660000 har brukt ca 250 000 på nødvendige utbedringer samt fornyelse, Blant annet har jeg gravd ut gårdsplass og lagd bedre vei.

    Sikringsskap og el anlegg etter pålegg fra El tilsyn, nytt bad

    Har brukt huset til egen bolig men det har stått tomt i 2 år og jeg har hatt adresse i enn annen by siste 2 år.

    Må jeg betale noe skatt av denne handelen.
    Hilsen Nordtrønder.

SVAR:
Hei Nordtrønder, fint å oppdage at det er flere av oss der ute !

Skatterett er ikke mitt spesialfelt. Imidlertid tror jeg nok at du i dette tilfellet må skatte av eventuell gevinst. Skattefritak gjelder for det tilfellet at du har bebodd eiendommen selv i minimum 1 av de 2 siste år.

Hvis du kan dokumentere kostnadene kan jeg likevel ikke se at det skulle være særlig gevinst å beskatte her. I ditt tilfelle ville jeg spilt med åpne kort og tatt en dialog med likningskontoret på hvordan gevinsten skal beregnes.

  • Hei
    Grave-arbeid rundt hus og hytte.
    Vi hadde flomskader på vår hytte i mai 2005.

    Drenering rundt hytta klarte ikke å svelge unnna alt vannet som kom sammen med sand og leire fra vannmassene. Resultatet ble
    vanngjennomtrenging i hele kjelleren.

    Forsikringsselskapet nektet å utbedre vei og grunn rundt hytta,- da dette iflg forsikringsselskapet ikke er dkket av forsikringen. Naturskadefonnet har delvis erstattet ny vei ( stor egenandel )
    Forsikringsselskapet krevde utbedring av all grunn rundt hytta før
    utbedring av skadene inne i kunne finne sted. Utvendig abeidet ble utført,- men vi har fått beskjed fra Hol kommune at fradraget for utført arbeid utvendig ikke er fradragsberettiget i.h.ht skatteloven, da de mener det er en utbedring av "tidligere for dårlig utført arbeid".

    Dette tror og håper vi er feil. Denne type fradrag er nå tatt bort fra 2006. Det er derfor fra skatteetaten gjort kjent at egeninnsatts ikke er fradragsberettiget,- og kun arbeid gjort før årsskiftet som er fredragsberettiget. Håper dere kan hjelpe oss med fornuftige fomuleringer og henvise til riktig lovverk ovenfor Hol kommune. Når Naturskadefondet v/ lennsmann akseptere at det har vært en ekstraordinær skade som skal dekkes ,- hvorfor er lovverket for fradrag ikke tilbøyelig til å akseptere fradraget for utgifter til nødvendig grunnarbeid ?

    mvh
    Joachim Berner
    Oslo

- SVAR:
Her har du helt klart behov for juridisk bistand. Jeg regner med at kostnadene heller ikke var ubetydelige, slik at det kan være en del skattekroner å spare.

Tilfellet er imidlertid såpass spesielt at det blant annet må gjøres ytterligere undersøkelser rundt faktum (Var det faktisk tidligere utført arbeid som var for dårlig ?) Vedtaket fra ligningskontoret bør påklages og det må søkes etter tilsvarende avgjørelser og andre rettskilder til støtte for ditt syn.

På dette nettmøtet kan jeg dessverre ikke gi deg noe enkelt svar på det som fremstår som en komplisert, men interessant juridisk problemstilling. Beklager og lykke til !

  • Hei
    Kan jeg "melde" megleren min/meglerfirmaet?
    Har være svært uheldig vedr. kjøp av bolig og er nå på 3mnd. med advokat og krav mot eierskifteforsikring. I tillegg til å ha kjøpt en bolig der bad, gulv og det elektriske må rives og taes opp igjen, har jeg blitt dårleg behandlet av megler. Han har jugd om kontrakt, møtte ikke opp på overtakelsen av leilighet, prøvte presse meg i budrunden, ringte meg aldri opp og svarte ikke på mail når jeg hadde spørsmål ang. kjøpet, samt at flere opplysninger i prospektet ikke stemte. I tillegg er takstraporten uriktig.

