Posten viktigere enn Twitter i valgkampen

HVEM ER BEST: Twitter er mest i vinden. Men Posten fungerer like godt i valgkampen. Foto: Posten/Twitter ABC Nyheter
HVEM ER BEST: Twitter er mest i vinden. Men Posten fungerer like godt i valgkampen. Foto: Posten/Twitter ABC Nyheter
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pFøler du deg utdatert fordi du ikke var med på Twitter-kjøret eller leste blogger i valgkampen? Slapp av. Det var ikke spesielt nyttig for dem som hang med.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Blogger og sosiale medier er en overvurdert kanal i valgkampen. Det koster ikke noe for politikerne å være aktive på sosiale medier. Men vi avviser på det sterkeste at det har noen utslagsgivende effekt i valgkampen, sier Knut Weberg i meningsmålingsinstituttet InFact til NTB.

På oppdrag fra Norsk Redaktørforening har han undersøkt bruken og nytten av mediekanaler i årets valgkamp. Resultatene slår hull på alle myter om hvor viktig det er for moderne politikere å ta i bruk de nye sosiale mediene.

Stands like viktig

Undersøkelsen viser at selv «Snail-mail» skrevet på papir og sendt i posten er en viktigere kanal for velgerne enn Twitter-meldinger, Facebook og blogger. Bare stands på gata rangeres marginalt lavere enn blogger og sosiale medier. Forskjellen er så liten at den ikke er signifikant.

Selv de yngste velgerne i aldersgruppen 18-24 år har dobbelt så stor nytte av nettaviser som sosiale medier. Blant ungdommen er det bare stands på gata, informasjon i posten og direktekontakt med politikere som kommer lavere ut enn bloggene og sosiale medier. Både radio, TV, aviser, og nettaviser er viktigere for ungdommen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen forskjell

Målt mot en lignende undersøkelse fra kommunevalget for to år siden, er det bare marginal framgang for «blogger og sosiale medier». Det er oppsiktsvekkende siden de sosiale mediene har kommet til imellom valgene. InFact forventet en formidabel framgang for denne kategorien.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men vi finner nesten ingen forskjell etter de sosiale medienes inntog. Vi tror at denne måten å kommunisere politikk på er avgrenset til ganske små miljøer hvor de til gjengjeld er godt utbredt. Det er mange journalister og partifolk som følger med på Twitter. Men vi kan ikke på noe nivå se at den jevne nordmann sitter og graver seg ned i disse hurtigmeldingene, sier Knut Weberg.

Mest TV

Undersøkelsen er gjennomført dagen etter valget og ble torsdag lagt fram i et møte i regi av Stortingets presselosje og Norsk Redaktørforening. Resultatene viser at TV slår papiravisene på målstreken i å være den mest brukte informasjonskanalen for velgerne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men den mest markante framgangen målt i nytte for velgerne er det nettavisene som står for. 1024 telefonintervjuede velgere blir spurt om å rangere nytten av informasjonskanalene på en skala fra 1 til 5. For nettavisene øker scoren fra 1,93 i kommunevalget i 2007 til 3,22 i år. Det er bare direkte kontakt med politikere som rangeres som mer nyttig med en score på 3,29.

Undersøkelsen viser også at de tradisjonelle papiravisene har vært mer brukt i år enn for to år siden. (©NTB)