Ypper med gutta!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Joakim Haugland er supergründeren bak Smalltown Supersound. Og som sin kollega Mikal Tellé har han intet imot å provosere de større gutta i klassen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Joakim Haugland (28), mannen bak innovative Smalltown Supersound, er ikke videre imponert over folk som fyller hyllene sine med «hjemmebrent» uten original covere. Men at de laster ned musikken har han uansett ingenting imot.

? Det er som med bøker, sier Joakim. Folk gidder ikke å printe ut en masse løse sider, stifte det sammen og sette det i bokhylla? Det er idiotisk å tro. Det finnes sikkert stuer som er smekkfulle av CD-R-kopiene, men jeg tror ikke det utgjør noe problem. Folk vil ha et fysisk produkt. I sin tid var avisene livredde for det samme. Jeg er innom dagbladet.no flere ganger i løpet av en dag, men jeg kjøper likevel avisen på vei hjem. Uansett hvordan utviklingen blir tviler jeg på at folk vil ha livet sitt dytta inn på en jævla datamaskin, mener Joakim.

Haugland har en lisensavtale med Phonofile, en musikkdatabase som selger norske innspillinger, hovedsakelig rettet mot tv og radio.
? Salg av filer bryr jeg meg lite om. Phonofile håndterer mailordren for Smalltown Supersound, som etterhvert er blitt så stor at henvendelsene, utsendelsene, sjekking av visa-kort og så videre er blitt for tidkrevende, forklarer han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

? I den pakka hører det med at man kan lytte til tredve sekunders snutter, sjekke covere og kjøpe filer. Jeg tror ikke det er noe penger å tjene på det, og ville heller ikke hatt noe i mot at hele min katalog ble lastet ned gratis. Men siden ingen har etterlyst det, har jeg ikke følt noe skrikende behov for å legge det ut. Avtalen med Phonofile har jeg kun hatt i en måneds tid, så jeg vet ikke hvor mye som er lastet ned. Tror ikke det er mye, og tror heller ikke tjenesten er mye brukt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På ballade.no kan man lese at Phonofile så langt har solgt rundt 20 000 musikkfiler, hvorav mesteparten er innspillinger som ikke er tilgjengelig i cd-format.
? Ja, det er jo ingenting det, sier Joakim. det underbygger bare det jeg mener. Det er ikke særlig interesse for dette. Hadde de dumpet prisene og kjørt billigsalg tror jeg ikke det ville blitt mer salg av den grunn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Smalltown Supersound


Består av Joakim Haugland og to designere.

Og band/artister som Jazzkammer, Jaga Jazzist, Sir Dupermann, Martin Horntvedt og Kim Hiortøy.

Design + artist = viktig helhet


Joakim er litt oppgitt over de mange hjemmebrennerne som ukritisk setter disse kopiene i samlingen sin.
? Mitt poeng er at hvis folk er så fjerne at de brenner CD-R-kopier, uten cover eller lignende, så får de bare gjøre det. Smalltown Supersound spiller veldig mye på design. Halve labelen min er jo design. Noen av bandene til Smalltown Supersound består også av designere, som dermed ønsker å gjøre jobben selv. Innimellom. Men der er Joakim steinhard.
? Det blir ikke så ofte. For når de kommer med coverne blir det gjerne til at jeg sier: «Det der kan du ikke bruke». Design er viktig for meg, jeg vil ha det slik jeg vil, så vi bruker våre to faste designere Kim Hiortøy og Rune Mortensen. Jeg tror også at det er med på å gjøre piratkopiering mindre attraktivt, for vi leverer et 100% bra produkt ut fra det vi synes er bra. Som vi selv kunne tenke oss å kjøpe.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

? Som indie-selskap selger vi på en måte like mye selskapet som artistene. En helhet. Et sound. Det gjelder også for Mikal og de andre. Vi representerer noe helt annet, og selger til musikkelskere som vil ha all den info «normale» mennesker ikke synes er noe interessant, mener Joakim. ? Mange kjøper utgivelser fordi de er på spesielle labeler, på grunn av en helhet av design og stil. Det gjør man ikke når man kjøper Bertine Zetlitz. Man kjøper ikke EMI fordi det er EMI.

