Ola mobil-Nordmann mer sofistikert enn naboene

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tror du at nordmenn er spesielt opptatt av det siste nye på mobilen? I såfall tror du rett. Vi er best på mobil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vis Ola Nordmann en gadget, og han kjøper den.Vis Ola Nordmann en gadget, og han kjøper den.

Nokias mobilundersøkelse 2005 tegner et mønster av hvordan skandinavene bruker mobiltelefonen, og hva de ønsker seg av egenskaper.

Konklusjonen er entydig.

Nordmenn er betydelig mer interessert i avanserte mobilfunksjoner enn dansker og noe mer avansert enn svensker, og holdningen til tjenestene har endret seg radikalt de siste to årene. Nokias mobilundersøkelse 2003 avdekket at halvparten av nordmennene trodde at de aldri kom til å kjøpe mobiltelefon med kamera, 6 av 10 mente at de ikke ønsket å ta bilder med telefonen, og 2 av 3 sa at de ikke ønsket å spille inn videosnutter og sende disse videre til andre.

Det står i sterk kontrast til hva nordmenn i dag ønsker seg av mobile tjenester og innhold.

Stor interesse for e-post, mobilt Internett og musikk


Nokias mobilundersøkelse 2005 bygger på svar fra 1000 mobilbrukere i hver av de skandinaviske landene, og har avdekket hvordan vi benytter oss av mobiltelefonen, og hvilke ønsker og forventninger vi har til nye avanserte funksjoner. Dansker er de minst avanserte mobilbrukerne i Skandinavia, mens nordmenn utnytter i stor grad de muligheter som de nye avanserte mobiltelefonene gir.

Vi vil gjerne ha mulighet og frihet til å lese avisen på nettet, sjekke e-post når som helst, spille inn videosnutter, høre på musikk, og sende bilder til familie og venner. Hele 37 % i Norge, 33 % i Sverige og 23 % i Danmark peker på mobil e-post som en viktig funksjon, og samtidig vil 30 % av nordmennene, 24 % av svenskene og 15 % av danskene gjerne skaffe seg en mobiltelefon med nettleser.

- Mobiltelefonen har utviklet seg til et multifunksjonelt redskap som har blitt en integrert del av nordmenns hverdag. I dag kan man bruke mobiltelefonen til langt mer enn å bare ringe og sende sms. Undersøkelsen viser at både svensker og dansker, men spesielt nordmenn, er svært interessert i nye teknologiske muligheter som blant annet mobil e-post, mobilt Internett og musikk, sier Eric Anderbjörk, ansvarlig for Nokia Enterprise i Skandinavia.

Totalt sett mener 29 % av nordmennene, 28 % av svenskene og 19 % av danskene at radio er viktig eller meget viktig. 23 % av nordmennene, 27 % av svenskene og bare 15 % av danskene sier at Mp3 er en viktig eller meget viktig funksjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nordmenn mest interessert i kameramobiler


Nokias mobilundersøkelse 2005 viser at skandinavene i stor utstrekning bruker mobilens kalenderfunksjon som et planleggingsverktøy i hverdagen. Hele 56 % i Norge, 45 % i Sverige og 34 % i Danmark mener mobilens kalenderfunksjon er viktig eller meget viktig.

Når det gjelder MMS er nordmenn i en særklasse. 36 % av nordmennene viser stor interesse for bildemeldinger, mens det tilsvarende tallet for svensker og dansker er henholdsvis 24 % og 13 %. Svært mange har svart at den neste mobiltelefonen som de kjøper skal ha megapikselkamera, og også her ligger Norge fremst (44 %) etterfulgt av Sverige (42 %) og Danmark (29 %).

Hele 7 av 10 skandinaver vil ha en skjerm med høy oppløsning, og fordelt på de enkelte landene mener 70 % av nordmennene, 78 % av svenskene og 60 % av danskene at skjermen er viktig eller meget viktig.

- Undersøkelsen viser at interessen for å ta bilder og sende de til andre har økt, og det er nordmenn som har sterkest hang til MMS blant skandinavene. Dette er et område innenfor mobilteknologien som har vist seg å være ekstremt populært blant nordmenn, og brukerne har høye forventninger til bildekvaliteten, sier Tomas Chatzopoulos, Business Manager Imaging Multimedia Nordic.

Mange skandinaver benytter seg av mobile tjenester til blant annet å søke etter informasjon og underholdning, til å finne veien, søke etter nyheter eller for å delta i konkurranser på fjernsyn. Også på dette feltet er det nordmenn som baner vei. Mens 42 % av nordmennene bruker mobile tjenester 1 gang om uken eller oftere, er tallet for Sverige 35 % og bare 22 % for Danmark.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

SMS er viktigst for nordmenn


Ikke overraskende har tekstmeldinger slått rot i Norge, og det er viktigere for nordmenn enn for svensker og dansker. Nokias mobilundersøkelse 2005 viser at for nesten alle nordmenn (91 %), for en stor del av svenskene (83 %) og for mange dansker (67 %) er SMS en av de helt sentrale funksjonene ved mobiltelefonen.

Mobiltelefonens utseende og design har stor betydning når skandinavene skal kjøpe ny mobil. Om mobilen får plass i vesken eller lommen, eller om den er grønn eller sølvfarget, er ikke likegyldig. Spesielt er svenskene svært bevisste på hvordan mobiltelefonen skal se ut. Hele 42 % i Sverige, 30 % i Norge og 25 % i Danmark gir uttrykk for at fargen på mobilen har stor betydning. Størrelsen er enda viktigere. 83 % av svenskene, 74 % av nordmennene og 71 % av danskene fremhever størrelsen som en faktor som har stor innflytelse på valg av mobiltelefon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De unge er mest avansert

Alle aldersgrupper er opptatt av mobiltelefoner, men det er klare forskjeller mellom de ulike aldersgruppenes mobilvaner og preferanser. Spesielt er det de unge som tar i bruk alle mobilens funksjoner. De mellom 15 og 24 år er spesielt interessert i SMS, MMS, kamera- og videofunksjon og mobile tjenester, men setter også større pris på radio og Mp3 enn andre aldersgrupper. Denne gruppen utgjør 43 % og 38 % av de som har svart at henholdsvis Mp3 og radio er viktige funksjoner på mobilen. Hele 27 % av nordmenn mellom 15 og 24 år foretrekker en mobiltelefon med Mp3-spiller i stedet for en separat Mp3-spiller.

De unge er også den aldersgruppen som bruker telefonens kamera mest, og mange foretrekker å ta bilder med mobiltelefonen fremfor et vanlig kamera. Dette er tilfelle for 34 % av unge dansker, 21 % av svenske ungdommer og 20 % av unge nordmenn. Yngre aldersgrupper er også mer motebevisste enn andre, og over halvparten av ungdommen i Skandinavia er opptatt av telefonens farge.

Få regionale forskjeller i Norge


Undersøkelsen avdekker få regionale forskjeller i Norge. Det er omtrent like mange i hver region som svarer at SMS, MMS, video, kalender, Mp3, spill og underholdning er viktig eller meget viktig, og det er liten forskjell på urbane og mer rurale strøk.