XP.no - The Gadget Report

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norskbloggens utvalgte denne uken er en kommersiell blogg. «XP.no - The Gadget Report» handler om dingser.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Blogger er mer enn nettdagbøker. Det finnes en rekke mer eller mindre vellykkede kommersielle blogger, også på norske doméner.

En slik blogg er «XP.no - The Gadget Report», som til tross for det engelskklingende navnet er forfattet av en nordmann på norsk.

Et slags norsk, hvertfall.


Språk


XP.no - The Gadget Report


• Blogger: Thomas Eriksen
• URL: XP.no

Pluss


  • Tilløp til entusiasme
  • Klart fokus
  • Lovende design

Minus


  • Dårlig språk
  • Lite originalt innhold
  • Dusinvare

Allerede i beskrivelsen av seg selv slår XP.no an tonen:

«XP er en online gadget- anmelder dedikert til det siste innen gadgets, ekstraordinære og eksepsjonelle konsumer- produkter.»

Artiklene forøvrig holder kanskje et ørlite høyere nivå. Alt i alt holder imidlertid ikke denne bloggen mål hva gjelder språk.

Terningkast: 2

Innhold


«Gadget» (eller kanskje «gædsjett»?) finnes ikke som oppslagsord i CapLex. Det er antagelig et større problem for CapLex enn XP.no, for ordet er definitivt i ferd med å bli en del av det norske språket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi kan jo her og nå fornorske det til «gædsjett».

En gadget.En gadget.

Merriam-Webster beskriver en gadget som «an often small mechanical or electronic device with a practical use but often thought of as a novelty».

Gadget-elskere ville kanskje ganske enkelt si at en gadget er en dings. Ber du om en nærmere beskrivelse er svaret kanske en duppeditt, eller en duppedings. Presser du på ramler kanskje ordet dingzware ut.

Skjønner du det ikke nå, så har du ikke behov for å skjønne det.

Kort sagt: Enten er du en gadget-frik, eller så syns du det er tøysete.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Antallet entusiaster er imidlertid forbløffende høyt, og sterksest vokser jentegruppa.

Derfor er det også mange gadget-rapporter på nett. Derfor er det også så vanskelig å gjøre noe nytt innen området.

En ekte gadget-blogg vil antagelig kreve noe tilnærmet en religiøs overbevisning fra sine opphavspersoner for å fange det kresne publikums genuine interesse.

XP.no er ikke der.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det skinner tidvis gjennom at personen(e) bak XP.no gleder seg over sine dingser. Men XP.no er lagt opp med hyperkorte beskrivelser hvor egeninnsatsen fra nettstedets side er svært lav. Om bredden er akseptabel, mangler det entusiasme og innlevelse.

Norskbloggen er lite imponert over den innholdsmessige siden av denne bloggen.

Vi gir terningkast: 3


Frekvens


Den siste uka er bloggen oppdatert med en ny artikkel pr dag. Måten denne bloggen er lagt opp på gir imidlertid større forventninger. Det er en kommersiell blogg, med annonser og et visst avispreg, samtidig som det implisitt ligger forventninger om at det er flere enn en bidragsyter her. En artikkel pr dag er ikke godt nok i en slik kontekst.

Terningkast: 3

Fokus


XP.no er ikke akkurat hva du spontant taster inn i nettleseren din når du får en vill lengsel etter å lese om duppedingser. Beskrivelsen sier imidlertid hva vi skal forvente her, og slik Norskbloggen tolker den, er programerklæring og reelt fokus godt overensstemmende.

Terningkast: 6

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Originalitet


Tematisk er gadget-rapportering dusinvare på Internett. Det finnes utallige slike kjappe blogger med lenker til nye, sære produkter.

Vi ser ikke at XP.no har gjort noen spesielle originale vrier for å skille seg ut, tvertimot. her er mangelen på originalitet slående.

