Brukte 200.000 tonn veisalt

Et rekordhøyt forbruk av veisalt sist vinter har ført til store skader på vegetasjonen. Illustrasjonsfoto: Morten Holm / Scanpix.
Et rekordhøyt forbruk av veisalt sist vinter har ført til store skader på vegetasjonen. Illustrasjonsfoto: Morten Holm / Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et rekordhøyt forbruk av veisalt sist vinter har ført til store ødeleggelser på vegetasjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Saltskadene i år er større enn noen gang, sier førsteamanuensis Per Anker Pedersen ved Universitetet for Miljø og Biovitenskap på Ås.

Statens vegvesen skriver i en pressemelding at Pedersen er engasjert av for å foreta en skadevurdering av vegetasjon langs flere hovedveger på sørøstlandet.

- Skadene er dramatiske

Pedersen har forsket på effekter av salt på vegetasjon siden 1991 og mener skadene etter denne vinteren er langt større enn etter de tidligere skadeårene 2003 og 2006.

- Skadene er dramatiske, både i Buskerud, Nordre Vestfold, i Bærum og i Østfold. Det er første gang jeg har sett skader helt til topps i 30-40 år gamle trær. På bjørk, som er særlig utsatt for saltsprut, kan det påvises skader i større avstand enn for andre treslag. Det er ingen tvil om at skadene har sammenheng med vegsalting, sier han.

200.000 tonn

Sist vinter er det saltet over 200.000 tonn salt i Norge, omtrent like mye som forrige sesong som hadde det høyeste saltforbruket noen gang i Norge. Saltforbruket har med unntak av en topp vinteren 1994/95 økt svakt fra ca 60.000 tonn tidlig på 90-tallet, passerte 100.000 tonn i 2004/05 og har siden økt kraftig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Noe av forklaringen er at flere veger saltes vinterstid, for en stor del på grunn av økende trafikk. Økningen forklares også med redusert erfaringsnivå blant brøytebilsjåførene etter privatiseringen av daglig drift av vegnettet fra 2003.

Per Anker Pedersen forklarer de store skadene i år med en kombinasjon av en hard vinter, salting selv i kalde perioder samt lite nedbør. Han mener salting i kaldt vær har gitt høy saltkonsentrasjon i tåkespruten etter bilene, så sterk at knopper og bark er ødelagt når spruten har lagt seg som en saltfilm på vegetasjonen.