    Har hørt at det er eit "råd" eller forbund ein kan melde useriøse
    meglarar til og lurar på kva dette er for noe? er dette mulig?

    Kan jeg også skrive klagesak til meglerfirmaet og forlange "megler
    honoraret" tilbake på bakgrunn av dette? Har jeg krav på erstatning for "tørt og svie"?

    Hvilke rettigheter ovenfor meglerfirmaet ved slik behandling har jeg som kjøper?
    Hilsen Karoline

SVAR:
Hei Karoline.
Jeg ser at du allerede har engasjert advokat i saken. Han kan sikkert hjelpe deg med en eventuell klage til Norges Eiendomsmeglerforbund.

Dette forutsetter imidlertid at megleren er medlem der (Meglere med advokatbevilling er f.eks ikke medlemmer så vidt jeg vet). Etter eiendomsmeglerloven § 3-1 skal megleren utføre oppdraget i samsvar med god meglerskikk, uten opphold og med omsorg for begge parters interesse.

Det hviler videre en rekke mer spesifikke karv på megleren. Hvis megleren har tilsidesatt sine plikter kan du i visse tilfelle gjøre krav også mot megleren.

For de fleste tilfellers del vil det nok likevel for alle praktiske formål være mest formålstjenlig å rette kravet mot selger (som jo innestår for opplysninger gitt av megleren).

  • Hei, kjøpte enebolig fra 1930 for tre år siden.

    Kjøpekontrakten er slik at huset er kjøpt "as it is". Jeg har tidligere fått avslag fra ACE på min klage på dårlig drenering som selger muntlig bekreftet var iorden ved visning. Egenerklæring fra selger ga heller ingen opplysning om vanninnsig i kjeller.

    Svaret fra selger er at dette er totalt ukjent for ham, og fra ACE at det ikke kan forventes bedre drenering ut fra husets alder og at selger/ACE dermed ikke er erstatningsansvarlige. I tillegg sier kjøpekontrakt at mangelen må være vesentlig for at jeg skal kunne påberope meg en mangel. Tror du jeg ville få medhold i en eventuell tvistesak i retten ?

    Jeg har i ettertid utbedret drenering for egen regning, da det var
    umulig å bruke kjelleren til annet enn å vaske tøy. Dette kostet ca. 87 000,-

    Mitt andre spørsmål gjelder samme huset og ett bad i 2 etg som var nytt før salget. Her er det i ettertid oppdaget feilaktig utførelse av sakkyndig på sluk og fall til sluk som hittil har medført ca. 10 000,- i kostnader for utbedring. I dette tilfelle kan jeg innhente opplysninger fra sakkyndig rørlegger som kjente til manglende ved badet og som gjorde megler oppmerksom på dette under en visning. Vil det være lettere å få medhold her for manglende/feilaktig utførelse siden dette var nytt ?

    Kanskje ikke enkle svar på dette, men jeg håper du kan gi meg noen synspunkter.

    Mvh Jon

- SVAR: Jeg tror ikke du skal betrakte avslaget fra Ace som noen "fasit", for å si det sånn. Det er før øvrig riktig at summen av manglene må være "vesentlige" for at du skal kunne kreve retting, prisavslag eller erstatning fra selger, så lenge boligen er solgt "as is".

Ifølge rettspraksis vil mangelen som hovedregel bli regnet som "vesentlig" når utbedringskostnadene (etter fradrag av oppgradering) utgjør ca 3-4% av kjøpesummen. Sånn sett ser det stygt ut for kravene som gjelder badet isolert, med mindre selger og/eller hans representanter har tilbakeholdt eller gitt feilaktige opplysninger.

