Ville du betalt for å kommentere Dagbladets artikler?

Skjermdump fra denne debatten på Dagbaldet.no.
Skjermdump fra denne debatten på Dagbaldet.no.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pDagbladet.no innfører gebyr for å kommentere i nettavisens kommentarfelt.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

DBPROFIL STOPP – ikke interessert, skriver blogger Pål Hivand på Twitter etter at Dagbladet.no nå ber lesere som vil delta i avisens kommentarfelt betale et månedlig administrasjonsgebyr på fem kroner.

Mikrobetaling på fremmarsj

Det er en type mikrobetaling vi med all sannsynlighet vil se mer av i tidene som kommer, ettersom nettaviser verden over er på desperat jakt etter nye inntekstkilder. Eksperter har lenge snakket om at mediene står overfor store strukturelle endringer, men annonsekollapsen i kjølevannet av den globale resesjonen tvinger mange nettaviser til å handle raskt for å sikre at de overhodet har en fremtid.

Det har fått medieledere til å pusse støv av ideen om å ta betalt for tilgang til å lese innhold på nett, sist diskutert ivrig under den økonomiske nedtur i 2002. Ikke nok med det: flere ønsker også å ta betalt fra folk som vil kommentere, skrive eller være med i nettavisens egen leserklubb.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Aviser med supportklubber

I fremtiden vil du kanskje kunne melde deg inn i de eksklusive leserklubbene til internasjonal anerkjente aviser som The New York Times (NYT) og The Guardian. Avisene tenker at det skal gi deg litt de samme effektene som om du hadde meldt deg inn i en fotballklubb – fra abstrakte verdier som felles identitet og verdifellesskap til konkrete merkevarer som T-skjorter og krus - om enn bygget rundt et noe annet innhold.

Her i Norge skal arbeidserfaring i en redaksjon betales etter Norsk Journalistlag (NJs) satser, men i USA blir det stadig mer utbredt at foreldrene til aspirerende journalister må bla opp, ikke bare for selve journalistutdannelsen, men for den avgjørende første praksisen i en avisredaksjon. NYT har også lansert nettkurs hvor du kan få skrivetips fra noen av avisens mest kjente spaltister, mens Journalism Onlines nye mikrobetalingssystem for artikler rulles til stadig nye nettaviser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Alle tiltak som skal bøte på en svært ubehagelig økonomisk situasjon. Mediebedriftenes kvartalsresultater er dyster lesning om dagen. Her til lands har bedrifter som Dagbladet, Nettavisen, A-pressen og Edda Media alle meldte om store inntekstfall for første halvår 2009, og tredje kvartal, som vi nå befinner oss i, er sjeldent et godt kvartal i mediebransjen.

Blink-brukere betalte

I Dagbladet.no sier Jon Reidar Hammerfjeld at det å kreve betalt fra brukere slett ikke er noe nytt i Dagbladet-sammenheng. Han viser til at mange folk betalte for å gjøre ekstra ting med profilene sine den gang Blink, nettavisens sosiale nettverk, hadde masse brukere.

- Betalingen skal sikre at de som har registrert seg fortsatt har samme telefonnummer, sørge for et bedre kommentarfelt på sikt og være en ny inntekstkilde for avisen, forklarer Hammerfjeld, som understreker at Dagbladet.no mener leserne gjør avisa bedre.

Kynikere vil kanskje stille spørsmålstegn ved at avisa belønner det de selv beskriver som lesernes verdifulle innsats med å kreve at leserne betaler for å yte den. Men kanskje blir det endelig folketomt nok i avisas kommentarfelt til at man faktisk kan føre en slags samtale der? Hva tror du?