KONSERT: Madonna, Valle Hovin, Oslo – tirsdag 28. juli 2009Stilig, men statisk

Madonna på scenen på Valle Hovin tirsdag. (Foto: Scanpix)
Madonna på scenen på Valle Hovin tirsdag. (Foto: Scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pEt imponerende sceneshow til tross, Madonna-konserten i Oslo føltes overprodusert.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Dette spilte Madonna i Oslo

1. «The Sweet Machine» (videointroduksjon med utdrag fra «Manipulated Living», «4 Minutes», «Human Nature» og «Give It 2 Me»)
2. «Candy Shop» (med video fra «Green Pink Caviar»)
3. «The Beat Goes On»
4. «Human Nature» (med utdrag fra «Gimme More»)
5. «Vogue» (med utdrag fra «4 Minutes» og «Give It To Me»)
6. «Die Another Day» (videoremiks)
7. «Into The Groove» (med utdrag fra «Toop Toop», «Body Work», «Jump», «Apache» og «Double Dutch Bus»)
8. «Holiday» (med utdrag fra «Celebration» and «Everybody», with excerpts from «Jam», «2000 Watts», «Billie Jean», «Another Part Of Me» and «Wanna Be Startin' Somethin'»)
9. «Dress You Up» (med utdrag fra «My Sharona» og «God Save The Queen»)
10. «She's Not Me»
11. «Music» (med utdrag fra «Put Your Hands Up 4 Detroit», with excerpts from «Last Night A DJ Saved My Life» og «Heartbeat»)
12. «Rain» (videoremiks med utdrag fra «Here Comes The Rain Again» og «Hung Up»)
13. «Devil Wouldn't Recognize You»
14. «Spanish Lesson»
15. «Miles Away»
16. «La Isla Bonita» (med utdrag fra «Lela Pala Tute»)
17. «Doli Doli» (Kolpakov Trio solo) (Dance Interlude)
18. «You Must Love Me»
19. «Get Stupid" (video med utdrag fra «Beat Goes On», «Give It 2 Me», «4 Minutes» og «Voices»)
20. «4 Minutes»
21. «Like A Prayer» (med utdrag fra «Feels Like Home»)
22. «Frozen" (med utdrag fra «I'm Not Alone», «Open Your Heart» og «Hung Up»)
23. «Ray Of Light»
24. «Give It 2 Me» (med utdrag fra «Fired Up!» i remiks)

Les mer:

Les mer musikk her

Les plateanmeldelser her

Les Full av fuzz her

Les Lennart her

Les Blues Groove her

Les Retrohue her

Les Lyttelua her

Finn alt innen musikk på Startsiden

Sammen med sine dansere leverte hun varene, men det var mest for showets skyld.Sammen med sine dansere leverte hun varene, men det var mest for showets skyld.

OSLO (ABC Nyheter): Sannsynligvis vil dette være første - og eneste - gang Norge vil få oppleve en kvinnelig artist av superstjernekaliberet innta et norsk stadion. Sånn sett vil både tirsdag og torsdag denne uka bli stående tilbake som historiske aftener i hovedstaden.

Men det skulle ikke ta Madonna mer enn to låter før hun benyttet sjansen til å klage på det norske lyset over Valle Hovin stadion i Oslo. Det etter at hun allerede hadde utsatt åpningen av sin aller første norgeskonsert med tre kvarter etter oppsatt plan.

Klaget på det norske lyset

- Kan noen være så snill å skru av lyset. Jeg gjør dette bedre i mørket, beklaget popdronningen seg før hun tok fatt på låten «Human Nature».

Madonna inntok podiet klokken 21.15, og entret scenen anført av mannlige dansere og spektakulære videoskjermer med Pharrell fra The Neptunes medbragt digitalt, før Madonna selv dukket opp lettere henslengt i en diger stol mens hun synger de første strofene fra «Candy Shop».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Som i Barcelona for nøyaktig en uke tilbake i tid, gjorde Madonna og hennes ensemble et ganske tilsvarende show, dog på en betraktelig mindre arena, og i en helt annet lyssetting.

De dype bassgangene som preget produksjonen ble nesten for mye av det gode i forhold til hva Valle Hovin kunne tåle som arena. Produksjonen i første del av showet er av samme karakter som det meste som The Neptunes og Timbaland har slengt fra seg gjennom det siste tiåret eller så.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Streng koreografi

Danserne fortsatte i en streng koreografi mens James Bond-låten «Die Another Day» gikk på full guffe i en kombinasjon av playback og video – det hele i heftig remiks – mens Madonna selv ble sunket under scenegulvet for det første av en rekke klesskifter.

Deretter returnerte popdronningen i et mer sportslig antrekk til 80-tallstonene av discohiten «Into The Groove», før også denne ble offer for mer moderne, men ikke nødvendigvis til et bedre R'n'B og teknogroove i samme gate som den som preger albumet «Hard Candy», samt yngre stjerner som Britney Spears og Justin Timberlake seneste plateutgivelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til tross for heftig koreografi i kombinasjon med lys- og videoeffekter av en annen verden, er det den «moderne» tilpasningen av det gamle låtmaterialet som trekker mest ned på Madonnas «Sticky & Sweet»-turné.

Den bokstavelig talt gjennomsyrer hele settet hennes, noe som bidrar å fjerne det mest nostalgiske, spesielt ved hennes eldste låtmateriale. Som nevte «Into The Groove», og som kom enda tydeligere frem i gjennombruddslåten «Holiday» fra 1983.

Responsen kom til Jackson-hyllesten

Men likevel, under fremføringen av nettopp «Holiday», har Madonna og hennes dansere utviklet showet noe siden forrige tirsdag i den katalanske hovedstaden. Midt i låten dukket en Michael Jackson-lookalike opp og danser moonwalk til de velkjente åpningsstrofene fra «Wanna Be Startin' Something», og for første gang i konserten er publikum fullstendig med på notene. Bare synd at det ikke er under noe dama vi er her for å se sitt eget materiale at jubelen bryter løs. Dette selv om alle skjønner hennes trang til å hylle sin nylig avdøde kollega.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det uvanlig stillestående norske publikummet fikk ikke Madonna helt med seg før helt mot slutten av konserten. Det var først etter at hun for første gang i showet serverte dem noe annet enn den allerede overdoserte reinspikka R'n'B i hardtslående teckomiks, noe som hadde preget alt frem til tonene fra lationohiten «La Isla Bonita» fra 1986, dukket opp ved inngangen til innspurten.

Selv denne låten har ikke Madonnas DJ-venner helt klart å holde fingrene fra, men den ble heldigvis godt dempet ned i forhold til de fleste andre låtene, før den gled delikat over i de mer behagelige balkantonene til «Lela Pala Tute».

Best kontakt under ballade

Paradoksalt nok, med tanke på den enorme sceneriggen og det futuristiske sceneshowet, var det under gjennomføringen av den nedstrippa og nakne balladen «You Must Love Me» fra soundtracket til «Evita» at Madonna for første - og kanskje eneste gang - under det godt og vel to timer lange settet at hun virkelig oppnådde direkte kommunikasjon med sitt publikum.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Like A Prayer» kom hun seg også helskinnet gjennom, men selv ikke her viste de 40 000 nordmennene til stede utagerende entusiasme for hva som skjedde på scenen, selv om det nærmet seg et slags klimaks mot slutten av låten.

Etter dette seilet Madonna inn til en langt mer vellykket finale, konstruert på ytterligere remikspop av det slaget som passer bedre på housepartys i mørke kjellerlokaler enn på et stort utendørs idrettsanlegg. Publikum kom riktig nok litt mer med mot slutten av konserten, men da var det for sent for Madonna å rette opp helhetsinntrykket av en konsert som fungerte langt bedre som sceneshow enn som en konsert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stor entertainer tross alt

Når det er sagt, så kan likevel ingen ta fra Madonna at hun fremstår som en ypperlig og særdeles sprek entertainer som runder 51 år om et par ukers tid. Hun virket dessuten langt mer opplagt enn hva som var tilfellet i Barcelona for en uke siden, og synes å ha fått ulykken i Marseille litt mer på avstand.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tross alt dette, så føltes det underveis som om alle effektene og de tunge beatsene nærmest tok bort oppmerksomheten fra hovedpersonen Madonna, noe som neppe kan være helt meningen? På «lille» Valle Hovin kommer dette tydeligere frem enn på den enorme Olympiastadion i Spania, noe som svekker helhetsinntrykket noe til tross for at Madonna som sagt selv syntes å være mer opplagt enn hva hun var i Barcelona.