Når det gjelder dreneringen så kan jeg ikke forstå annet enn at du må kunne gjøre dette gjeldende som en mangel, men dette avhenger selvsagt av hva som står oppgitt i salgsdokumentene og hva du kan bevise rundt hvilke opplysninger som ble gitt muntlig.

I ditt tilfelle ville jeg nok i alle fall kostet på meg en time hos advokat til å vurdere saken. Hvis du har innboforsikring så vil du også helt sikkert ha rettshjelpsdekning som dekker mesteparten av eventuelle egne saksomkostninger. Lykke til !

  • Hei
    Min kjæreste leier en liten kjellerleilighet i Lillestrøm. Hun har siden
    påske klaget på at det er sopp på badet til både huseier og megler. Huseier har sagt at det skal fikses, men det har nå ikke skjedd noe på 6mnd selv om huseier stadig sier det skal bli gjort. Husleien gikk nå opp 69kr pr mnd. I følge kontrakten så står det at leiligheten skal være i oppriktig stand i henhold til reglementer og lover. Er det mulig å få erstatning eller er det noe krav om nedsatt husleie hvis dette brytes?

    Håper du kan få svart på dette.

    Mvh
    Sindre

- SVAR: Etter husleieloven skal husrommet være i samsvar med de krav som følger av leieavtalen og i tråd med opplysninger som ble gitt av utleieren.

Hvis ikke annet er avtalt skal husrommet være i vanlig god stand. Som leietaker kan du kreve at uteleieren for egen regning utbedrer sopproblemet, forutsatt at dette kan skje uten urimelige kostnader eller ulempe.

I den tiden husrommet lider av en mangel kan du kreve avslag i leien tilsvarende mangelens betydning for utleieverdien.

Hvis mangelen er vesentlig i forhold til det å bo der kan du også heve leieavtalen. Etter husleieloven § 2-15 kan du holde tilbake så mye av leien at det sikrer de kravene du eventuelt måtte ha mot utleieren som følge av mangelen.

  • Hei.
    Jeg skal flytte til England i høst og blir boende der i flere år. Jeg
    har lyst til å kjøpe meg leilighet der borte. I den forbindelse har jeg
    noen spørsmål.

    1) Er jeg avhengig av å melde flytting til England for å kjøpe eiendom der?

    2) Kan jeg få lån i en norsk bank til kjøp av leilighet i England?

    3) Finnes det noen forskjeller mellom Norge og England når det gjelder kjøp av eiendom (som evnt. gjør det lettere/vanskeligere, avgifter, budrunder osv)?

    4) Er det en fordel å ha kjøpesummen i cash (at jeg ikke er avhengig av å ta opp lån) når jeg byr på leilighet i England? Jeg har hørt at det kan være et pluss.

    Med vennlig hilsen
    Geir

- SVAR: De spørsmålene du stiller her krever undersøkelser i forhold til engelsk rett og det blir dessverre for omfattende å besvare i forbindelse med dette nettmøtet. Jeg beklager.

  • Hei!
    Kjøpte en enebolig på vel 300 kvm i januar i år. Oppdaget etter bare en uke at det var mus i huset, og fikk dette bekreftet fra spesialist. Han mente at problemet var såpass omfattende at selger må ha visst om skadedyrene ved salget av boligen.

    Det ble lagt ut gift, men det ser likevel ikke ut til at problemet er borte. Hvilke rettigheter har vi i forhold til å få dekket utgifter til å bli kvitt problemet?

    Må legge til at i egenmeldingsskjema som selger har fylt ut, svarer han avkreftende på spørsmål om det finnes/har vært skadedyr i boligen. Håper du kan hjelpe!

    Hilsen fersk huseier..

- SVAR:
Dette høres ut som en åpenbar mangelssak hvor du kan kreve utgiftene dekket av selger.

