Forsvaret risikerer rettshavari

En mislykket anskaffelse av et fly av type «Flying boxcar», har ført både forsvaret og en tidligere oberst til rettslokalene. Foto: US Air Force / Wikimedia Commons.
En mislykket anskaffelse av et fly av type «Flying boxcar», har ført både forsvaret og en tidligere oberst til rettslokalene. Foto: US Air Force / Wikimedia Commons.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forsvaret taper ansikt i en rettssak om et mislykket kjøp av et veteranfly, selv om det egentlig er en pensjonert oberst som står tiltalt for grovt underslag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(ABC Nyheter): Ved Oslo tingrett pågår nok en rettssak om økonomisk rot rundt Forsvaret. Men egentlig er det den pensjonerte obersten Jonn Bekkevold (74) som står tiltalt for å ha holdt tilbake et millionbeløp på en egen konto, etter salg av 20 beltevogner i 2004.

- Et grovt underslag, sier aktor Susie Langsem Bergskrand.

- Bekkevold har vært utsatt for et kontraktsbrudd, mener derimot Bekkevolds advokat Bjørn Stordrange.

Les også: - Anmeldte meg som hevn

- Sjofelt brev

Saken har sin bakgrunn i at norske flyentusiaster ønsket å inkludere et transportfly av typen «Flying Boxcar» i samlingen på Gardermoen. Bekkevold fikk i 2004 i oppdrag å skaffe et slikt fly, men flyet ser ikke ut til å ankomme Norge i noen overskuelig fremtid.

Den opprinnelige planen var tilsynelatende enkel: Bytt 20 beltevogner mot det ønskede flyet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den pensjonerte obersten mener han gjennom sitt private firma har inngått en avtale med Forsvarets museer (FMU) om å ordne handelen. Han mener også at den nye museumslederen Runar Gjerald ensidig brøt kontrakten sommeren 2006.

- Det bruddet var ulovlig, mener jeg. De kunne ikke si opp kontrakten - og i hvert fall ikke med en løgnaktig påstand, fortalte en engasjert 73-åring retten og viste til at Gjerald hadde skrevet at Bekkevold hadde brutt prosjektets forutsetninger.

- Det brevet Gjerald sendte er det sjofleste jeg har vært borti. Når de opptrådte slik hadde jeg motkrav, mente Bekkevold.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sivil fikk selge militært utstyr

Jonn Bekkevold er tiltalt for å ha holdt tilbake et millionbeløp.Jonn Bekkevold er tiltalt for å ha holdt tilbake et millionbeløp.

For Bekkevold klarte på rekordtid å hente ut 20 militære beltevogner ut av Fremo leir, som skulle legges ned, og få dem solgt til et britisk firma. Hvordan han som sivilist kunne gjøre dette er ennå ikke klarlagt i retten. Ingen har ennå spurt hvem som har ansvaret og ga ham tillatelse til å hente kjøretøyene på militært område.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men Svein Erik Larsen Ramberg Larsen, som var stabssjef ved FMU frem til Gjerald tok over, antydet at Bekkevold klarte det ved hjelp av medspillere i selveste Forsvarsstaben (FST) og i Luftforsvarets ledelse, samt et svært aktivt militærhistorisk miljø rundt flyplassen Kjeller like nord for Oslo.

- Anskaffelse av beltevogner inngikk ikke i våre planer i 2004. I mars samme år besluttet vi at vi ikke skulle ha flyet. I et notat slås det fast at prosjektet ligger utenfor FMU, og at det er Avhendingsprosjektet og FST som er ansvarlig hvis det fortsetter, sa han og viste til en e-post skrevet av den som var materiellansvarlig i FMU på det tidspunktet.

I 2004 pågikk det store omstillingsprosesser i Forsvaret og en skulle kvitte seg med en mengde materiell. For denne jobben ble det opprettet en egen avdeling innenfor den forsvarsgrenen som hadde ansvaret for alt utstyr - FLO (Forsvarets logistikkorganisasjon).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Leder for det såkalte Avhendingsprosjektet i FLO (FAP) var oberst Svein Haktor Andersen. I retten sa han at han stilte de 20 beltevognene til disposisjon for Forsvarets museer (FMU) slik at de skulle kunne skaffe seg det ønskede flyet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men tidligere stabssjef Larsen Ramberg og direktør Rolf Scheen ved FMU ville ikke ta ansvar for dette. De mente museet aldri hadde overtatt beltevognene og at salget derfor var et forhold mellom FAP og Bekkevold.

- Gleder meg til resten

På et tidspunkt var det en kollektiv ansvarsfraskrivning og skittentøyvask blant Forsvarets ulike enheter for det faktum at Bekkevold fikk ut kjøretøyene og fikk dem solgt.

Sakens dommer Hugo Abelseth brøt da inn og poengterte:

- Vi er ikke her for å vurdere hvem som har ansvaret i Forsvaret. Vi må her konsentrere oss om tiltaltes rolle.

Han som skulle være sakens hovedperson, den pensjonerte obersten Jonn Bekkevold, var på sin side fornøyd med prosessene.

- Jeg synes det har gått bra. Jeg gleder meg til resten.

Det er satt av syv dager til saken. Etter planen skal FMUs nåværende sjef, oberst Gjerald, forklare seg om saken torsdag eller fredag denne uken.