Meny

Telenor videresendte 120 millioner virus

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Telenor stanset 23 millioner virusinfiserte epost i 2004, forteller de i en pressemelding. 120 millioner virus ble sendt videre.

Både mengden spam og virus økte betydelig i 2004, viser statistikk fra Telenor. Selskapets spam- og virusfiltre fjernet til sammen 652 millioner spam og 23 millioner virus i løpet av året. Til sammenligning fjernet de 90 millioner spam og 2,1 millioner virus i 2003.

Mellom to og tre prosent av all epost som sendes inneholder virus, i følge Telenor. Opp mot 70 prosent er søppelpost, eller "spam". Men Telenor stopper bare virus og spam som sendes til kunder som betaler en fast månedlig sum for å få stoppet uhumskhetene. Pr i dag har 150.000 av de 950.000 epostabonnentene til Telenor et slikt filter installert. Det betyr at 800.000 abonnenter får levert eposten med virus vedlagt, til tross for at Telenor er fullt ut i stand til å oppdage den.

Et enkelt regnestykke tilsier derfor at dersom 150.000 kunder med beskyttelse får tilsendt 23 millioner virus, får de 800.000 uten beskyttelse mer enn fem ganger så mange, det vil si over 120 millioner virus. Tilsvarende: Dersom 150.000 kunder får 652 millioner spam, får de 800.000 uten beskyttelse nesten 3,5 milliarder spam.

- Det koster å stanse virus og spam, fordi vi kjøper lisenser av underleverandører, forklarer informasjonssjef i Telenor Bedrift, Arild S. Johannessen. - Derfor har vi gjort det frivillig for våre kunder hvorvidt de skal installere slike filtre.

Han viser til at mange har egne antivirusløsninger og egne spam-filtre.

Krever gratis filter
Forbrukerrådet er ikke enig. Rådet krever at de som selger internett-oppkobling må ta ansvar for å filtrere e-post for virus og spam før den leveres videre til abonnentene.

- Slike tjenester bør være gratis, sier juridisk rådgiver for Forbrukerrådet Per Johnsen til Startsiden Neste Klikk.

- Mange andre leverandører leverer disse tjenestene gratis, blant dem Bluecom, legger han til.

Hans kollega, Benedicte Bergseng Mælan (bildet), har tidligere vært talskvinne for Forbrukerrådets krav om at de som leverer internett-tilknytningen må ta ansvar.

- Systemene blir stadig mer kompliserte. Det er urealistisk å tro at forbrukerne har eller kan få tilstrekkelig kompetanse til å håndtere problemet på egen hånd, sa hun i en tidligere pressemelding.

- De som formidler den uønskede eposten må ta et større ansvar for å få bukt med problemet. De må sørge for ikke å slippe gjennom epost som ikke er skikkelig identifiserbar. Videre må de ha gode filtre mot spam hos seg selv, slik at de ikke formidler uønsket epost videre til forbrukerne, sa hun videre.

Med abonnementet
Forbrukerrådet mener også at det med ethvert internettabonnement bør følge et spam-filter som er knyttet til forbrukerens e-postadresse. Filteret bør fungere på internett-tilknytningen uavhengig av hvilken maskinvare forbrukeren til enhver tid måtte ha.

Dette spam-filteret bør være web-basert, slik at det ikke stiller for store krav til brukerens maskinvare og operativsystem. Et spam-filter som er web-basert forutsetter bare at forbrukeren har en maskin som kan brukes på internett, samt at han har en nettleser som ikke er utrangert. Filteret vil fungere uavhengig av hvilken maskin du bruker.

- Dette bør også gjelde de som har et "gratis" internettabonnement. Disse kundene betaler også for internett via tellerskritt, selv om de ikke betaler for selve tilgangen, mener Mælan.

Må være enkelt
Og informasjonen kan ikke bli enkel nok:

- Nye brukergrupper, som bl. a. eldre og mindreårige, vil ha liten kompetanse til å håndtere disse komplekse problemene. Informasjonen må derfor tilpasses også disse.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus