Norske lærere har størst tro på egne evner

TILFREDSE: Norske lærere scorer høyest i en ny undersøkelse både når det kommer til jobbtilfredshet og til tro på sine egne evner. Men oppfølging svikter i alle ledd i norske ungdomsskoler. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
TILFREDSE: Norske lærere scorer høyest i en ny undersøkelse både når det kommer til jobbtilfredshet og til tro på sine egne evner. Men oppfølging svikter i alle ledd i norske ungdomsskoler. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pNorske lærere har klokkertro på sine evner til å lære bort, viser internasjonal undersøkelse. - Pedagogiske evner er en utfordring i norsk skole, mener Elevorganisasjonen.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Mer om TALIS-undersøkelsen

TALIS er en stor internasjonal undersøkelse, gjennomført av Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), som blant annet ser på:

- Lærernes profesjonelle utvikling

- Lærernes syn på og holdninger til undervisningspraksis

- Vurdering og tilbakemeldinger til lærere

- Skoleledelse

- Læreres kjønn og bakgrunn

Rapporten som er basert på resultater fra 23 OECD-land, er gjennomført blant både lærere og skoleledelse på ungdomstrinnet, og gir et inntrykk av hvordan lærere og ledelse oppfatter virkeligheten.

Undersøkelsen er den største av sitt slag i historien.

I Norge har 156 skoler deltatt, med svar fra til sammen 2458 lærere og 153 rektorer.

Undersøkelsen skal gjenntas av OECD om fem år.

Tirsdag presenterte Utdanningsdirektoratet resultater fra Teaching And Learning International Survey (TALIS), en ny OECD-undersøkelse som har tatt for seg betingelser for undervisning og læring.

Rapporten er basert på svar fra både lærere og skoleledelse på ungdomstrinnet, og gir et inntrykk av hvordan de selv oppfatter virkeligheten.

I forhold til de 22 andre landene i undersøkelsen scorer Norge veldig høyt på jobbtilfredshet blant lærere.

Norske lærere scorer også høyest når det kommer til å ha tro på sine egne læringsevner, og de mener at de gjør fremskritt selv med de vanskeligste elevene.

Håvard Vederhus mener læreres pedagogiske evner er en utfordring i norsk skole.Håvard Vederhus mener læreres pedagogiske evner er en utfordring i norsk skole.

- Stemmer det med elevenes oppfatning av situasjonen?

- Nja. Det er klart at det er utfordringer knyttet til læreres pedagogiske evner, sier leder leder for Elevorganisasjonen, Håvard Vederhus, til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Undersøkelsen viser også at norske lærere kommer dårlig ut i forhold til oppfølgning av elevene. Så her trenger vi både en innsats når det kommer til etterutdanning og forbedret oppfølging, fortsetter han.

Undersøkelsen viser også at 30 prosent av norske rektorer mener at undervisningen på ungdomstrinnet blir hemmet av mangelen på kvalifiserte lærere. Internasjonalt svarer én av tre skoleledere det samme.

Dårlige på tilbakemeldinger

Både norske lærere og skoleledere kommer dårlig ut i forhold til de andre landene når det gjelder tilbakemeldinger og oppfølging av henholdsvis elever og lærere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Undersøkelsen viser at én av fire norske lærere får ikke tilbakemeldinger på arbeidet sitt fra skoleledere, mens tre av fire lærere ikke forventer belønning dersom de forbedrer kvaliteten på undervisningen.

Rapporten viser også at norske lærere til stor grad oppfatter at dårlig arbeid blir tolerert ved den skolen de jobber. Dette er bekymringsfullt, mener direktør i Utdanningsdirektoratet, Petter Skarheim.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Bekrefter svak kultur

Helga Hjetland i Utdanningsforbundet er overrasket over at Norge kommer dårlig ut når det gjelder etterutdanning av lærere.Helga Hjetland i Utdanningsforbundet er overrasket over at Norge kommer dårlig ut når det gjelder etterutdanning av lærere.

- Undersøkelsen bekrefter at vi har for svak kultur for veiledning og tilbakemelding i Norge, sier Helga Hjetland, leder i Utdanningsforbundet, til ABC Nyheter.

- Det gjelder gjennom hele kjeden: Skoleledere bruker for lite tid på tilbakemeldinger til lærerne, mens lærerne ikke gir gode nok tilbakemeldinger om den faglige utviklingen til elevene.

- Dette kan vi gjøre noe med. Nå starter vi blant annet en ny rektorutdanning, og jeg håper at den vil ha fokus på veiledning, fortsetter Hjetland.

Hun mener det mest overraskende som kommer frem i undersøkelsen, er at Norge ligger så dårlig an når det gjelder etterutdanning av lærere:

- 70 prosent av norske lærere ønsker mer etterutdanning. Det er overraskende at vi bare ligger på et gjennomsnittlig nivå i forhold til OECD-landene, når vi har så god økonomi, sier Hjetland til ABC Nyheter.