Her er nye Oslo S

Oslo S skal åpnes mot fjorden og høyhus skal skyte i været. Mauriske elementer skal gi ny himling over de reisende. Alle foto: Rom Eiendom.
Oslo S skal åpnes mot fjorden og høyhus skal skyte i været. Mauriske elementer skal gi ny himling over de reisende. Alle foto: Rom Eiendom.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo S skal bli Europas mest moderne sentralstasjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo S skal bygges om for 2,9 milliarder kroner og bli et av Europas mest moderne kollektivknutepunkt.

Fredag ble Space Group utropt til vinner av konkurransen for utvikling av Oslo S.

Den norske arkitektgruppen sto bak vinnerprosjektet for utviklingen av Vestbanen, et prosjektet som ble skrinlagt tidligere i år.

– Vi mistet Vestbanen. Nå har vi vunnet Østbanen. Dette er fantastisk, sier partner Gro Bonesmo til NTB.

Nye Oslo S har hentet inspirasjon fra både maurisk arkitektur, krystaller og høybebyggelse, men det vil ta noen år før passasjerene kan ta det nye stasjonsområdet i bruk. Det omfattende prosjektet med å erstatte dagens bygning med en futuristisk sentralstasjon på omlag 100.000 kvadratmeter starter ikke før i 2013. Deretter vil det gå mellom fem og ti år før nye Oslo S står ferdig.

Åpning mot fjorden
Space Groups vinnerforslag legger vekt på å åpne Oslo S mot operaen og fjorden i Bjørvika, samt å bygge høyhus for hotell, shopping og kontorer i forbindelse med stasjonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi ville bryte opp i den tradisjonelle øst-vest ideen om Oslo, og lager i stedet en akse nord-sør som binder fjorden og byen sammen, sier Bonesmo til NTB.

På taket skal det etter planen etableres park, og foran den nye stasjonsbygningen vil det tretten etasjer høye «krystallen» fortone seg som et landemerke og være et av de reisendes første møter med Oslo.

Stasjonen kan i seg selv bli en destinasjon for opphold og et møtested i hjertet i byen. I stedet for å strekke stasjonen ut i byen ønsker vi å dra byen inn mot stasjonen, heter det i prosjektbeskrivelsen av vinnerforslaget.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forandinger må til
Juryen bemerker imidlertid at ingen av forslagene har klart å løse alle konkurransens spørsmål på en tilfredsstillende måte.

Ifølge juryformann Gudmund Stokke fra Narud Stokke Wiig Arkitekter og Planleggere må høyhusene beskjæres, stasjonshallen forbedres, og gruppen må ta bedre hensyn til bevaring av den gamle Østbanehallen når prosjektet gjennomgås på nytt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke kjent når Space Groups vil komme med sine nye utkast til prosjektet.

Space Group konkurrerte med arkitektene i Team 3, Ghilardi+Hellsten og danske DSB-COBE om utformingen av Oslo S.


Det er Rom Eiendom som vil stå for finansieringen av den nye stasjonen.

Hva synes du om nye Oslo S? Skriv inn din mening i kommentarfeltet under.