Ny norsk nettsvindel

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bankkunder må se opp for nye svindelmetoder via Internett.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I går mottok flere bankkunder en epost som utgav seg for å komme fra DnB NOR. I eposten ble kundene oppfordret til å gi fra seg person- og kontoopplysninger grunnet sikkerhetsproblemer i bankens datasystem.

NRK melder at eposten linket til en side som både så profesjonell ut og var svært lik DnB NORs egne sider. Men, i virkeligheten tilhører siden en server i Texas og har ingenting med banken å gjøre. Dermed ville all informasjon kundene skrev inn havne hos kriminelle svindlere.

Siden er nå slettet.

I følge TV2 Nettavisen er det første gang en norsk bank og deres kunder har blitt utsatt for denne type svindelforsøk som kalles «phishing».

- Jeg tror det er første gang vi opplever dette i Norge, og rettet direkte mot oss, sier informasjonsrådgiver Anders Bigset i DnB NOR til avisen torsdag kveld.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå ber DnB NOR kunder som har gitt fra seg informasjon til svindlerne, om å ta kontakt med banken.

- De som har vært inne og lagt igjen kortnummer og pinkode før siden ble stengt, må ta kontakt med banken umiddelbart for å sperre kontoen sin. Men vi håper folk skjønner at vi ikke aldri henvender oss til kundene på denne måten, sier informasjonssjef Eivind Grønstad i DnB NOR til NTB.

Det er ikke klart hvor mange kunder som har blitt rammet av svindelen.

- NRK: Svindlere i aksjon

- Aftenposten: Svindelforsøk mot Dnb-kunder

- TV2 Nettavisen: Bankkunder forsøkt svindlet

- DnBNOR

Mange banker og finansinstitusjoner, spesielt i engelsktalende land, er blitt utsatt for såkalt «phishing». Dette er en form for svindel på Internett der kundene blir lurt til å oppgi fortrolig informasjon til hackere. Bankkunder har mottatt e-post eller telefoner der de f.eks. er blitt bedt om passord på nettbank, kortnummer og PIN-kode.

(Kilde: Nordea.no)