Shining: «In The Kingdom Of Kitsch You Will Be A Monster»

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jaga på syre møter en ekstrem form for Kaada

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Shining: «In The Kingdom Of Kitsch You Will Be A Monster»
(Rune Grammofon/ECM/Grappa)

Med plateselskapene Rune Grammofon og Smalltown Supersound har Norge fått fram to selskaper som oser såvel kredibilitiet som kvalitet. Her får flere av Norges mest talentfulle og eksperimentelle jazz/elektronika-artister mulighet til å utfolde seg.

Greit nok at artistene deres neppe selger i bøtter og spann her hjemme, men de representerer like fullt nyskapende elementer og musikalske utfordringer vi alle har et eller annet behov for.

På samme tid er det oftest disse artistene (les Jaga Jazzist, Kim Hiorthøy, Alog, Deathprod, Lasse Marhaug og Supersilent, samt Lars og Martin Horntveth) som får særlig grad av oppmerksomhet utenfor Norges grenser.

Grunnene kan være mange, men sannsynligvis henger det sammen med det at disse i motsetning til de fleste andre artister leverer originale (og tidvis banebrytende) saker!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Progressiv rock
Så kan også sies om kvartetten Shining, som med «In The Kingdom Of Kitsch You Will Be A Monster» leverer sin tredje plate.

Bandet ble startet i 1999 av Jørgen Munkeby, og slapp de påfølgende jazzinfluerte albumene «Where The Ragged People Go» i 2001 og «Sweet Shanghai Devil» i 2003.

Med sitt seneste album har Munkeby og resten av bandet, bestående av Aslak Hartberg (Klovner i Kamp), Torstein Lofthus og Morten Qvenild (In The Country, Susanna & The Magical Orchestra), gjort sitt for å redefinere endel grenser innenfor jazzmusikken. Nuvel, jazz er neppe ordet man umiddelbart leter etter, etter eks antall gjennomlyttinger av «In the Kingdom...»

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Enkelte har ytret merkelappen progressiv (art) rock, noe som man forsåvidt kan enes om hvis man med dette ilegger en betydning av en musikkform som har utviklet seg utenfor rammene av regulær rockemusikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Likevel er dette så mye mer enn progrock!

Kick Off

Riktignok har den godeste Munkeby gjenoppdaget de elektriske gitarene, men musikken til Shining beveger seg innenfor en hel haug med stilarter.

Her er det støy, rock og jazz, eksperimentelt, filmatiske uttrykk, hardt komp, heftige taktskifter, neddempet orgel i reneste Kaada-stil, groovy saksofon, skrikende gitarer og generelt en hel haug med lyd.

Det er som om en forstyrret men kompromissløs maler skulle gå til verks på et av sine hovedverk!

For å dra det inn i spillverdenen, kan albumet sammenlignes med å spille blitz-formasjonen på gode gamle Kick Off 2. Det var 3-2-5 (eller var det 2-3-5) og absolutt alle i angrep. På denne måten gikk man til verket med en målsetning om å øse over motstanderen i en all-out-attack hvor det på ingen måte skulle tas fanger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men der vi i Kick Off kjørte denne formasjonen når vi fortvilt prøvde å ta igjen en ledelse, kjører Shining blitz-formasjonen omtrent fra første spadetak. Selv om de legger inn noen hvileskjær («Where Death Comes To Cry», «Magazine RWRK», «You Can Try The Best You Can»), kjører de beinhardt på det i det sekundet du er i ferd med å slappe av.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hør eksempelvis på det herlige fløyte/sax/bass-kompet på «Goretex Weather Report». Funky som bare det, men idet gruppa dunker til etter ett minutt skjønner du kanskje at dette ikke er et album for sarte mager...før låten så roer ned igjen med et herlig tema. Kult!

Obligatorisk
Hvis man skal ta sikte på å oppsummere «In The Kingdom...», ender man opp med en karakteristikk som tilsier at dette er musikk for fåtallet, men som jeg likevel anbefaler på det varmeste for de som vil opparbeide seg referanserammer innen populærmusikken.

Det er forvirrende og merkelig, men hvorfor skal vi absolutt være så konvensjonelle?

Svevende, stemningsfull og interessant (om ikke akkurat verdens sterkeste) femmer.

• Andreas Hessen Schei fra Jaga Jazzist har siden albumets innspilling erstattet Morten Qvenild.

• Shining: Hjemmeside

Mer i Magasinet:


Musikk
Plateanmeldelser