Rickrullingen tas til nye høyder
Hundrevis av mennesker utkledt som Rick Astley samlet seg på en T-banestasjon i London fredag ettermiddag.
Den såkalte «rickrullingen» som startet som en farsott i USA, er nå i ferd med å ta fullstendig av også i Rick Astleys hjemland, Storbritannia. Liverpool Street T-banestasjon i London, ble fredag okkupert av Rick-mobben, som er betegnelsen på hundrevis av mennesker utkledd som artisten bak monsterhiten «Never Gonna Give You Up» fra 1987.
Laget remiks
Inspirert av begivenheten, skal et team britiske dance-produsenter, som for anledningen ha slått seg sammen og kalt seg selv for The Rickrollerz, tidligere samme dag ha laget en remiks av den gamle 80-tallsslageren. Dette skal ha foregått i nøyaktig det samme studioet som Rick Astley spilte inn låten for over 20 år siden.
- Dette er ikke noe vi normalt ville ha gjort, forteller en av de involverte produsentene. - Jeg ble regelrett «matet» av rickrollere i vennekretsen min, og jeg innså etter hvert at «Never Gonna Give You Up» egentlig er en utmerket poplåt. Når det kommer til klubbmusikk, så handler det hele om å ha det bra ute på byen. Så mange mennesker har i det siste hatt det moro med denne innspillingen at vi innså at det ville være en skam å ikke friske den opp mens vi selv også fikk anledning til å ha det litt moro. Spesielt når vi hørte om dette Rick Mob-arrangementet, som fremsto som usedvanlig morsomt.
Spontan idé
Rickmob kom opp som en spontan idé tidligere i forrige uke. The Rickrollerz lot seg ikke be to ganger, og inntok Liverpool Street Station med stor begeistring:
- Vi bestilte time hos frisøren og planla å finne gamle 80-tallsklær i bruktbutikker for å få den riktige Rick-looken. Det beste med hele Rick-greia er at dette også blir en feiring av alt som har med 80-tallet å gjøre. Det definerer det meste vi elsker fra den tiden, samtidig som det er ufattelig moro å delta, avrunder Rickrollerz-produsenten.
Se video her:
20 millioner seere
Totalt har mer enn 20 millioner mennesker falt for internettspøken som leder intetanende nettbrukere til musikkvideoen til «Never Gonna Give You Up» . Bare gjennom den siste uken har 13 millioner mennesker sett videoen på YouTube , melder Music-News.
Talentspeiderne i de store plateselskapene klør seg i hodene sine og lurer på hva som er i ferd med å skje. Rickrullingen er i ferd med å eksplodere over hele kloden, totalt uten at noen i PR-bransjen har hatt en finger med i spillet.