Fire av ti foreldre sliter med barnas lekser

Illustrasjonsfoto: Colourbox.
Illustrasjonsfoto: Colourbox.
Artikkelen fortsetter under annonsen

41 prosent av foreldre sier selv at de ikke har nok kunnskap til å hjelpe barna med skolearbeidet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hele 62 prosent mener de kunne gjort mer for å engasjere seg i barnas skolegang.

Tallene er hentet fra en undersøkelse Stiftelsen Bergensklinikkene har gjennomført på oppdrag fra Sosial- og helsedirektoratet.

Sliter du med leksene? Få gratis leksehjelp.

Både kontaktlærere og foreldre er spurt hvordan de vurderer foreldrenes innsats når det gjelder barnas skolegang. Kontaktlærerne vurderer at barns skolefaglige resultater i svært stor grad er avhengig av foresattes oppfølging av barnet i skolen. Kontaktlærerne anslår at gjennomsnittlig 22 prosent av foresatte ikke følger barna tilstrekkelig opp.

Foreldrene er enda strengere mot seg selv, idet hele 62 prosent vurderer at de kunne involvert seg mer i barnet sin skolegang. 41 prosent føler at deres kunnskap ikke strekker når det blir snakk om å hjelpe barn med skolearbeidet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et godt samarbeid mellom skole og foreldre er ansett for å være en faktor som kan beskytte mot en negativ utvikling hos barnet, såkalt risikoatferd. Foreldres deltakelse i barnas skolehverdag og oppfølging av skolearbeidet er en stor del av dette. (©NTB)

STIFTELSEN BERGENSKLINIKKENE:

- Stiftelsen Bergensklinikkene er en uavhengig stiftelse for behandling, forebygging og kunnskap innen fagområdet rus, helse og avhengighet.

- En del av arbeidet er rettet mot å forebygge utvikling av risikoatferd blant barn og unge.

- En faktor som beskytter mot utviklingen av risikoatferd en foreldres deltakelse i skolen, men på hvilken måte er mer usikkert.

- Skolene antyder at foreldres deltakelse ser ut til å avta med barnas økte alder.

- På oppdrag fra Helsedirektoratet har Stiftelsen Bergensklinikkene gjennomført et prosjekt for å fremskaffe kunnskap om samhandling mellom skole og hjem.

- En undersøkelse er utført ved 46 skoler i Hordaland og Sogn og Fjordane, våren og høsten 2007.

- I tillegg er det intervjuet sju foreldre av voksne rusmiddelavhengige, med et retrospektivt fokus på de voksne barnas skolehistorie. (©NTB)