Ønsker spektakulær bro

Londonordføreren ønsker en ny bro i London tilsvarende skisser til den franske arkitekten Antoine Grumbach (over). Broen skal inneholde butikker, parker og boliger. Illustrasjon: antoinegrumbach.com.
Londonordføreren ønsker en ny bro i London tilsvarende skisser til den franske arkitekten Antoine Grumbach (over). Broen skal inneholde butikker, parker og boliger. Illustrasjon: antoinegrumbach.com.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pLondons borgermester Boris Johnson ønsker en bro med boliger og butikker over Themsen.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Londons ordfører Boris Johnson ønsker å børste støv av gamle planer om en spektakulær ny London Bridge som skal gå over Themsen.

Broen skal inneholde butikker, parker og boliger og er basert på skisser laget av den franske arkitekten Antoine Grumbach.

Gamle London Bridge var bebygget med både boliger og butikker. Det kunne ta over en time å krysse broen.Gamle London Bridge var bebygget med både boliger og butikker. Det kunne ta over en time å krysse broen.

Dersom skissene til Grumbach blir fulgt, vil broen ha to tvillingtårn på 35 etasjer i nordenden med luksusleiligheter med full utsikt over byen. På sørsiden av broen er det prosjektert parkanlegg med tropiske trær og planter.

Kritiske

Det ambisiøse ønsket høster imidlertid ikke bare lovord i britiske aviser, hvor flere kunstkjennere og kritikere beskriver prosjektet i negative ordelag.

Ponte Vecchio var eneste bro som ble spart for tyskernes bombing i Firenze i 1944. Foto: Wikipedia.Ponte Vecchio var eneste bro som ble spart for tyskernes bombing i Firenze i 1944. Foto: Wikipedia.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Bebodde broer, som den gamle London Bridge, er tiltrekkende konstruksjoner. Men de har likevel vist seg å være vanskelige, smakløse og frustrerende ettersom de bare evner å senke hastigheten ned til sneglefart til dem som prøver å krysse,» skriver arkitekturkritiker Jonathan Glancey i The Guardian i dag.

Flere prosjekt

I et intervju med LBC radio i forrige uke, beskrev londonordføreren den nye broen som ett av flere prosjekter han ønsker å initiere for å forbedre Londons ansikt og atmosfære.

Såkalte «levende broer» var et nokså vanlig syn i middelalderen. De få som fortsatt eksisterer regnes i dag som ikoner for byen de ligger i.

Blant disse broene er Ponte Vecchio i Firenze (som i motsetning til de andre broene i byen ble spart for tyskernes bombing på Hitlers ordre), den berømte Rialtobroen i Venezia fra 1591 samt den mindre kjente Pulteneybroen fra 1773 i engelske Bath.