Ny norsk nettsvindel

Bankkunder må se opp for nye svindelmetoder via Internett.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I går mottok flere bankkunder en epost som utgav seg for å komme fra DnB NOR. I eposten ble kundene oppfordret til å gi fra seg person- og kontoopplysninger grunnet sikkerhetsproblemer i bankens datasystem.

NRK melder at eposten linket til en side som både så profesjonell ut og var svært lik DnB NORs egne sider. Men, i virkeligheten tilhører siden en server i Texas og har ingenting med banken å gjøre. Dermed ville all informasjon kundene skrev inn havne hos kriminelle svindlere.

Siden er nå slettet.

I følge TV2 Nettavisen er det første gang en norsk bank og deres kunder har blitt utsatt for denne type svindelforsøk som kalles «phishing».

- Jeg tror det er første gang vi opplever dette i Norge, og rettet direkte mot oss, sier informasjonsrådgiver Anders Bigset i DnB NOR til avisen torsdag kveld.

Nå ber DnB NOR kunder som har gitt fra seg informasjon til svindlerne, om å ta kontakt med banken.

- De som har vært inne og lagt igjen kortnummer og pinkode før siden ble stengt, må ta kontakt med banken umiddelbart for å sperre kontoen sin. Men vi håper folk skjønner at vi ikke aldri henvender oss til kundene på denne måten, sier informasjonssjef Eivind Grønstad i DnB NOR til NTB.

Det er ikke klart hvor mange kunder som har blitt rammet av svindelen.

- NRK: Svindlere i aksjon

- Aftenposten: Svindelforsøk mot Dnb-kunder

- TV2 Nettavisen: Bankkunder forsøkt svindlet

- DnBNOR

Mange banker og finansinstitusjoner, spesielt i engelsktalende land, er blitt utsatt for såkalt «phishing». Dette er en form for svindel på Internett der kundene blir lurt til å oppgi fortrolig informasjon til hackere. Bankkunder har mottatt e-post eller telefoner der de f.eks. er blitt bedt om passord på nettbank, kortnummer og PIN-kode.

(Kilde: Nordea.no)



Personvernpolicy