- Gripen er som F16

GIKK PÅ TRYNET: Svenske JAS 39 Gripen (fra samme produsent som jagerflyet Norge vurderte) kollapset etter landing på Blekinge mandag denne uken. Også jagerflysatsningen overfor Norge gikk det trått med. Regjeringen varslet torsdag sin beslutning om å satse på amerikanske Joint Strike Fighter. Foto: Pernilla Bökman/Försvarsmakten.
GIKK PÅ TRYNET: Svenske JAS 39 Gripen (fra samme produsent som jagerflyet Norge vurderte) kollapset etter landing på Blekinge mandag denne uken. Også jagerflysatsningen overfor Norge gikk det trått med. Regjeringen varslet torsdag sin beslutning om å satse på amerikanske Joint Strike Fighter. Foto: Pernilla Bökman/Försvarsmakten.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pJoint Strike Fighter er bedre og billigere. Det hjelper ikke at det svenske flyet er raskere. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta om jagerflykjøpet
* Norge skal anskaffe inntil 48 kampfly som skal erstatte dagens F-16-flåte.
* To produsenter har konkurrert om kontrakten: Svenske JAS Gripen og amerikanske F-35 Lightning II (JSF) produsert av Lockheed Martin.
* Torsdag gikk regjeringen inn for å velge F-35 i stedet for det svenske flyet.
* Prisen for innkjøpene blir 18 milliarder kroner.
* Ifølge regjeringen er F-35 klart billigst, både i anskaffelse og når det gjelder kostnader i løpet av antatt levetid på 30 år.
*Ifølge regjeringen var det bare F-35 som tilfredsstilte alle de operative og tekniske kravene som regjeringen har stilt.
* Norge er en betalende partner i utviklingen av F-35 (JSF).

(©NTB)

«På bakgrunn av de samlede konklusjoner er flytypen JSF den eneste kandidaten egnet til å dekke de fagmilitære kravene til ny kampflykapasitet, og samtidig på tilfredsstillende måte ivareta Norges nasjonale og internasjonale forpliktelser.»

Slik konkluderer kampflyprosjektets entydige rapport som ble kjent torsdag.

For statsminister Jens Stoltenberg og Anne-Grete Strøm-Erichsen var det derfor ikke tvil: Norge måtte velge JSF. Det svenske alternativet var ganske enkelt ikke godt nok egnet til å forsvaret landets grenser. Etter pressekonferansen torsdag ettermiddag, ga Strøm-Erichsen en svært lite flatterende beskrivelse av svenske JAS Gripen. Hun sammenlignet den svenske storsatsingen med det amerikanske F16-flyet som har vært i drift siden 1980-tallet.

Gripen er ikke ubrukelig i alle sammenhenger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er ikke slik at Gripen er et ubrukelig fly i alle sammenhenger. Hvis du sammenligner Gripen og F16 så er det gjerne ikke så stor forskjell på de to. Men vi skal kjøpe et nytt fly. Vi har satt nye krav, og vi har satt norske krav. Vi skal ha et fly som tilfredstiller norske krav. Og det er det JSF som gjør. Gripen tilfredstiller ikke kravene, sa Strøm-Erichsen til ABC Nyheter.

Les også:
- Norsk beslutning må respekteres
Forventer nye kontrakter

Raufoss skuffet
LO krever industripakker
- F35 dyrere og mindre egnet

Strøk på tre av fire felt

Begge kandidatene har blitt vurdert i henhold til fire ulike trusselbilder, tre nasjonale og ett internasjonalt:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Forsvar av landområder.

- Suverenitetshevdelse i nordområdene.

- Forsvar av befolkningsentra.

- Internasjonalt trusselbilde, og Nato-operasjoner.

- JSF oppfyller alle kravene i de fire trusselbildene, mens Gripen NG oppfyller kun kravene i det internasjonale trusselbildet, sa Strøm-Erichsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Forsvarsdepartementets rapport går det fram at JSF vurderes til å være bedre enn Gripen NG innenfor alle kampflyets hovedoppgaver – informasjonsinnhenting og overvåkning, samt bekjempe mål i luften, på bakken og havoverflaten.

I tillegg har det JSF-flyet såkalt Stealth-teknologi, som vil gjøre det usynlig for radar.

Hastighet er ikke viktig

Støttespillerne bak det svenske alternativet har framhevet at JAS Gripen har en høyere topphastighet enn Joint Strike Fighter.

Forsvarsanalytiker John Berg har også understreket at JAS Gripen vil være langt bedre i en nærkamp med russiske jagerfly.

Men topphastigheten til JAS Gripen imponerer ikke forsvarsdepartementet.

- Hastigheten er har ikke vært så viktig for oss. Det har ikke vært noe tvil om at JAS Gripen er raskere uten våpen. Men med last så er det amerikanske like kjapt, sier leder for kampflyprosjektet Pål Bjørseth til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjøpet av JSF vil bli den største enkeltstående investering i Norge noen gang utenom offshoresektoren. Foto: Air Force Link.Kjøpet av JSF vil bli den største enkeltstående investering i Norge noen gang utenom offshoresektoren. Foto: Air Force Link.

Fornøyd ambassadør

- Vi er ennå ikke ferdige med denne prosessen, men vi er svært fornøyd med regjeringens anbefaling av det amerikanske flyet, sier den amerikanske ambassadøren i Norge, Benson K. Whitney, til ABC Nyheter.

Han går langt i å avvise Jon Bingens tvil om at JSF-flyet faktisk vil komme i produksjon.

- USA har forsvarsbehov, og fly som må erstattes. Vi har ingen indikasjoner på at det er noen forandringer i planen om å bygge disse flyene, sier ambassadøren.

- Norsk industri er allerede involvert i programmet. Dette dreier seg om teknologi for det 21. århundret, og jeg tror det vil bli mange muligheter også for norsk industri, sier han.