Tellé skapte baluba


EMI-direktør Per Eirik Johansen sa «Hvis et plateselskap synes det er flott at man kan skaffe musikk gratis, burde de gi bort platene gratis også». Som sagt så gjort. Mikal la sporenstreks ut fire album, en single og coverkunsten fra Tellé Records til fri nedlastning.
? Mikal ville provosere i typisk Mikal-tradisjon. Det var veldig fint og jeg forstår hvorfor. Det får fart i debatten, men han ville neppe gjort det hvis det ikke hadde vært for Johansens utspill. Det var Mikals måte å si fra på, forteller Joakim.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dere vil aldri tape noe på å legge ut album?
? Det var Mikals poeng. Og jeg tror han har helt rett. Folk lytter litt på nett, så stikker de å kjøper vinyl eller cd etterpå. Jeg kan bare ikke skjønne at folk vil ha en masse CR-R, poengterer Joakim igjen, og setter de samme menneskene i båsen for «Se&Hør-lesere med hang til Grandiosa».
? Disse er tverrsnittet av befolkningen, som ikke er interessert i å bruke penger på musikk. De ville jo aldri kjøpt noe av det vi holder på med, de vil aldri skjønne noe av det. Riktignok havnet Jaga på topp av VG-lista, men det utgjør likevel ingen fare for oss.

Artikkelen fortsetter under annonsen

? Det får være vår utfordring at vi vil gi folk det lille ekstra. Jeg regner med at folk som kjøper av våre selskap er interessert i kvalitet og helhet. Nå kan man riktignok laste ned covere og klippe og lime, men hvor mange er det som holder på med det? spør Joakim oppgitt. Jeg har selv fått slike CD-R med cover og greier, men det går rett i søpla.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rema 100-musikk


Joakim mener skillet mellom undergrunn og kommersiell musikk er veldig enkel.
? Undergrunn er for musikkinteresserte, spesielt interesserte og veldig interesserte. Den kommersielle biten selger massevis fordi man kan raske det med seg på Rema 1000 eller bensinstasjonen, sier han og sammenligner det masseproduserte kommersielle markedet med meieriprodukter. ? Du har ikke et forhold til melkekartonger, sant. Man gir blaffen i hvordan det ser ut.

Om jobb og liv


Joakim startet i det små for ti år siden hjemme i Flekkefjord. Da under et annet navn. Selv har han ingen interesse av å stå på en scene, men å gi ut det han tror på er noe helt annet. Nå er både Mikal og Joakim blant de mer innovative drivkreftene som har fått Norge på kartet, musikalsk sett. Men til daglig arbeider han med promotion i Voices Of Wonder.
? Vi tar aldri ut lønn i Smalltown Supersound. Pengene vi tjener går rett inn i nye produksjoner, t-shirts, hettegensere... For både Mikal og meg er dette en hobby og livsstil, forteller Joakim.

Artikkelen fortsetter under annonsen

? Kunne jeg levd av dette tror jeg prioriteringen kunne gått i retning av å tjene mer. Det blir feil fokus. Når man ikke er avhengig av de pengene som kommer inn, kan vi bruke de pengene til å trykke et kult cover, skjønner du? Etterhvert som vi er blitt større betyr det jobb 24 timer i døgnet, men så lenge det er lystbetont er det gøy. Blir det et ork har man møtt veggen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så tok dere en bit av det store markedet
? Ja, vi får masse oppmerksomhet. Man ser aldri en artikkel om Virgin i en avis, men man ser stadig Jazzland, Tellé og Smalltown. Der har vi det igjen. Det som kjennetegner oss er at vi representerer et lite og oversiktelig miljø. Og pressen elsker å skrive om det. «Små individualister som gjør ting på sin egen måte». Slik vil det være i lang tid, til det eventuelt blir så stort at vi rett og slett må jobbe fulltid. Men det er ikke noe ønske i det hele tatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Blir neppe et robotsamfunn


Ser du noe fare fremover, når det gjelder nett og musikk?
? Nei, jeg tror vi har møtt alle farer og nådd toppen. Programmer som Napster vil dukke opp hele tiden. Uansett hva man gjør. Som sagt, jeg tror ikke folk vil bli styrt av teknologien. Vi kan ikke bli et robotsamfunn. Selv om man kan bestille mat og klær på nett så vil folk fremdeles gå i butikken.

