Engangsavgifter på bil
Størrelsen på avgiften avhenger av hvilken kjøretøysgruppe bilen er plassert i.
Disse kjøretøyene får engangsavgiftene beregnet på samme måte. I avgiftsgruppe A har vi blant annet personbiler. Disse har de høyeste avgiftene.
Gruppene fra B til J får avgiften beregnet i prosent av denne avgiften. Gruppe E til I har egne satser.
Gruppe | Avgift | Type kjøretøy | ||
Gruppe A | 100% | Personbiler, varebiler klasse 1, busser under 6 meter med inntil 17 seteplasser. | ||
Gruppe B | 22% | Varebiler klasse 2, lastebiler med tillatt totalvekt mindre enn 7.501 kg, og godsrom med lengde under 300 cm og bredde under 190 cm. | ||
Gruppe C | 22% | Campingbiler | ||
Gruppe H | 40% | Drosjer | ||
Gruppe J | 40% | Busser under 6 meter, med inntil 17 seteplasser, hvorav minst 10 er montert i fartsretningen. | ||
Gruppe D | * | Utgått | ||
Gruppe E | Beltebiler | |||
Gruppe F | Motorsykler | |||
Gruppe G | Beltemotorsykler | |||
Gruppe I | Avgiftspliktige vogner som er 30 år eller eldre |
Avgiftskomponentene
Avgiften skal beregnes etter tre komponenter. Dette er:
- Vektavgift
- Motoreffektavgift
- Co2-avgift.
Det er en del kjøretøy der det ikke oppgis CO2-utslipp, eller det er uegnet. Det gjelder for vare- og lastebiler, der avgiften skal beregnes etter slagvolumet. I tillegg må slagvolumet brukes på en del kjøretøy som ikke er produsert for det europeiske markedet, siden CO2-utslippet ikke er målt på samme måte.
I venstrekolonnen i tabellen under har vi satt opp satsene som gjelder for engangsavgiftene.
Hvis det ikke skal beregnes avgift av co2-utslipp, skal slagvolumet benyttes. Da er satsene avhengig av om drivstoffet er bensin eller noe annet. Satsene er progressive, alle satsene øker etter hvert som verdiene øker.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenI høyrekolonnen har vi tatt med en del eksempler på hvor mye avgiften blir. For eksempel vil en bil som veier 1.300 kg få en vektavgift på 54.485 kroner. En motoreffekt på 110 kw vil gi en avgift på 25.775 kroner. Slipper bilen co2 på 160 gram per km gir dette en avgift på 37.680 kroner.
Engangsavgift | Avgiftseksempler | ||||
Vektavgift, kr/kg | Vektavgift | Kr | |||
0-1150 kg | 36,89 | 1000 kg | 36 890 | ||
1151-1400 kg | 80,41 | 1300 kg | 54 485 | ||
1401-1500 kg | 160,84 | 1450 kg | 70 568 | ||
over 1500 kg | 187,06 | 1600 kg | 97 316 | ||
Motoreffektavgift, kr/kW | Motoreffekt | ||||
0-65 kw (88,433HK) | 0 | 70 kw (95 hk) | 1 575 | ||
66-90 kw (34,013 hk) | 315 | 90 kw (123 hk) | 7 875 | ||
91-130 kw (54,42 hk) | 895 | 110 kw (150 hk) | 25 775 | ||
ovre130 kw | 2220 | 140 kw (190 hk) | 65 875 | ||
CO2-avgift, kr/(g/km) | co2 | ||||
0-110 g/km | 0,00 | 110 g/km | -3 750 | ||
111-130 g | 738 | 130 g/km | 15 000 | ||
131-170 g | 744 | 160 g/km | 37 680 | ||
171-240 g | 1735 | 190 g(km | 80 500 | ||
Over 240 g | 2784 | 220 g(km | 133 390 | ||
fradrag mellom 50-115 g | 750 | ||||
fradrag under 50 g | 850 | ||||
Slagvolumavgift (Bensin), kr/cm3 | Slagvolumavgift bensin | ||||
0-1150 cm3 | 14,33 | 1100 cm3 | 15 763 | ||
1151-1750 cm3 | 47,72 | 1500 cm3 | 33 182 | ||
1751-2150 cm3 | 112,01 | 2000 cm3 | 73 114 | ||
over 2150 cm3 | 120,82 | 2500 cm3 | 132 203 | ||
Slagvolumavgift (Annet drivstoff), kr/cm3 | Slagvolumavgift diesel | ||||
0-1150 cm3 | 10,98 | 1100 cm3 | 12 078 | ||
1151-1750 cm3 | 38,97 | 1500 cm3 | 26 267 | ||
1751-2150 cm3 | 91,43 | 2000 cm3 | 58 867 | ||
over 2150 cm3 | 95,11 | 2500 cm3 | 105 870 |
Hvis bilen har et utslipp på under 116 gram per kilometer, gis det et fradrag på 620 kroner per gram i utslippsomådet 50 til 115 gram. Slipper bilen ut mindre enn dette er fradraget 738 korner per gram.
Merverdiavgift
Merverdiavgiften skal betales med 25 % av taxfree prisen. Denne skal inkludere utgifter til forsikring og frakt for å få den til grensen.
Engangsavgiftene blir altså ikke belagt med merverdiavgift. Koster en bil 500.000 kroner vil derfor ikke merrverdiavgiften være 100.000 kroner. Hvis engangsavgiftene utgjør 200.000 kroner av totalprisen, blir merverdiavgiften 25 % av 300.000 kroner, det vil si 75.000 kroner.
Artikkelen er skrevet av Smarte Penger.