Tar sommerferie torsdag
I morgen har Varg Veum-filmen ”Falne engler” premiere. Deretter tar norsk film sommerferie i snaue fem måneder, før neste premiere finner sted.
Morten Tyldums ”Falne engler” er den åttende norske filmpremieren siden nyttår, men altså den siste på nesten fem måneder, skriver bransjebladet Rushprint i artikkelen ”Frykter sommersolen”.
Ifølge Rushprint blir neste norske filmpremiere Ulrik Imtiaz Rolfsens ”Den siste revejakta”, med premiere 29. august. Mens den siste norske spillefilmen som ble lansert i sommersesongen, ”Den brysomme mannen”, ligger to år tilbake i tid.
- Det burde vært bedre spredning, det ville vært til gavn for bransjen som helhet. Men det er markedet og publikum som rår og produsentene som avgjør. Og det å lansere sommerpremierer for norske filmer er en høyrisikosport, så jeg har stor forståelse for at ingen tar sjansen, sier Leif Holst Jensen, generalsekretær i Norske Film- og tv-produsenters forening.
Skylder på sommeren
Både Holst Jensen og Åge Hoffart i SF Norge legger mesteparten av skylda på den forræderiske norske sommeren.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen- I februar og mars betyr været lite for kinobesøk. Men om sommeren er to uker med sol nok for å legge en film helt død, sier Hoffart. Han er avdelingsleder for kinodistribusjon i SF Norge, selskapet som med ”Falne engler” får æren av å presentere den siste norske filmen før film-Norge sommerlukker.
- Egentlig skulle ”Falne engler” hatt premiere før påske, men programmet da var så tett at vi valgte å flytte filmen til april. For kampen om medienes oppmerksomhet er hard i de tette periodene. Derfor er jeg ikke i tvil om at det ville vært en fordel å spre premierene på norske filmer over en større del av året, sier Hoffart.
Dyrt å vente
Ifølge Hoffart er det likevel ikke bare det norske sommerværet som skremmer norske filmprodusenter fra å lansere sine filmer i tidsrommet mai – august. Han peker også på filmens ”naturlige” produksjonssyklus.
Artikkelen fortsetter under annonsen- Opptakene til de aller fleste filmene foretas hovedsakelig i den delen av året med godt lys, mens klipping og etterarbeid skjer i høstmørket. Og med de kostnadene og renteutgiftene som er knyttet til filmproduksjon, er det ingen som har lyst til å la en film ligge ferdig og vente lenger enn nødvendig på inntektene, kommenterer Hoffart.