Tvisten står vel og faller på hvorvidt og hvordan det kan bevises at skadedyrproblemet var der også hos forrige eier. Hvis så er tilfellet må selger svare for alle kostnader som følge av "musinvasjonen", hva enten dette gjelder utgifter til å bli kvitt musene eller skader påført bygningen av dyrene.

Forutsatt at skadene/kostnadene er av en viss størrelsesorden vil du nok være tjent med å søke juridisk bistand.

  • Hei!
    Var nylig på en visning av en bolig fra 1992 som selges av et
    velrenomert meglerfirma. Tilsynelatende var profesjonell takst foretatt av ditto takstselskap.

    Badet i 1. etg (2. plan) var nyoppusset med fliser på vegg/gulv samt fastmonterte dusjvegger. Konstaterte at flisene var limt direkte på sponplatevegg med oljemalt miljøstrie bak. Gulvflisene var lagt direkte på betonggulvet uten membran.

    Ingen anmerkninger var gjort i takst.

    Mekleren stilte seg uforstående til disse bygningstekniske manglene, han hadde jo "ingen bygningsteknisk kompetanse".

    Mitt spørsmål (er stadig på boligjakt):

    Er dette et godt bilde av hvordan boligmarkedet fungerer i dag ?

    Med vennlig hilsen H.Knutsen

- SVAR:
Jeg vil ikke uttale meg om hvorvidt dette er et godt bilde av boligmarkedet eller ei. Slike tilfeller er imidlertid ikke uvanlige slik jeg erfarer det og da kan du jo trekke dine egne slutninger. Slike ting skal ikke skje og så vel takstmann som megler har et ansvar for at de opplysninger som gis er korrekte.


  • Hei
    Vi har planer om å kjøpe nytt hus i Kopervik, og i den forbindelse er det noen faktorer som spiller inn. Planen er å kjøpe et større hus, med mulighet for leilighet i kjelleren.

    "Svigers" ønsker å leie, hvis det skulle være aktuelt fra vår side. Alternativet er å gå ut på det åpne markedet å søke etter leieboere.

    Min kone driver forøvrig med omskolering, da hun har planer om å bytte jobb i løpet av 2-3 års tid. Den nye jobben kan drives hjemmefra, da det dreier seg om masassje/muskelterapi. Enkeltmannsforetak er allerede blitt opprettet. Alternativet til å leie lokaler ute på markedet, er å innrede egne lokaler i egen bolig.

    Det jeg lurer på er hvordan det er skattemessig med å drive næringsvirksomhet i egen bolig ? Hva vil lønne seg i vår situasjon ?

    Alternativ 1:
    Kjøpe stor enebolig med utleie leilighet ? Regner med 3500 kr. i
    månedlige leieinntekter. Min kone må leie næringslokaler på det åpne markedet. Ca 3000 kr. i månedlige utgifter.

    Alternativ 2:
    Kjøpe stor enebolig, og innrede kjelleren med tanke på min kones
    næringsvirksomhet, og ingen leilighet. Aner ikke om det er lønnsomt, eller hvordan det da blir med utgifter/inntekter/skatt etc.

    Alternativ 3:
    Kjøpe stor enebolig, og innrede kjelleren med tanke på både leilighet OG næringsvirksomhet. Aner ikke om det er lønnsomt, eller hvordan det da blir med utgifter/inntekter/skatt etc. Klarer du utfra disse alternativene å se hva som vil lønne seg i vår situasjon ?

    Jeg sliter med å finne frem i jungelen av regler/lover/skatt osv. Setter pris på tilbakemelding, eventuelt at du henviser meg til rette vedkommende som har god kompetanse på dette området.
    Mvh,
    Roy Karlsen


- SVAR:
Jeg er som nevnt ingen skatteekspert. Hva som vil være mest lønnsomt i det foreliggende tilfellet avhenger også av en rekke omstendigheter som du ikke nevner samt en rekke usikre begivenheter som ennå ikke er inntrådt.

