Overvåker norske blogger

Artikkelen fortsetter under annonsen

Medieovervåkningsselskapet Agent25 begynner å overvåke norske blogger på lik linje med andre relevante kilder på nett.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Agent 25 ser bloggen din.Agent 25 ser bloggen din.

«Trenden er tydelig, blogger på nettet er blitt flyttet fra studentrommet til styrerommet og får en stor betydning som nyhetskilde blant medieovervåkere», skriver selskapet i en pressemelding.

Den amerikanske avisen Fortune utnevnte blogg som årets fremste trend innenfor IT. Under tsunamikatastrofen var mange av disse blogger veldig godt besøkt og sitert av de store tradisjonelle mediekanalene, som viser at en blogg er den raskeste kanalen for informasjon.

I Norge finnes mellom 6.000 og 10.000 blogger og antallet vokser raskt. Det ble skrevet dobbelt så mange artikler om blogger i januar 2005 sammenlignet med samme periode i 2004 i norske kilder på internett.

En blogg er årets viktigste nyhetskilde, sier Agent25, som nå starter overvåkning av norske blogger for sine kunder.

- Vi har tidligere fått mange forespørsler fra våre kunder om å overvåke engelskspråklige blogger for at de skulle kunne fange opp nyheter før de når de tradisjonelle mediene. Nå ser vi at etterspørselen av norskspråklige blogger øker, sier Robert Tinterov, som er administrerende direktør hos Agent25 Group AB.

Den mest kjente norske blogg drives ifølge Agent25 av Bjørn Stærk på bearstrong.net.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen


Mindre anerkjente personer


Til Agent25s overvåkning av norske nyhetskilder kommer nå blogger som drives av personer med plattform innom media og politikk, men også de som drives av det selskapet kaller «mindre anerkjente personer», granskes og legges til som kilder.

Til å begynne med legges det et titals blogger inn blant overvåkningsobjektene, men antallet forventes å øke raskt.

- Vi kommer til å prioritere de blogger som skriver om saker av interesse for våre kunder. Vi finner dem gjennom egen research, men også gjennom at en blogger tar kontakt med oss for å få være i vårt kildearkiv, sier Robert Tinterov.