Reisegarantifondet

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Andre tilhørende kapitler

Reisegarantifondets formål er å sikre kunden som har kjøpt pakkereiser mot tap ved konkurs, akkord eller insolvens hos arrangøren. Kunden er etter loven sikret ved kjøp av pakkereiser dersom arrangøren har stilt garanti i Norge. Fondet betaler således tilbake forskudd som kunden har betalt inn når en reise blir avlyst. Ved reiseavbrudd betales den del av vederlaget som svarer til ikke oppfylt ytelse. Videre dekkes utgifter til opphold og hjemreise dersom hjemreisen er en del av pakketuren.

Arrangøren stiller lovbestemt garanti for sine forpliktelser etter pakkereiselovens garantibestemmelser. Garantiens størrelse avhenger av arrangørens omsetning i høysesongen. Dersom garantien skulle være utilstrekkelig kommer fondets egenkapital til anvendelse.

Arrangøren skal ha fondets logo
Ved markedsføring av pakketurer skal markedsføreren ifølge pakkereiselovens opplyse at garanti er stilt, samt garantistillers navn skal fremgå. Informasjon om at garanti er stilt, kan gis ved å bruke fondets logo eller tekst «Medlem i Reisegarantifondet» i tilknytning til arrangørens navn. Dersom markedsføring skjer av utenlandsk arrangør som har dekning i annet lands garantiordning, skal det opplyses at garanti er stilt i vedkommende lands garantiordning, for eksempel «Medlem i det danske Rejsegarantifonden».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Du kan sjekke hvem som er med i reisegarantiordningen ved å gå inn på RGF.no. Alle som står på listen har lovbestemt garanti, og gir deg som kjøper av pakketur sikkerhet som forutsatt i pakkereiseloven. Du har den samme sikkerheten om du skulle kjøpe en tur fra en arrangør på listen gjennom en formidler (reisebyrå).

Artikkelen er skrevet av Smarte Penger.