Hvor stor del av utleieenheten er det snakk om å leie ut ?

Hvordan er boligen disponert ?

Hvilke ominnredningskostnader vil du få ?

Kanskje vil din kone være best tjent med å drive i AS dersom AS skal leie av deg/dere ?

Hvor stor omsetningen vil din kone kunne påregne ?

Hvor pålitelige og stabile leietakere kan du påregne å få ?

Så snart det blir aktuelt med huskjøp bør du kanskje koste på deg en times rådgivning hos advokat. På vårt kontor har vi for eksempel kompetanse på alle de rettsområdene som dine spørsmål berører.

Et råd med noe mening forutsetter imidlertid en dialog med deg om hvilke momenter du ønsker å vektlegge (Samtlige av dine tre alternativer har plusser og minuser ved seg).


  • Hei
    KJØPTE EN LEIL. PÅ TØYEN 3-ROMS BRUTTAREAL 66 KVM NETTO 59 MEN DA VI MÅLTE OPP LEIL. VAR DET KUN 54 KVM. NETTO DETTE ER GANSKE STOR FORSKJELL PÅ SÅ LITE PLASS
    HVA GJØR VI NÅ
    - mvh Meliha

- Svar:
Selgeren svarer som hovedregel også for arealavvik. I dette tilfellet ligger nok avviket noe i grenseland for hva dere kan gjøre gjeldende som en erstatnings-/prisavslagsbetingende mangel.

Jeg kan vanskelig ta stilling til hvorvidt dere bør rette et mangelskrav mot selgeren uten å ha sett leiligheten og takstene, samt tatt stilling til hvilke oppmålingsprinsipper takstmennene har lagt til grunn (F.eks reiser skråtak en del kompliserte problemstillinger).

Hvis dere har en innboforsikring med rettshjelpsdekning burde dere uansett få en advokat til å vurdere saken for dere.

  • Hei
    I 1996 kjøpte vi en generasjonsbolig. Vi bodde der frem til vi kjøpte nytt hus i 2000. Vi flyttet da inn i ny bolig og har siden den gang leid ut de 2 leilighetene i generasjonsboligen.

    Vi vil nå selge generasjonsbolig, men for å få gevinst skattefri så har vi planer om å bo der i 12mnd (innfri boplikt). Flytter inn i den største leiligheten.

    Er dette en akseptabel måte å gjøre det på? Eller blir dette sett på som spekulativt? Slipper jeg unna skatt på gevinst? Jeg kan nevne at jeg i samme periode vil ta en større ombygging og opp pussing på det"nye" huset det året vi bor i generasjonsboligen, og av den grunn er ikke dette huset mulig å bo i i denne perioden.
    Mvh
    Raymond Saltvedt

- SVAR:
Når det gjelder skattemessige spørsmål så skal jeg være noe forsiktig med å gi krystallklare råd.

Slik du beskriver det så kan jeg imidlertid ikke se noen problemer med gjennomskjæring. Skattereglene er jo gjerne firkantet og det gjelder like mye til gunst som til ugunst for skatteyteren.

Så lenge du rent faktisk bebor mer en halvparten av utleieverdien i boligen i mer enn 1 av de 2 siste årene før realisasjonen så skulle dette være helt i orden. (For ordens skyld; Det er på den annen siden ikke tilstrekkelig å bare melde flytting til folkeregisteret!)

  • Hei.
    Jeg har en leilighet som jeg har ca 380.000 i lån på. Regner med at jeg får solgt denne for ca 900.000 Jeg er under omskolering grunnet bilulykke og er derfor trygdet.

    Jeg kan må ha større hus/leilighet grunnet familie økning. Men får beskjed om at jeg ikke kan få lån pga at trygd ikke er inntekt. Hva anbefaler du meg å gjøre?

