King of Fighters: Maximum Impact

Artikkelen fortsetter under annonsen

SNK forsøker å flytte ærverdige «King of Fighters» over i 3D med «KOF: Maximum Impact». Kan de lykkes der så mange andre har feilet før dem?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvorfor 3D?

Den spilltypen som har overlevd lengst i god gammel 2D-stil er nok kampsportsspillene.

Fremdeles produseres det en rekke slike 2D-spill, selv om de fleste leveres fra et par japanske firma. Men, etterhvert har markedet for disse skrumpet betraktelig her i vesten, til nærmest nisjestatus.

For å opprettholde salget har derfor mange av disse spillene litt etter litt blitt «oppgradert» til 3D-grafikk, med vekslende hell.

Ofte er det spillbarheten som lider under slike konverteringer, det blir fryktelig lett å glemme at ny grafikkmotor ikke er hele jobben.


Todimensjonal kamp i tre dimensjoner

Det finnes jo selvfølgelig hederlige unntak fra regelen, og forventningene var dermed ikke skrudd helt i bånn før «KOF» ble startet opp.

Noen animasjoner introduserer karakterene og forsøker å forklare noe som minner om et slags plott. Syltynt er vel ganske dekkende for forsøket, men greit nok, dette er ikke sjangerens styrke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dessverre slutter ikke problemene der. Spillet mangler nemlig det meste når du først kommer igang.

Grafikken på arenaer og personene er helt grei, men spillfølelsen er veldig gammeldags og ikke engang spesielt bra sammenlignet med de beste fra 2D-æraen.

Spill som «Dead Or Alive» og «Mortal Kombat» gjør noe ut av den ekstra dimensjonen med sine interaktive omgivelser, det gjør slettes ikke «KOF».

De fem forskjellige spillemodusene byr heller ikke på nevneverdig variasjon, og med mindre man synes trailervideoene til to andre SNK spill er fryktelig spennende er det lite positivt å finne i pakken.


Maksimal skuffelse

Det er dessverre lite positivt å si om «KOF:Maximum Impact», det hele ender opp med å være en stor skuffelse. Jeg er redd selv ikke svorne tilhengere av serien vil bli særlig begeistret for dette.

Når det finnes så utrolig mange bra kampsportspill er det beste bare å glemme dette begredelige forsøket helt.

En klar advarsel til både spillere og SNK, dette duger ikke på noen som helst måte!

Spillfakta


• Plattform: PS2
• Utgiver: Atari
• Utvikler: SNK Playmore
Hjemmeside

Les flere anmeldelser av «UEFA Champions League 2004-2005»


Gamer.no
Gamerankings

FAQ/Koder


GameFaqs

Mer i Nesteklikk:


Spillomtaler