KONSERT: The Wombats, Teltet, Hovefestivalen – Tromøy, tirsdag 24. juni 2008Skogsfest!

Skogsfest!
Skogsfest!
Artikkelen fortsetter under annonsen

Engelsk-norske The Wombats sørget for full brakke i Teltet, Hovefestivalens minste scene. De burde heller spilt på den største.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spilte til gulvet knakk sammenSpilte til gulvet knakk sammen

Liverpool-bandet The Wombats med norske Tord Øverland-Knudsen på bass sørget for sprengfull brakke i Teltet, Hovefestivalens minste og eneste innendørsscene dersom vi ser bort fra Bunkeren, som er et lite intimlokale like ved.

Trioen hadde æren av å spille like etter at populære The Kooks hadde gått av hovedscenen i andre enden av festivalområdet. Dermed trakk de mer eller mindre hele forsamlingen over til det langt mindre teltet, som bokstavelig talt holdt på å sprenges av trengsel da de to britene og deres norske makker gikk på.

The Wombats dukket opp i fjor med «Let's Dance To Joy Division», en umiddelbar undergrunnshit for de nyetablerte indieheltene, som etter hvert har opplevd at navnet deres er blåst opp så til de grader at selveste Sir Paul McCartney nå snakker om å produsere deres neste utgivelse.

Trengselen i teltet vitnet også om at The Wombats har tilegnet seg en stil og et uttrykk som går rett hjem hos de virkelig store massene. I hvert fall om vi skal kunne måle populariteten til bandet etter responsen de ble møtt med på Hovefestivalen. De åpnet galant og selvsikkert - som på debutalbumet «A Guide To Love, Loss & Desperation» fra i fjor - med trestemt a capella, før de - som på albumet - gikk over i Bridget Jones-kommentaren «Kill The Director» til stormende jubel fra den enorme folkemengden, som til slutt ble så ivrige at gulvet foran scenen måtte gi etter og knakk sammen mot slutten av konserten.

Etter hvert som bandet navigerte seg videre ut i settet sitt, ble det stadig trangere i en så stor grad at klaustrofobien må ha grepet flere enn denne anmelder. Med sin siste radiohit «Moving To New York» på ermet har trekløveret definitivt fått sitt gjennombrudd her på berget.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tord Øverland-Knudsen fanget i en klassisk rock'n'roll-positurTord Øverland-Knudsen fanget i en klassisk rock'n'roll-positur

Bandet ga også mye av seg selv fra scenen. De sprudlet, ikke uventet etter responsen de ble møtt med, og ga full pedal fra første strofe etter den velregisserte a capella-introen. Dedfra og ut kjørte The Wombats på med demonstrativ og overbevisende selvsikkerhet som vi ikke har sett siden The Killers gjorde noe lignende på hovedscenen på samme festival i fjor på denne tiden.

Alt i alt ble dette rene triumfferden for - fremdeles - relativt ferske The Wombats, men som garantert har sikret seg noen venner for livet etter kveldens forestilling.


Les mer musikk her

Les plateanmeldelser her

Les Full av fuzz her

Les Lennart her

Les Blues Groove her

Les Lyttelua her