    MVH
    Marius

- SVAR:
Spørsmålet er ikke trygd eller inntekt. Det sentrale vil være hvordan banken vurderer dine inntektsmuligheter, egenkapital etter salg av nåværende leilighet, lånebehov og pantesikkerheten.

Jeg anbefaler deg å søke lån hos flere finansinstitusjoner og fremlegge regnestykker som dokumenterer din betjeningsevne og bankenes sikkerhet.

  • Hei,
    Jeg tegnet kontrakt med og leide ut huset mitt til en legefamilie i
    sommer. Familien trakk seg imidlertid fra kontrakten, men godtok å
    forholde seg til oppsigelsestiden på 2 mnd.

    Etter at 1 mnd av oppsigelsestiden er gått, velger de uten forvarsel å flytte. Husleie for den siste mnd ble ikke betalt.

    I ettertid har jeg fått et rekomandert brev hvor de unnskylder seg med at de mener en utvendig tretrapp i dårlig forfatning mm. Hva bør eller kan jeg foreta meg? Er forbrukerkontoret stedet å henvende seg?
    Mvh Jon Evert

- SVAR:
Dette spørsmålet er vanskelig å besvare uten at jeg har sett husleiekontrakten.

Slik jeg vurderer situasjonen ser det ut til at du er enig med leietakeren om at det gjenstår 1 måneds husleie. Samtidig mener leietakeren å ha krav på motregning for det samme beløp med grunnlag i et prisavslagskrav som følge av mangler ved utleieobjektet.

Jeg kan i dette tilfellet ikke se andre utveier enn å ta ut forliksklage mot leietakeren.

Det du da må vurdere er imidlertid om en slik prosess "koster mer enn det smaker". Det er dessverre slik at hvis tvistesummen er forholdsvis lav så kan det i mange tilfeller være like greit å la saken ligge (med mindre saken er 100% og motparten er søkegod).

I dette tilfellet ser det ut til at du typisk ville vært i en langt bedre posisjon hvis du hadde avkrevd leietakeren depositum.

  • Hei
    Har bodd i den største leiligheten i min 2 mannsbolig over 1 år nå, jeg vurderer å seksjonere boligen i 2 enheter og selge 1 eller begge. Ligger det noen skattefeller her?

    Hilsen Frank Arne Nordås

- SVAR:
Skatterett er ikke mitt spesialfelt og opplysningene er for begrensede til at jeg uansett kan vurdere alle tenkelige "skattefeller".

Så lenge du har bebodd mer enn halvparten av utleieverdien i boligen i mer enn 1 av de to siste år før realisasjonen kan jeg i alle fall ikke se at dette skulle utløse gevinstbeskatning.

For sikkerhets skyld bør du uansett kanskje ta en telefon til likningskontoret ?

  • Hei.
    Vi kjøpte en bolig med fuktskader på badet for 6 mnd. Vi har kjøpt
    boligforsikring, da vi kjøpte huset. Vi var bevist skaden på badet da vi kjøpte huset. Det står i salgsoppgaven at badet må renoveres. Nå har det seg slik at selger var med på visning og viste oss veggen der fukten var.

    Baderomstapetet var tatt bort ved dusj (åpen dusj uten dusjkabinett) og det var der en flegg med råteskade eller lignende. Nå i ettertid merker vi kraftig fuktlukt på badet. Vi har ikke gjort noe med det ennå, men har vi mulighet på erstatning her? Vi har kontaktet boligforsikringen og fått beskjed om at vi må ta en takst og det deretter blir vurdert.

    Mvh Helge Myrvang

- SVAR:
Slik du beskriver faktum kan det virke som om mulighetene er små. Din forsikring vil neppe dekke utbedringskostnadene til et bad som var renoveringsklart lenge før forsikringen ble tegnet.

I og med opplysningene som ble gitt i salgsdokumentene og på visningen synes det heller ikke som dere har noen sak mot selger. Jeg tar dog forbehold for hva en takst måtte avdekke av omfang og årsaker til råteskadene.

