Kari Jaquesson: «10 minutter til en sprekere kropp».

Ribbefett, delfiakake og feite desserter skal trenes bort, Kari Jaquesson kommer oss til unnsetning - på en litt annerledes måte.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«10 minutter til en sprekere kropp»

, Kari Jaquesson, (J.W. Cappelen Forlag, 2005).

Januar er måneden for strenge dietter og lovnader om en slank midje. Masete overskrifter fra ukeblader gir oss dårlig samvittighet over marsipangrisen og juleribba fra i fjor, og avskrekkende metoder blir tatt i bruk for å gå ned noen ekstra kilo.

Fra kulørte og ukulørte spalter smiler manisk trente og solariumsbrune mennesker mot oss. De kan fortelle om hvor lett det er å trene og presse seg, løfte vekter og spinne flere mil.

Ta ti!


Jeg assosierer januarslankingen med grøntfòr og trange treningsdresser. Rasende på oss selv etter late juledager, peiser vi jagende over tredemølla til dundrende tekno strømmende fra høytalerene.

Sanksjoner må til for å finne veien til et sultnere, men dog lykkeligere liv, der vi kjemper en innbitt kamp for et bedre selvbilde. Men når januar heller mot februar, har joggesko, treningsjag og havrelefse blitt byttet ut med godstolen, velvære og kanskje en liten ostepop?

Men det behøver faktisk ikke være slik! Veien mot et sunnere liv behøver ikke å bety tunge treningsøkter. Ti minutter kan gjøre susen, sier Kari. Og jeg går rett på.

Rikstrener Kari Jaquesson har gitt ut boken «10 minutter til en sprekere kropp». Her loves gode råd for travle kvinner som ikke får tid til å trene på grunn av hverdagens kjas og mas.

En god morgen?


Alle husker vi spreke Kari på frokost-tv som med smilende, sunn stemme dro oss opp av senga.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ble sittende apatisk i pysjen mens jeg stirret tomt på dama som hoppet opp og ned i ekstase over en ny morgen.

Derfor var jeg litt skeptisk til denne boken som skal hjelpe oss ut av juledvalen.

Den fremdeles smilende Kari, oppmuntrer til bevegelse og aktivitet i små «tidslommer» i hverdagen. Hun kommer oss kontorrotter til unnsetning, og gir et håp til de som har total aversjon mot svette treningsstudioer.

Øvelsene kan du gjøre på ti minutter, her er tips til når og hvor disse kan utføres, og du har flere alternativer å velge mellom.

Boken er gjennomgående positiv (som damen selv), den viser glede og en letthet i tilknytning til trening. Det finnes ikke dårlige, rødsprengte miner i Kari Jaquessons bok. Derfor leser jeg videre.

Spreke bilder


Store, forklarende bilder viser vei til utførelse. Bildene er behagelige for øyet, fargene er lette og «myke» og får treningsopplegget til å virke enkelt. Kari skal også, om jeg må få si det, ha kredit for treningsutstyr og bekledning.

Øvelsene blir utført i sengen, ved kjøkkenbenken og på kontoret, med bare kroppen som treningsapparat.

Og Kari er iført klær som vi alle har i skapet, fra en kledelig stor og behagelig boksershorts, til velegnet pysjbukse.

Her er det ikke antydning til avansert krimskrams, som gjør at man gir opp før man har prøvd. Heller ingen svette vulgæriteter som string og stramme, glinsende tights. Det gir boken seriøsitet og vekker velvillighet hos meg som leser.

Gjennom boken strekker og trener vi kroppen, øvelsene er enkle, mangfoldige og kreative, resultatet blir overskudd, treningslyst og bedre helse. Og alt kan utføres hjemme, til og med i en liten ett-roms, midt i urbaniteten.

Mange av øvelsene gjenkjennes som organiserte treningsøvelser fra studio og sal. Men tilført en annen form og kontekst er de fristende å prøve.

Kroppen og toppen


I tillegg til grundig informasjon om hver enkelt øvelse, får vi også informative drypp om kroppen vår, opplysninger som både er morsomme og lærerike. Korte avbrekk fra øvelsene, muligheten for utførelse, lyshet og livsglede gjør at man opparbeider seg et pågangsmot til å ville bevege kroppen sin.

Boken inneholder også enkle tips til forbedring av kosthold, «gladmat» og forslag til sunnere «snacks» og riktig brød.

«Jeg tror du vil bli overrasket over hvor god følelse du får i kroppen (og toppen!) etter 10 minutters trim,» uttaler Kari.

Skjuler hun noe for oss? For virkeligheten er vel den at om man først blir lurt i gang, så er det lettere å fortsette og avansere?

Jaquesson har trent oss i mange år og vet hva som skal til for å påvirke i riktig retning. Med denne boken gir hun oss et ekstra push i riktig retning. Og det viktigste er å bevege seg, det har jeg lært.

Om det skal være noe å utsette på Kari Jaquessons «guide», må det være at jeg faller av til tider.

Mye virker likt, også på grunn av det samme uttrykket i bilder og tekst. I tillegg tenker jeg at det UMULIG bare kan ta ti minutter å utføre noen av øvelsene, selv om dette ikke er avansert.

Uansett er det innmari mange enkle øvelser som både ser behaglige og virkningsfulle ut. Min kollega og jeg har bestemt oss for å begynne allerede i dag med litt aktivitet i lunsjen. For hjertes skyld!

Terningen hopper og spretter og lander på fem.

Kari Jaquessons hjemmeside: Hjemmeside

Mer i Magasinet:


Litteratur

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus