Ikea får stryk-karakter

Ikea får mest kritikk for bevisst ikke kjøpe inn miljømerkede produkter.
Ikea får mest kritikk for bevisst ikke kjøpe inn miljømerkede produkter.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pIkea får sterk kritikk, mens Hennes & Mauritz får skryt i en ny rapport om miljø og etikk i kles- og tekstilbransjen.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Overdreven bruk av miljøgifter, uakseptable arbeidsforhold og barnearbeid er fortsatt utbredt i tekstilproduksjonen, men den er ikke lenger så synlig. Det er hovedkonklusjonen i en rapport utarbeidet av Forum for utvikling og miljø, skriver Vårt Land.

Organisasjonen har sendt ut et spørreskjema til 18 forretningskjeder og 17 merker der de må gjøre rede for hvordan de sikrer kundene klær og tekstiler som er produsert på en miljømessig og etisk forsvarlig måte.

Responsen på undersøkelsen har ikke vært all verden. Bare seks forhandlere har svart, mens hele tolv (blant annet KappAhl, Match, Teppeland, G-Sport og Benetton) ikke har svart.

Ikea får bunnplassering av de seks forhandlerne som faktisk har svart. Ikea får mest kritikk for bevisst ikke kjøpe inn miljømerkede produkter, samt at de stiller uklare miljøkrav til leverandørene og ikke tar hensyn til at dyr har det bra, fastslår rapporten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hennes & Mauritz for skryt fordi de er flinkest til å stille krav til dyrevern, og for at de har satt seg et mål om å øke andelen økologisk bomull i produksjonen.

Når det gjelder merker topper Gudbrandsdalen Uldvarefabrik etikklisten, mens Nike kommer nederst av de ni merkene som har svart. Bergans, Levi Strauss og Puma er blant de sju merkene som ikke har svart på spørreskjemaet. (©NTB)