  • Hei.
    Jeg og min mann kjøpte en enebolig høsten 2003. Boligen er fra 1984 og har blitt pusset opp i de senere år før vi kjøpte den.Vi har i ettertid oppdaget at det er skjevheter i huset, det merkes godt på dører osv.

    I salgskontrakten står det at det er litt skjevheter, men vi har
    oppdaget at det er mer enn det som står der.For noen år siden var det ras bak huset her, og endel av hagen og huset ble da litt skjevt.

    Dette har jo blitt rettet opp av kommunen ( hagen).Har vi noen rettigheter i forhold til dette? En annen ting er badet som har blitt pusset opp av de forrige eierene.

    I kontrakten står det at det har blitt pusset opp av fagfolk,noe de forrige eierene ikke var. Dette har vi fått høre fra andre mennesker. De selv nekter for det.

    Flisene bærer tydelig preg av å ha blitt lagt av en amatør, der de står hulter til bulter.Dette så vi ved besiktigelse av huset, men en annen ting er at når vi bruker dusjen (ikke dusjkabinett) så blir det vått under flisene på gulvet midt på gulvet, et stykke fra dusjen.Det kan vel ikke være bra?

    Vi har ikke gjort noe med disse problemene da vi har stridd med mange andre problemer iforhold til huskjøpet.Men hvordan går man fram når det gjelder sånne saker?? Kan i samme slengen si at vi ikke har så bra forhold til de forrige eierene, da de ikke holdt seg til kontrakten slik de burde...
    - mvh Rita N.

- SVAR:
Det høres ut som dere snarest burde oppsøke en advokat til å bistå dere. Hvis dere har innboforsikring så vil dere også ha dekning for advokatkostnadene gjennom denne polisen (minus en egenandel på kr 4000 + 20% av det overskytende).

Første trinn blir da å engasjere en takstmann som utarbeider en fullstendig mangelstakst på huset. Dernest må dere holde det som er avdekket av mangler opp mot hva som er opplyst i salgstakst, prospekt, kjøpekontrakt mv.

Utgangspunktet er at boligen skal være i samsvar med det som er avtalt. Selgeren svarer således for avvik fra det avtalte. Selgeren svarer også ubetinget for uriktige og tilbakeholdte opplysninger om foreliggende mangler og dette ansvaret gjelder også for opplysninger gitt av megler, selgers takstmann osv.

De fleste eiendommer blir solgt "as is". For mangler som ikke kan tilbakeføres til mangelfulle/tilbakeholdte opplysninger er det i loven et krav til at mangelen må være "vesentlig" for at dere skal kunne kreve prisavslag/erstatning. Mangelen vil gjennomgående bli betraktet som "vesentlig" dersom utbedringskostnadene utgjør mer enn 3-4% av kjøpesummen.

Når det gjelder skjevhetene er det svært viktig å få brakt omfanget på det rene. Med de opplysningene som er gitt om skjevheter er det dessverre slik at dette nok skjerper kjøpers undersøkelsesplikt, og dere kan selvfølgelig ikke gjøre gjeldende som mangel omstendigheter som dere var oppmerksomme på da dere kjøpte eiendommen. Selgers opplysningsplikt går imidlertid foran og hvis manglene var langt mer omfattende enn opplyst har dere trolig en svært god sak.

Når det gjelder badet så mener jeg at dere også har en god sak. Når det er opplyst at arbeidet er utført av fagfolk så er dette jevngodt med at arbeidet skal være forskriftsmessig utført. Ett minstekrav er i alle fall at badet da er tett.

Etter avhendingsloven § 4-19 er det et krav om at dere må reklamere innen rimelig tid etter at dere oppdaget mangelen/manglene og etter 5 år fra overtagelsen vil det uansett være for sent. Boligen ble kjøpt i 2003 og etter hva jeg kan skje bør dere uansett foreta dere noe så snart som mulig. Lykke til !

