Italia med 2016-fordel?

FORAN DE ANDRE?:  Luca Toni og Italia kan ha skaffet seg en fordel forbundet med søknaden til EM-2016 fordi UEFA i lang tid har visst om planene til det italienske forbundet - lenge før Italia hevder kontakten med UEFA ble opprettet. (Foto: Scanpix).
FORAN DE ANDRE?:  Luca Toni og Italia kan ha skaffet seg en fordel forbundet med søknaden til EM-2016 fordi UEFA i lang tid har visst om planene til det italienske forbundet - lenge før Italia hevder kontakten med UEFA ble opprettet. (Foto: Scanpix).
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pOpplysninger fra en EU-basert database tyder på at Italia ligger godt an i racet om å få arrangere EM-2016. Den samme databasen kan også antyde at Tyrkia allerede er ute av EM-dansen. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
OHIM

* Sikrer eierskap i alle EU-land, 27 totalt. (EØS-land er ikke tilsluttet denne avtalen).

Dersom man ønsker eierskap på varemerke i land som ikke er medlem av EU kan men enten søke direkte i landet eller via Madrid-protokollen.

* Ved registrering av eierskap må man også definere hvilke varetyper man ønsker at eierskapet skal gjelde for. Typiske eksempler på dette er, klær, parfymer, smykker, matprodukter, skrivesaker etc.

OSLO (ABC Nyheter): Det norske og svenske fotballforbundet jobber i disse dager hardt for å få arrangere fotball-EM 2016, men mulighetene for å få mesterskapet kan ha nå ha fått seg et alvorlig «skudd for baugen».

For ABC Nyheter kan i dag avsløre at det i lang tid må ha vært kontakt mellom det italienske fotballforbundet og UEFA om søknaden for verdens tredje største idrettsarrangement.

I verste fall, sett med norske, svenske, franske og tyrkiske øyne kan Italia ha blitt oppfordret av UEFA til å søke.

Nesten ett år

Det italienske fotballforbundet opplyser til ABC Nyheter at de i slutten av januar 2009 informerte UEFA om at de kom til å lansere seg som søkerkandidat til EURO-2016.

- 29. januar 2009 bestemte det italienske fotballforbundet seg for å informere UEFA om vårt kandidatur, sier Paolo Corbi i det italienske fotballforbundet til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Corbi jobber med internasjonale spørsmål i det italienske fotballforbundet (FIGC) og er sentral i arbeidet med nasjonens EM-søknad.

På direkte spørsmål fra ABC Nyheter om det har vært noe kontakt mellom UEFA og Italia før den 29. januar vedrørende EM-2016, svarer Corbi meget kort.

- Det vet jeg ikke.

Men ABC Nyheter kan i dag avsløre at UEFA allerede i 2008 var kjent med at Italia jobbet med en søknad for mesterskapet om syv år.

For et raskt søk i databasen i til «The trade marks and designs registration office of the European Union» - også kjent som OHIM, viser «hemmeligheten» mellom UEFA-president Michel Platini og italienerne.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Allerede 10. juli 2008 valgte nemlig UEFA å beskytte varemerkenavnet «Italy 2016» - over seks måneder før Italia selv hevder de meddelt UEFA om at de kom til å søke.

ABC Nyheter har kontaktet UEFA for en redegjørelse om hva slags kontakt det har vært mellom søkerlandene og UEFA før fristen i mars, men organisasjonen ønsker ikke å kommentere dette overfor ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Trykk på faksimilen til høyre for større bilde).

Dette avslører at UEFA har visst om Italias EM-2016-planer lenge. (Faksimile: OHIM)Dette avslører at UEFA har visst om Italias EM-2016-planer lenge. (Faksimile: OHIM)

Tyrkia ferdig allerede?

Fristen for å melde sin interesse til mesterskapet var 9. mars 2009 og fire kandidater overholdt fristen. Sammen med Italia meldte Frankrike og Tyrkia seg mens Norge og Sverige valgte å se på mulighetene for å sende inn en felles søknad.

Dersom man sammenligner tidspunktene for når nyheten om de ulike nasjonenes EM-interesse ble kjent, sammenlignet med når UEFA gikk til det skritt å beskytte de mulige varemerkene forbundet med mesterskapet, gir det heller ingen grunn til optimisme for den norsk/svenske søknaden.

Allerede i desember 2006 ble det kjent at Norge og Sverige jobbet med en søknad, mens den endelige og offisielle pressekonferansen fant sted i februar 2009. UEFA søkte om eierskap på varemerket «Norway Sweden 2016» 17. mars 2009. Det var etter at fristen var gått ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Frankrike var tidligst ute med å offentliggjøre sin offisielle søknad, dette skjedde i april 2007. UEFA søkte om eierskap på «France 2016» den 9. juli 2008.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Én dag senere søkte altså UEFA om «Italy 2016» - til tross for at Italia så langt aldri hadde gått ut med at de ville søke. Corbi i det italienske forbundet hevder også at «han ikke vet om det har vært samtaler med UEFA om saken».

Men det mest oppsiktsvekkende er kanskje Tyrkias kandidatur.

Dersom man søker på «Turkey 2016» i OHIM viser det seg at UEFA ikke engang har søkt om eierskap på varemerket.

Patentstyret i Norge, som behandler spørsmål rundt varemerkebeskyttelse her hjemme, opplyser til ABC Nyheter at man kan søke om eierskap i et eller flere land og at denne kan overføres til andre land senere, men at den kun gjelder i seks måneder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

20. mars søkte UEFA om eierskap på varemerket «Türkiye 2016» i Tyrkia, men fristen for å overføre denne til OHIM gikk ut et halvt år senere, den 20. september 2009.

Det betyr i praksis at UEFA per i dag har søkt om eierskap på varemerkene i Europa om EM skulle havne i Italia, Frankrike eller Norge/Sverige.

Men ikke i Tyrkia.