Meglerens plikter

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eiendomsmegleren har en rekke spesifikke plikter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eiendomsmeglerloven sier at megleren skal utføre arbeidet sitt etter «god meglerskikk». Det innebærer at han eller hun skal:

  • Gi råd til både kjøper og selger.
  • Informere om personlige interesser i saken (egenhandel).
  • Gi potensielle kjøpere opplysninger om:
    • adresse og grunnbokshenvisning
    • eierforhold
    • heftelser på eiendommen (for eksempel at naboen har en tinglyst veirett over eiendommen)
    • rettigheter som eieren av boligen har (for eksempel bryggerett på nabostranden)
    • størrelsen på tomten - størrelsen, alder og byggemåte på boligen
    • ligningsverdi og offentlige avgifter
    • offentlige planer som har betydning for boligen. (planer som enten er vedtatt eller som sannsynligvis blir vedtatt)
    • vedtekter, regnskaper og avtaler i borettslag og sameier
  • Undersøke eiendommen.
  • Innhente og kontrollere nødvendige opplysninger om eiendommen.
  • om teknisk standard (punktene over)
  • om omgivelsene rundt
  • om andre forhold som er av betydning for kjøperen
  • eventuelt informere om hvorfor slike opplysninger ikke er innhentet eller kontrollert
  • Opprette skriftlig kontrakt. De fleste eiendomsmeglere bruker en standardkontrakt som er utarbeidet av Forbrukerombudet og eiendomsmeglerne i fellesskap.
  • Skrive ut og tinglyse skjøte. I tillegg tinglyse andre dokumenter som har betydning for handelen, for eksempel urådighetsklausuler når samboere kjøper bolig sammen.
  • Søke konsesjon og lignende når det kreves.
  • Gjennomføre det økonomiske oppgjøret. Overføre penger fra kjøper til selger.

Artikkelen er skrevet av Smarte Penger.