Terningkast: 1

Kilder og merverdi


XP.no lenker friskt videre - det er det den gjør. Men i den grad skribentene tilfører noen ekstraverdi. er det gjennom halvgode oversettelser. Sånn sett blir dette i beste fall en lenkesamling.

Terningkast: 2

Design


Bloggen er holdt i en diskret, ganske elegant innpakning, og vi har ikke noe spesielt å utsette på det. Tekstannonsene fra Google bryter med det øvrige designet - det passer rett og slett ikke inn, og ser ut som noe som har kommet med ved et uhell.

Det samme gjør enkelte av de mer glorete grafiske annonsene.

XP.no kunne vinne stort på å standardisere på bildestørrelser. De er helt hipp som happ, noe som skaper et rotete inntrykk på forsidene.

Terningkast: 3

Artikkelen fortsetter under annonsen

Totalinntrykk


Mange lever i den villfarelsen at man kan tjene seg rike ved venstrehåndsarbeide på et nettsted. Så tror vi også Thomas Eriksen gjør.

Han vil nok lære etterhvert.

Nettsteder om dingser er ikke hva det er størst mangel av på Internett. XP.no tilfører ikke noe ekstra til kategorien, med mindre entusiaster skulle være heldige å snuble over en referanse som ikke er nevnt andre steder.


Det beste vi kan si om denne bloggen er at den har potensial.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Terningkast: 2

Norskbloggen

Norskbloggen tar bloggerne på alvor. Her anmelder vi norske blogger, med terningkast og det hele.

Norskbloggen surfer ukentlig rundt på nettet, på jakt etter norske blogger, skrevet på et godkjent norsk målføre. Finner vi noe bra, deler vi det med deg.

Disse er anmeldt til nå

Terningkast: 5


• 17.01.04: tittel er for pyser
• 20.12.04: kristiane.org

Terningkast: 4


• 10.01.05: Hjorthen uttaler seg om ting han ikke har greie på
• 13.12.04: Brukaropplevingar.com

Artikkelen fortsetter under annonsen

Terningkast: 3


• 03.01.05: paradoxiadotorg

Terningkast: 2
• i dag: XP.no - The Gadget Report

Slik vurderer vi:


Kriteriene vi legger vekt på i Norskbloggen er:

Språk:

Vi omtaler bare norskspråklige blogger i Norskbloggen. Godt språk uten for mange trykkfeil er bra.

Innhold:

Pubertale dagboksnotater er ikke nødvendigvis juryens favorittlektyre, ei heller nitide beskrivelser av dine morgenritualer eller hva du spiste til middag i går. Men: Det du skriver er mindre viktig enn måten du skriver det på. Vi er ikke fremmed for tanken om at en velskrevet fjortisblogg kan være mer verdt på Norskbloggen enn en seriøs, klok og innsiktsfull, men dødskjedelig «voksenblogg».

Frekvens:

Blogger hvor de siste postingene er fra september 2002 fanger ikke umiddelbart vår interesse. Gi oss ferskvare.

Fokus:

Hvis bloggen oppgir å handle om et et spesielt tema, gir det ofte pluss i margen. Greier du dessuten å holde fokus på temaet ditt, ligger du enda bedre an.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Originalitet

. Originale krumspring, humor, selvironi, kreativitet - alt dette trekker opp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kilder og merverdi:

Hvis du skriver om noe du leste et sted, så pek til kilden og sørg for at det gir litt ekstra verdi å lese din sak i stedet - eller i tillegg.

Design:

Skjønnheten kommer innenfra, og det er ikke sikkert at fasaden er din sterke side. Det skal ikke tale imot deg, så vi legger ikke all verdens vekt på designet i totalvurderingen.

Totalinntrykk

:

Sluttkarakteren er ikke bare utledet av de foregående karakterene, men søker å gi et bilde av det helhetlige inntrykket vi sitter igjen med - kriteriene over og alt annet tatt med i betraktningen.

Tips oss


Neste Norskbloggen kommer tirsdag 1. februar. Tips oss hvis du har noen gode kandidater.