Hvordan tolke loven...


De siste ukene har media hatt stor fokus på musikkpirater, lovverk og platebransjen som hvesser klørne. Undertegnede tok kontakt med IFPIs Sæmund Fiskvik for å høre om en eventuell lovgivning.
? Det er nå strid om hvorvidt det skal være lovlig å privat laste ned ulovlige kopier. Poenget her er at åndsverkloven sier at det er lovlig å laste ned privat kopi av åndsverk. Men loven presiserer ikke om dette er begrenset til kopier av lovlige originaler. Mange mener at det dermed er adgang til å laste ned privat kopi av en pirat-kopi fra nettet. Her trenges det lovpresisering, og det er dette kulturdepartementet har varslet. Poenget er imidlertid ikke at man ønsker å kriminaliere alle som laster ned private kopier av pirat-kopier, forklarer Fiskvik, som forstår at dette kan virke forvirrende.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

? De som organiserer trafikken på nettet kan bli dømt for medvirkning til ulovlig nedlasting dersom loven presiseres slik som nevnt overfor. I dagens situasjon hevder disse og deres advokater at de ikke kan dømmes for medvirkning siden sluttbrukerne bare tar angivelig lovlige private kopier, forteller Fiskvik.

Joakim, hvordan tolker du dette? Dersom jeg kjøper Kim Hiortøy hos deg, laster det opp på nett og deler med program som Kaaza, og noen laster dette ned fra meg igjen. Er det en ulovlig eller lovlig kopi?
? Dette er vagt... Jeg ville aldri gått til politiet dersom jeg fant noe av vårt på nett. Man vet at sånne som Fiskvik i Norge og de store selskapene i USA bruker alle sine penger på å bli kvitt problemet. Dette vil bli et hund og katt-race i uoverskuelig fremtid. Blir det en lovregulering så blir det for politiet eller hvem som helst. Det blir ikke meg, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

? Men dersom du har kjøpt, lastet opp, og noen lastet det ned igjen, så er produktet lovlig. Du har allerede gitt meg pengene. Du kan få lov til det, smiler Joakim. ? Fra mitt ståsted ser jeg ikke problemet, men jeg ser at de store blir aggressive og at de lider. Jeg er glad for at de bruker pengene sine på lovverk. Napster er ikke positivt, men for meg er det ikke negativt. Det blir jo stjålet musikk andre eier, men det er ikke en del av min verden så de får ha sin krig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Visste du at Jaga Jazzist ligger på Kaaza til fri nedlastning
Et ørlite øyeblikk ser Joakim overrasket ut, før ansiktet blir et smil og han sier:
? Jeg visste ikke det, men det er morsomt. Det viser at folk bryr seg og at vi har klart å spre musikken min. Det tar jeg som et hedersbevis. At fansen bryr seg. Jeg føler at jeg blir stolt av at folk gidder!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Er det da ulovlig?
? Altså. På en eller annen måte stjeler de fra oss, men du ser at jeg ikke er sint, smiler Joakim.

Konklusjonen er...


Smalltown-sjefen konkluderer med at de mindre kommer heldig ut av det fordi spesialmusikk og musikk for spesielle grupper lastes ned i mindre grad.
? Tipset til de store er å selge musikk for de spesielt interesserte. Jeg vil nesten tippe - uten å ha sett bevis - at de blir mindre nedlastet enn konstruerte ting som Spice Girls. Jeg er overbevist. Selv om Radiohead selger millioner av plater så gir de fansen akkurat det de vil ha. Det er sikkert på nett, men fans er fans. De vil ha det ekte varen!

Du ser ingen trussel i det hele tatt du?
? Nei, jeg gjør ikke det, smiler Joakim. Tror ikke du klarer å finne det her.

Mer info


? Smalltown Supersound
? Tellé Records
? Jazzland Recordings

Relaterte saker i Magasinet


? Jens Petter i Xploding Plastix sier sin mening om nedlastning av mp3.
? Musikkpirater - siste ord er ikke sagt
? Musikkpirater?
? Solstrålen fra Tønsberg - intervju med Line Horntvedt i Jaga Jazzist.