  • Hei,
    Vi har kjøpt en nybygd leilighet som vi har betalt fullt ut, men vi har
    oppdaget en del mangler i ettertid.

    Hvilke rettigheter, og med hvilke virkemidler kan vi få utbygger til å
    utbedre feilene?

    Utbygger har gått gjennom leiligheten sammen med oss, og vi har
    skriftlig at utbygger anerkjenner feilene, og de har sagt at de skal
    rette i alle fall noen av feilene, men ingenting skjer. Vi overtok
    leiligheten i april. Kan vi kreve en erstning i stedet for at utbygger
    utbedrer feilene?

    Type feil:
    - skjeve vegger (ikke 90 grader i hjørnene) på badet, 2-4cm på 150cm vegg

    - dårlig listing og listverk, her er noe utbedret
    - fall fra sluk på vaskerom
    - laminat som er lagt virker å bule opp i skjøtene
    - fliser på bad har sprekker
    - ingen innvendige nøkler
    - ytterdør og terrassedør vanskelige å åpne. Utbygger sier de er montert
    feil og skal byttes.
    - levert furu karmer til hvite dører.

    Mvh Kristian

- SVAR:

Jeg skulle gjerne likt å vite hvorvidt dere har kjøp en nøkkelferdig bolig eller om dere har betalt under veis for byggeprosjektet. Dette har betydning for hvorvidt det er avhendingslovens eller bustadoppføringslovens regler som gjelder.

Uavhengig av regelverk er det imidlertid utvilsomt at dere kan kreve samtlige mangler rettet. Etter begge regelsett kan dere kreve retting av manglene.

Motsatt kan selger/utbygger møte et krav om erstatning eller prisavslag med tilbud om retting. Hvis selger/utbygger tross stadige purringer og lovnader om å utbedre ikke gjør dette har hans rett gått tapt, Dere vil da åpenbart kunne kreve prisavslag eller erstatning tilsvarende kostnadene for å få manglene rettet av andre.

Slik du beskriver leiligheten kan det se ut til at manglene er nok så omfattende.

Hvis du fortsatt får trøbbel med å få utbygger/selger på banen bør du så tidlig som mulig sørge for å skaffe deg juridisk bistand. Omfanget av manglene bør snarest klarlegges av objektive sakkyndige og du bør få bistand til å rette krav mot selger/utbygger. Jeg vil også tro at du har en retthjelpsdekning over forsikringspolisen din.

  • * Hei!
    Jeg vurderer å bygge om min kjeller til hybel/leilighet og lurer i den
    forbindelse på hvilke byggmessige krav som stilles?
    Audun

- SVAR:
Det er noe ulikt om du bare skal leie ut en hybel eller om du tar sikte på egen uteleienhet med egen inngang.

Begge deler er imidlertid søknadspliktig til kommunen og det stilles krav til at boenheten skal være egen branncelle.

Videre må enheten være tilstrekkelig lydisolert og det må foreligge tilfredsstillende rømningsveier (eks fra soverom og ut dør eller trapp)

Det stilles også krav til minimum 10% lysflater(les: lys og utsyn). I snitt må takhøyden være over 2,20 m og som hovedregel må takhøyden være 2,40 m. Regelverket ligger for øvrig ute på www.be.no.

  • Hei!
    Vi har en stor enebolig vi vurderer å selge. Pr idag er eneboligen
    vertikaldelt i to leiligheter, men den opprinnelige planen var å åpne opp imellom for å disponere hele boligen selv.

    Vi leier i dag ut halve
    boligen. Mitt spørsmål til deg er - hva vil være mest lønnsomt ved et evt salg? Hva er mest salgbart - en stor enebolig (ca 250 kvm) eller leilighet (125 kvm) + tilsvarende utleieleilighet. Boligen ligger ca 1 time nord for Oslo.
    Nina

SVAR: