Bagasje på fly

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bagasjen din kan bli forsinket, eller den kan ganske enkelt bli borte.

Bagasjeforsinkelse
Hvis bagasjen din blir forsinket med mer enn fire timer dit du skal, har du rett til erstatning.

Det normale er at reiseforsikringen gir deg rett til erstatning på inntil 2.500 kroner. Dette er så godt som likt mellom reiseforsikringsselskapene.

Rent praktisk må du da spare på kvitteringene til kjøp av klær og toalettsaker. Det du kjøper må være naturlig ut fra det reisemålet du er på. Det er ikke fritt frem for å kjøpe hva du vil. Det er også av betydning hvor lang forsinkelsen er. Det er ikke nødvendig å kjøpe så mye klær hvis forsinkelsen er på seks timer, mot å ikke få bagasjen frem i det hele tatt på turen.

Du må også få dokumentasjon på at bagasjen er forsinket (PIR-rapport). Dette skaffer du deg på flyplassen fra det flyselskapet du flyr med. Uten dokumentasjon vil du ikke få utbetalt forsikringsummen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke erstatning på hjemreise
På hjemreise gis det ikke kompensasjon for forsinket bagasje. Da reger forsikringsselskapet med at du ikke får ekstra kostnader på grunn av forsinkelsen.

Bagasjen blir borte
Hvis bagasjen din blir borte har du krav på erstatning. Bagasje regnes som tapt hvis det er gått mer enn 14 dager fra hjemkomst. Hvor stor erstatning du får avhenger av reisemålet. Innenfor EØS-området kan du få inntil ca. 10.000 kroner. Dette gjelder også for land som har ratifisert Montreal-konvensjonen av 1999. For andre steder er erstatningen utregnet per kilo. Du får omtrent 170 kroner per kg tapt bagasje. Dette blir vesentlig mindre. Med 15 kg i kofferten blir erstatningen bare 2.550 kroner.

Du kan også få erstatning for ødelagt bagasje. Dette gjelder ikke hvis du burde forstått at gjenstanden lett kunne bli ødelagt. Lettknuselige ting vil ikke gi erstatning.

Når du skal kreve erstatning for tapt bagasje må du fylle ut et klageskjema. Her lister du opp innholdet i kofferten. Du må også legge ved billetten (eller kvittering for elektronisk billett), skademelding for tapt bagasje (den du får på flyplassen) og bagasjekvittering.

Artikkelen er skrevet av Smarte Penger.