Meny

Lover deg biler som nekter å kollidere

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bill Gates og Bill Ford tror at fremtidens biler blir kollisjonsfrie. De vil simpelthen nekte å kollidere med noe.

Snart kan dette være en umulighet.Snart kan dette være en umulighet.

Microsofts toppsjef Bill Gates og Fords toppsjef Bill Ford tror at fremtidens biler blir kollisjonsfrie.

- Til slutt kan det hende vi får biler som nekter å kollidere, sa Gates til deltakere på Microsoft Global Automotive Summit som ble holdt i Detroit nylig.

Spørsmålet er bare om du tør å la selskapet kjent for «En ukjent feil har oppstått. Vennligst start maskinen på nytt» ta ansvaret for bilen din.



Hvis du tør, kan du se frem til å få ting som høyoppløselige dataskjermer, talegjenkjenning, digitalkamera og tidsplanlegger som komponenter i bilen din, sammen med navigeringsutstyr og adgang til databanker om trafikk, veienes tilstand og annet som er kjekt å vite når du er ute på tur.

Og dersom du svarte nei på spørsmålet om du ville la Microsoft være din ledestjerne blant asfalt og møtende trailere, så skal du vite at det allerede kan være for sent.


Allerede finner du Microsoft-teknologi i 25 ulike biler fra 13 ulike bilprodusenter, i følge USA Today.

Den minner om den gamle historien om hvordan Gates skal ha ertet på seg bilbransjen med utsagnet om at «dersom General Motors hadde vært like frampå teknologisk som dataindustrien, ville vi alle kjørt i biler til 25 dollar som gjør 400 kilometer på literen».

General Motors sa seg enig i at dette kanskje kunne stemme, men «i så fall ville vi kjørt rundt i biler som kræsjer to ganger om dagen».



Spøkefugler har tilføyd lange lister om hvordan trafikkbildet for øvrig vil se ut dersom Bill Gates får kontrollen over bilene.


Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus